Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildprocessor eller uppgradering av äldre projektor?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 juni 2024 - 11:12

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Tja!

Är sugen på att uppgradera bilden i biokällaren.

Har en Sony VPL-HW65 vilken jag är väldigt nöjd med. Dock känner jag mig besviken när man skall titta på UHD filmer med HDR, då bilden känns grå och matt.

Funderar på om man skall uppgradera till en ny projektor, men kanske det finns genvägar, typ bildprocessor som mellanhand?

 

Om det blir en ny projektor, så är jag sugen på en Sony VPL-XW5000ES, men vet inte om det är värt uppgraderingen. Kanske man får sin gamla projektor såld eller inbyte?

Rekommenderas det att istället att investera i en bildprocessor, som kan skala ned 4k till HD, som arbeta med HDR så att färger och ljus blir bättre? Isåfall vilka bildprocessorer finns och rekommenderas för mitt ändamål?

 

Edit: Typ denna bildprocessor tittar jag på: https://hdfury.com/p...4k-diva-18gbps/


Redigerat av Unregisteredc3b9e8ac, 10 juni 2024 - 11:20.


#2

Postad 10 juni 2024 - 12:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 1

Hur länge har du kört lampan? Är du på 1500-2000 timmar har du ungefär hälften av ursprungliga ljusstyrkan kvar. Detta kan vara den enskilt enklaste uppgraderingen som också kostar minst och har störst effekt. 

 

Funktionen med HD Fury Diva och liknande går ut på att ge andra alternativ för hur bilden tonemappas och detta kräver en hel del handhavande och fördjupning samt då förståelse för HDR, så inget som kommer automatisk.



#3

Postad 10 juni 2024 - 16:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 1

Tja!
Är sugen på att uppgradera bilden i biokällaren.
Har en Sony VPL-HW65 vilken jag är väldigt nöjd med. Dock känner jag mig besviken när man skall titta på UHD filmer med HDR, då bilden känns grå och matt.
Funderar på om man skall uppgradera till en ny projektor, men kanske det finns genvägar, typ bildprocessor som mellanhand?

Om det blir en ny projektor, så är jag sugen på en Sony VPL-XW5000ES, men vet inte om det är värt uppgraderingen. Kanske man får sin gamla projektor såld eller inbyte?

Rekommenderas det att istället att investera i en bildprocessor, som kan skala ned 4k till HD, som arbeta med HDR så att färger och ljus blir bättre? Isåfall vilka bildprocessorer finns och rekommenderas för mitt ändamål?

Edit: Typ denna bildprocessor tittar jag på: https://hdfury.com/p...4k-diva-18gbps/


Med en 5000es kommer du uppleva ett lyft med det mesta. Högre upplösning, större färgomfång, och ljusstarkare med korrekt kalibrerad bild.

Men jag skulle fortfarande rekommendera någon form av bra extern processor då den i projektorn inte gör ett jättebra jobb att tonmappa hdr till den ljusstyrka projektorn klarar.

Jag har just en 5000 och använder en htpc med madvr för detta. Det blev stor skillnad jämfört med projektorn egna.

5000 har dock ett "flimmer" i bilden som jag inte märkte på min gamla 50es. Jag har nästan helt vant mig och det stör mig bara i vissa väldigt ljusa scener idag, men värt att kolla upp innan man "slår till".

#4

Postad 10 juni 2024 - 18:11

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Tack för era svar. Jo, jag bytte lampa i höstas förra året, så det är inte lampan som blivit ljussvag.
Köpte en Zidoo Z9X Pro förra året också, för att titta på mina UHD filmer. Men inser nu att det inte är en vidare upplevelse.
Varför jag envisas att köra dessa UHD filmer är ju att dom har Dolby Atmos ljud (har 11.2 system).

Iallafall, jag sitter och funderar på att återuppliva HTPC grejen igen. Testade lite på min speldator att köra MPV med diverse shader filter som jag hittade på nätet, och det blev mycket bättre, men inte lika bra som vanlig bluray än så länge. Ska se om jag hitta mer bättre filter.
Madvr har jag inte testat än, men det krävs ju en Windows dator för det. Jag hoppas det kanske går på något sätt att få Madvr att fungera i Linux ...

