Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörlurar för hemmabio

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 juni 2024 - 09:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 162 inlägg
  • 0

vart börjar man? vill ha något riktigt bra, kan lägga mycket pengar men de ska vara prisvärt också.

Gillar over ear.


Redigerat av hundrakg, 06 juni 2024 - 09:46.


#2

Postad 06 juni 2024 - 11:16

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Du kan ju börja med att ange vad som är "mycket pengar" för mig är det kanske 50.000 kr för min dotter 500 kr 



#3

Postad 06 juni 2024 - 13:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 162 inlägg
  • 0

ja priset är väl inte direkt avgörande, frågan är om ljudet i hörlurar blir bättre med pengarna linjärt? isf kan jag tänka mig ge upp emot 20000:- eller mer, då gärna med DAC och hörlurs förstärkare också så klart...

 

Men om ljudet bara är liite bättre vid 20000:- vs 10000:- ja då duger kanske de billigare också.

men jag antar att det är som med typ allt annat inom ljud, blir bättre o bättre med pengarna till en viss nivå, sedan är de bara små skillnader om alls något. gäller väl att hitta den gränsen.

 

Vill att de ska vara BRA och kunna spela rätt högt.


Redigerat av hundrakg, 06 juni 2024 - 13:37.


#4

Postad 06 juni 2024 - 13:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 162 inlägg
  • 0

min första tanke var ett par sennheiser hd 660 s2, men frågan är om dessa inte är mer lutande åt musik än film?

 

jag ser att det skiljer mycket hur högt de kan spela, ser att hifimans hörlurar bara spelar max 92-94 db typ, medans andra spelar 102-104db.... 

 

sen kommer det där med låga ohm eller höga, tänker ändå låga ohm kan vara bra om man vill ha dessa lurar till annat , då de är lättdrivna.. kanske en fördel också...


Redigerat av hundrakg, 06 juni 2024 - 13:41.


#5

Postad 06 juni 2024 - 13:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Jag har dessa , om de är värda pengarna jämfört med 10.000 kr billigare lurar , vet ej , strunta i att jämföra o tänker inte göra det  :D

 

https://www.hembiobu...rlurar-stellia/



#6

Postad 06 juni 2024 - 13:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0
Sennheiser Hd800s har trevlig ljudbild och är relativt neutral vilket är bra för film om du nu inte behöver hörlurar för isolation. Då är de urusla :) högimpedans trivs bra med många rörförstärkaren således. Gällande transistor så trivs jag rätt bra med v222 men trafomatic audio head one låter bättre. Gäller du hittar begat för att inte spränga budgeten. Går utmärkt med Hd800s iaf :)

Låter inte hemskt även med förstärkare mer inriktade mot lågimpedans men det är ju tråkigt handikappa.

Behövs isolation så tja gillar mina kennerton Magnis. Köpta innan Rysslands invasion av Ukraina. Gäller förebygga eldstormar...

Denon 7200 som jag valde bort för Magnis bör också fungera bra. Båda verkar följa Harman kardonkurvan rätt bra. Magni var mer aggressiva medan denon mjukare i framtoning.

#7

Postad 06 juni 2024 - 14:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 162 inlägg
  • 0

ok, tackar, nu blir 38000:- för bara lurarna lite i högsta laget kanske :)

 

fick ett tips av någon att Fostex TH900 skulle vara de bästa man kunder ha för filmljud...  men även de ligger högt i pris.

 

En fråga, blir de skillnad o köra hörlurar trådlöst vs kabel, för jag har ju momentum 4 hemma, de låter OK, men om de låter en bit bättre med kabel o DAC/förstärkare kanske de kunde provas först?



#8

Postad 06 juni 2024 - 14:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Du sa "mycket pengar "  :huh:



#9

Postad 06 juni 2024 - 14:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0

ok, tackar, nu blir 38000:- för bara lurarna lite i högsta laget kanske :)

fick ett tips av någon att Fostex TH900 skulle vara de bästa man kunder ha för filmljud... men även de ligger högt i pris.

En fråga, blir de skillnad o köra hörlurar trådlöst vs kabel, för jag har ju momentum 4 hemma, de låter OK, men om de låter en bit bättre med kabel o DAC/förstärkare kanske de kunde provas först?


Vad tittar du på för ockersidor? Priset har gått upp men 800s ligger en bra bit under 20 i odinariepris. Är det 820s som du kollat på? Sluten version med sämre ljud.

Jag köpte mina begade för 8000 men det var bättre tider då.

