Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spyder X2

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juni 2024 - 18:29

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej, är ny på forumet och undrar om någon har erfarenhet av Datacolor Spyder X2?

Har för tillfället en JVC X55 men ska hämta hem en JVC N5 närmaste veckorna.

Kör helsvart bio grotta, vad tror ni, är det något att ha?

https://aifo.se/svSE...ultra?id=SXU200



#2

Postad 18 juni 2024 - 14:14

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

utan egen erfarenhet kan jag säga . skräp , inget som hör hemma i kalibrering av en bioprojektor 



#3

Postad 19 juni 2024 - 14:01

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 689 inlägg
  • 0

Kanske blir billigare att ta hem en kalibrerare om det finns nån nära,kalibreringsutrustning och programvara kostar mer än multum.



#4

Postad 19 juni 2024 - 15:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Jag tror JVC har någon form av samarbete med Spyder så att det går att utan allt för stor insats göra någon form av autokalibrering.

 

Min erfarenhet är att exakt rätt färger endast är en delfråga i en större helhet. Jag kan ägna flera timmar åt en kalibrering där själva kalibreringen med mätningar är 30-60 minuter. Resten av tiden är att stämma av att allting annat är rätt, stämma av med den som använder displayen/projektorn exakt vad de vill uppnå och finna lämpliga kompromisser. Mycket av detta handlar om saker utanför själva displayen. Till exempel är det vanligt att jag behöver finna kompromisser för att receivern påverkar bilden. Olika källor kan ha olika inställningar som fungerar bättre eller sämre. Sådant kan en autokalibrering inte svara på.

 

Problemet med autokalibreringar som startas av användaren själv är att det inte finns något sätt att verifiera att det blir det rätta. Det är en programvara som tuggar och påstår en stund senare att allting är bra. Har man kunskapen och utrustningen för att kalibrera kan man verifiera. Fast då blir även autokalibreringen överflödig till att börja med eftersom man redan har kunskapen att göra allting rätt från början. 

 

Nu var det ett tag sedan jag läste något om JVC+Spyder men vill minnas att det ansågs fungerande men just inte tar hänsyn till helheten eftersom en autokalibrering inte kan ta hänsyn till helheten.



#5

Postad 19 juni 2024 - 18:38

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Är inte denna produkt avsedd för en skärm ? funkar den verkligen på projekterad bild ?



#6

Postad 19 juni 2024 - 19:25

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Fungerar med Proj.

https://www.google.c...XHMl4SVC3E,st:0



#7

Postad 19 juni 2024 - 19:30

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Problemet kalibrerare är ju ofta avstånden, blir dyrt när dom ska åka land och rike runt.

Finns det någon i Östergötland eller Småland? Bor i södra Östergötland nära smålands gränsen.



#8

Postad 19 juni 2024 - 19:37

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag tror JVC har någon form av samarbete med Spyder så att det går att utan allt för stor insats göra någon form av autokalibrering.

 

Min erfarenhet är att exakt rätt färger endast är en delfråga i en större helhet. Jag kan ägna flera timmar åt en kalibrering där själva kalibreringen med mätningar är 30-60 minuter. Resten av tiden är att stämma av att allting annat är rätt, stämma av med den som använder displayen/projektorn exakt vad de vill uppnå och finna lämpliga kompromisser. Mycket av detta handlar om saker utanför själva displayen. Till exempel är det vanligt att jag behöver finna kompromisser för att receivern påverkar bilden. Olika källor kan ha olika inställningar som fungerar bättre eller sämre. Sådant kan en autokalibrering inte svara på.

 

Problemet med autokalibreringar som startas av användaren själv är att det inte finns något sätt att verifiera att det blir det rätta. Det är en programvara som tuggar och påstår en stund senare att allting är bra. Har man kunskapen och utrustningen för att kalibrera kan man verifiera. Fast då blir även autokalibreringen överflödig till att börja med eftersom man redan har kunskapen att göra allting rätt från början. 

 

Nu var det ett tag sedan jag läste något om JVC+Spyder men vill minnas att det ansågs fungerande men just inte tar hänsyn till helheten eftersom en autokalibrering inte kan ta hänsyn till helheten.

Men kan man inte se det som att då har man i alla fall färgskalan och gråskalan rätt?