Vad har du för dator-delar i din HTPC @Loco.spk?
Har ett Nvidia 1080Ti grafikkort som ligger och skräpar, så vitt jag vet har det HDMI 2.0.


Redigerat av Unregisteredc3b9e8ac, 10 juni 2024 - 18:12.


#5

Postad 10 juni 2024 - 22:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Tack för era svar. Jo, jag bytte lampa i höstas förra året, så det är inte lampan som blivit ljussvag.
Köpte en Zidoo Z9X Pro förra året också, för att titta på mina UHD filmer. Men inser nu att det inte är en vidare upplevelse.
Varför jag envisas att köra dessa UHD filmer är ju att dom har Dolby Atmos ljud (har 11.2 system).

Iallafall, jag sitter och funderar på att återuppliva HTPC grejen igen. Testade lite på min speldator att köra MPV med diverse shader filter som jag hittade på nätet, och det blev mycket bättre, men inte lika bra som vanlig bluray än så länge. Ska se om jag hitta mer bättre filter.
Madvr har jag inte testat än, men det krävs ju en Windows dator för det. Jag hoppas det kanske går på något sätt att få Madvr att fungera i Linux ...

Vad har du för dator-delar i din HTPC @Loco.spk?
Har ett Nvidia 1080Ti grafikkort som ligger och skräpar, så vitt jag vet har det HDMI 2.0.


Madvr kommer nog aldrig fungera i annat än i Windows eftersom det är ett directshow filter.

Jag använder ett 1070ti för 4k så ditt kort kommer räcka till för tonemapping i uhd, plus en del annan bildbehandling om du vill.

#6

Postad 11 juni 2024 - 09:12

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Drar mig för att installera Windows, men ska kolla upp, kanske t.o.m. själv ska jämföra Madvr mot MPV om jag ens orkar installera Windows. Har läst nånstans att vissa gått över till MPV (inte för att det skulle vara bättre, men nära inpå lika bra som Madvr), men det känns ju för bra för att vara sant, så jag lär efterforska mer.

Några andra rekommendationer när det gäller projektor? Har just nu inte råd med 5000 modellen, kanske till hösten, så jag har tid fortfarande att bestämma mig. Vill ju ha laser, helst undvika DLP av nån anledning (tycker inte om rörliga delar). Man kanske ska vara kylig och vänta?



#7

Postad 11 juni 2024 - 12:40

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Nu kunde jag inte hålla mig och bar ner datorn till biokällaren, och testade att köra film via MPV och en konfiguration som jag hittade.
J*vla vad mycket bättre det blev (kändes det som iallafall)! Färgerna blev bättre, inge matt eller grått nå mer.
Fick pilla och felsöka lite själv för att få genom Dolby Atmos ljudet också, så nu är bilden så bra den kan bli iallfall och jag får Dolby Atmos ljud också.

Körde MPV i Linux, och laddade ned denna komplicerade konfiguration som gjorde det bättre än den tidigare konfiguration för MPV jag hade:
https://github.com/n...pius/mpv-config
 


Redigerat av Unregisteredc3b9e8ac, 11 juni 2024 - 12:40.


#8

Postad 11 juni 2024 - 13:11

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1

Det är bra diskussioner på avsforumet angående MPV och konfigurering till projektor.

här är ett exempel för nyare JVC med bt2020 support https://www.avsforum...9#post-63320709
Jag har testat lite med min Sony790 men har inte haft tid att tweaka på alla parametrar ännu så kör fortfarande en Vero 5k som huvudkälla. känns som det börjar närma sig madvr nu i alla fall.



#9

Postad 11 juni 2024 - 14:24

Unregisteredc3b9e8ac
  • Unregisteredc3b9e8ac
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 1

Det är bra diskussioner på avsforumet angående MPV och konfigurering till projektor.

här är ett exempel för nyare JVC med bt2020 support https://www.avsforum...9#post-63320709
Jag har testat lite med min Sony790 men har inte haft tid att tweaka på alla parametrar ännu så kör fortfarande en Vero 5k som huvudkälla. känns som det börjar närma sig madvr nu i alla fall.

Tack!
Jag testade den konfigurationen, men tycker den inte är lika bra som den jag länkade till.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.