Är du basshead så kan fostex drivarna absolut va ett alternativ. Har inte hört deras drivare i tx 900 själv dock. Har svårt fixa när ljudet blir för balanserat svårt få fram känslor om basen ska ha prio. Gör hörlurarna piano bra brukar de va bra på förmedla känslor för film :)

EMU teak fostex th x00 och jvc dx 1000 är de bassheadlurar jag experimenterat med. Gillar nog mina moddade jvc dx 1000 bäst men de görs inte längre. Fostexdrivarna är väl rent tekniskt bättre kan jag tycka men för mycket fokus på bas. Denon 7200 gör det där bättre men dx 1000 har teletubbykåpor så du får en djup ljudbild trots de är slutna

#10

Postad 06 juni 2024 - 15:43

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Nu blandar du , det var mina som låg på 38 inte Fostex , 



#11

Postad 06 juni 2024 - 15:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0
Vilka hörlurar har du nu för 38 :)

#12

Postad 06 juni 2024 - 16:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Vilka hörlurar har du nu för 38 :)

lyckades köpa dem i en dyrare butik , miss

https://www.hembiobu...rlurar-stellia/



#13

Postad 06 juni 2024 - 19:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0

lyckades köpa dem i en dyrare butik , miss

https://www.hembiobu...rlurar-stellia/

Ah nu är jag med vet inte om du skrev precis före blandade ihop dig med hundrag :)

Har Focal Elear gillar dem inte på alla mina transistorförstärkare men av någon outgrundlig anledning tar den en enorm färgning av min rörförstärkare och blir grymt bra. Väldigt snäv ljudbild trots öppen hörlur vilket rörförstärkaren också hjälper till att flytta ut lite förutom en massa extra värme. Inga andra av mina hörlurar tar sådan färgning så måste va något brutalt med impedansmatchningen eller något som händer.

Lite synd för det är ett sånt snyggt bygge :)

Jag kör mestadels med ether c flow men det är nära 20 papp bara för hörlurarna. Går absolut rekommendera om isolation är viktigt.



#14

Postad 15 juni 2024 - 17:44

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Kul att du håller på med lurar efter alla dessa år oqvist, precis som en annan gjort  :)

Har ingen lyckats locka över dig till att börja med elektrostatlurar som jag är så förtjust i?

Kör såklart vidare med Stax men har på sista tiden blivit hänförd av några Hifiman elektrostater.

Har du kvar dina Sony CD3000 oqvist?

 

Som svar på denna forumtråd skulle jag rekommendera Denon AH-D5200 som jag tycker är en välbalancerad lur för ringa pengar! 



#15

Postad 15 juni 2024 - 19:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0

Elektrostater läcker tyvärr som ett såll så lite opraktiskt för tillfället tyvärr. Testat ett par billiga Koss.

Sony CD 3000 har jag kvar.



#16

Postad 15 juni 2024 - 20:32

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlägg
  • 0

Hoppas jag inte stör för mycket nu hundrakg men jag söker samma sak som dig. Dvs hörlurar för film där man kan spela högt, likt referensvolym på ett kalibrerat hemmabiosystem. Detta utan att man blir trött i öronen samt att man samtidigt får någon form av basupplevelse. Har aldrig ens försökt att se en film med hörlurar mer än i absoluta nödfall som på flygplan, och då har jag enbart valt dialogdrivna filmer.
 

Så finns det hörlurar som kan ersätta ett hemmabiosystem? Kan man få känslan av bas?



#17

Postad 15 juni 2024 - 21:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0
Basshakers om du vill få känslan utan att väcka kvarteret. De flesta lurar kan spela tinnitushögt men det fysiska får du ju enbart i öronen tyvärr.

Får ändå någon form för känsla av bas och har kul se på film :)

#18

Postad 15 juni 2024 - 21:32

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 948 inlägg
  • 0

Kör med Focal Celestee men det blir mest på musik. För min del bra ljud och bas men kanske inte räcker för @ekon. :)

Men för det mesta blir det trådlös Sennheizer HDR185 för TV/Film. Hyfsat bra ljud men inte samma tryck i basen.

Men nåt som är viktigt för mig är Yamahas "Silent Cinema" på hörlursutgången som öppnar upp ljudbubblan. Kan bli "instängt" utan.



#19

Postad 19 juni 2024 - 20:02

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Lyckades hitta ett par Stax SR-4070 som är slutna och de läcker inte ut något ljud. Faktiskt riktigt bra lurar som är tänkta för studio. Tyvärr är de inte så vanliga och betingar ofta höga summor begagnade. Fungerar bra för film men det kanske är lite överdrivet med elektrostater för film tittande  ;)



#20

Postad 20 juni 2024 - 07:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 959 inlägg
  • 0

Lyckades hitta ett par Stax SR-4070 som är slutna och de läcker inte ut något ljud. Faktiskt riktigt bra lurar som är tänkta för studio. Tyvärr är de inte så vanliga och betingar ofta höga summor begagnade. Fungerar bra för film men det kanske är lite överdrivet med elektrostater för film tittande  ;)

Tycker väl film ofta har bra ljud. Fast man hör ju ofta att stax ska ha problem med lågbas generellt. Kan ju va lite roligt ibland för film även om jag inte fixar dedikerade bassheadlurar där balansen ligger på basen





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.