Borde vara bättre än alla fel lika men där även färg och gråskalan är fel? Eller tänker jag fel?

Med andra ord bättre än inget om man har långt till en kalibrerare.



#9

Postad 19 juni 2024 - 21:20

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag har en JVC N7 och en SpyderX Elite. Jag blev väldigt nöjd med bilden efter autokalibreringen och det blev ett uppfattat lyft mot när jag ställt in med kalibreringsskiva. Men som Ringblixt påpekar så går det ju inte att verifiera att det är ”rätt”. Jag går enbart på vad mina ögon ser och vad jag upplever.

Redigerat av edtjope, 19 juni 2024 - 21:21.


#10

Postad 20 juni 2024 - 09:24

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Men kan man inte se det som att då har man i alla fall färgskalan och gråskalan rätt?

Borde vara bättre än alla fel lika men där även färg och gråskalan är fel? Eller tänker jag fel?

Med andra ord bättre än inget om man har långt till en kalibrerare.

Ja, kanske. Men för att avgöra om färgerna och gråskala efter en autokalibrering är rätt måste man kunna bedöma färger och gråskala i hela bilden. Inte bara utifrån mätdata med en begränsad mängd mätpunkter. Autokalibrering är just detta, en maskinell jämförelser av en urval mätpunkter som per definition inte kan ta hänsyns till hela bilden. Allt är begränsat av en relativt simpel algoritm som i grunden är jämförbar med ett något mer avancerat nummergissningsspel.

 

Som exempel har jag vid flera JVC-kalibreringar noterat att det ofta skiftar i nyans i skuggtoner. Då finns det mätvärden som på pappret är bättre, dvs de har lägst dE-värde i just de 20 specifka mätpunkterna i en skala av vad som är 200+ gråtoner vid 8 bitar. Det finns gråtoner som mätningarna inte mäter och detta riskerar att det blir mer regnbågsskimrande variationer i skuggtoner.

 

Några skuggtoner drar mot cyan, några mot grönt och så vidare där själva mätpunkterna likt 5% och 10% grå är ganska nära det matematiska målet. Då är auto-kalibrering nöjd eftersom mätpunkterna har minst fel, medan du som användare kan se en störande variation i skuggtoner när man kör en film med valfri mörk scen. Man kan se i en gråramp att det finns variationer som mätprogrammen inte tar hänsyn till. Som en autokalibrering inte kan ta hänsyn till.

 

Där är en manuell kompromiss att det för ögat är mycket mer förlåtande om det är samma nyans på felen. Det vill säga att alla skuggtoner drar ungefär mot lite för blått snarare än att det är en regnbågsvariation. Då får jag sämre mätvärden och "fulare" mätgrafer fast problemet är inte alls längre störande när man tittar på bilden.

 

Observera att jag inte motsätter mig att du ska köpa en Spyder. Bara du håller förväntan på rätt nivå. Tvärtom kan det vara en bra början på en resa om att bli mer medveten om bild och bildkvalitet. En del trillar ned i kaninhålet och börjar fördjupa sig själva den vägen. :)



#11

Postad 20 juni 2024 - 17:26

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ja, kanske. Men för att avgöra om färgerna och gråskala efter en autokalibrering är rätt måste man kunna bedöma färger och gråskala i hela bilden. Inte bara utifrån mätdata med en begränsad mängd mätpunkter. Autokalibrering är just detta, en maskinell jämförelser av en urval mätpunkter som per definition inte kan ta hänsyns till hela bilden. Allt är begränsat av en relativt simpel algoritm som i grunden är jämförbar med ett något mer avancerat nummergissningsspel.

 

Som exempel har jag vid flera JVC-kalibreringar noterat att det ofta skiftar i nyans i skuggtoner. Då finns det mätvärden som på pappret är bättre, dvs de har lägst dE-värde i just de 20 specifka mätpunkterna i en skala av vad som är 200+ gråtoner vid 8 bitar. Det finns gråtoner som mätningarna inte mäter och detta riskerar att det blir mer regnbågsskimrande variationer i skuggtoner.

 

Några skuggtoner drar mot cyan, några mot grönt och så vidare där själva mätpunkterna likt 5% och 10% grå är ganska nära det matematiska målet. Då är auto-kalibrering nöjd eftersom mätpunkterna har minst fel, medan du som användare kan se en störande variation i skuggtoner när man kör en film med valfri mörk scen. Man kan se i en gråramp att det finns variationer som mätprogrammen inte tar hänsyn till. Som en autokalibrering inte kan ta hänsyn till.

 

Där är en manuell kompromiss att det för ögat är mycket mer förlåtande om det är samma nyans på felen. Det vill säga att alla skuggtoner drar ungefär mot lite för blått snarare än att det är en regnbågsvariation. Då får jag sämre mätvärden och "fulare" mätgrafer fast problemet är inte alls längre störande när man tittar på bilden.

 

Observera att jag inte motsätter mig att du ska köpa en Spyder. Bara du håller förväntan på rätt nivå. Tvärtom kan det vara en bra början på en resa om att bli mer medveten om bild och bildkvalitet. En del trillar ned i kaninhålet och börjar fördjupa sig själva den vägen. :)

Bra förklarat, du har ju givetvis rätt. Problemet är att närmaste kalibrerare kanske har 25-30 Mil enkelresa för besök.

Det blir krångligt och dyrt samt att dom flesta kunniga nog har fullt upp sen innan :huh:

Tänker skaffa Spears&Munsil skivan och en Spyder och se vad som händer.

I sammanhanget betingar ju dessa små pengar.

Är helt nybörjare på Projar, lagade tjock Tv i ca 30års tid och har ställt in ganska många apparater.

Antal justerings möjligheter på en modern proj är ju något fler :lol: .

Dessutom lär man sig något nytt och bara det är ju intressant :)



#12

Postad 20 juni 2024 - 20:56

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Du har möjlighet att använda andra "bättre" mätare till Jvc.

Här är tråden om du vill ge dig in i det. https://www.avsforum...169373/#replies

Har testat själv med en Jvc x5900 och det funkar, men det är ju likadant efter denna metod att du kan egentligen inte verifiera att det har lyckats.

Men kul att testa, se till att spara originalfilen så du kan återställa allt om du inte blir nöjd eller av någon annan anledning.



#13

Postad 20 juni 2024 - 23:08

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Du har möjlighet att använda andra "bättre" mätare till Jvc.

Här är tråden om du vill ge dig in i det. https://www.avsforum...169373/#replies

Har testat själv med en Jvc x5900 och det funkar, men det är ju likadant efter denna metod att du kan egentligen inte verifiera att det har lyckats.

Men kul att testa, se till att spara originalfilen så du kan återställa allt om du inte blir nöjd eller av någon annan anledning.

 Byter man bara ut sensorn och kör Spyderns programvara som vanligt eller måste man fibbla med data filer?

Är ganska usel på datorer tyvärr :huh:



#14

Postad 20 juni 2024 - 23:31

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

 Byter man bara ut sensorn och kör Spyderns programvara som vanligt eller måste man fibbla med data filer?

Är ganska usel på datorer tyvärr :huh:

Det är lite pill med filer ja, i så fall ska du inte ge dig in på det.

Du lurar Jvc så man kan köra med andra kalibreringsmätare. 

Spyder, har jag för mig är ok på att ställa in gråskalan, men inte allt det andra.

Kommer inte ihåg allt, du får läsa vidare.

Så finns det andra sensorer, i samma prisklass, som är mycket bättre som t.ex ID3.

 

Personligen så hade jag inte gett mig in på det om man inte har någon som helst kunskap.

Men har du det så tycker jag det är värt att testa.

Man kan, som sagt, alltid återställa till hur den var innan.



#15

Postad 21 juni 2024 - 07:34

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det är lite pill med filer ja, i så fall ska du inte ge dig in på det.

Du lurar Jvc så man kan köra med andra kalibreringsmätare. 

Spyder, har jag för mig är ok på att ställa in gråskalan, men inte allt det andra.

Kommer inte ihåg allt, du får läsa vidare.

Så finns det andra sensorer, i samma prisklass, som är mycket bättre som t.ex ID3.

 

Personligen så hade jag inte gett mig in på det om man inte har någon som helst kunskap.

Men har du det så tycker jag det är värt att testa.

Man kan, som sagt, alltid återställa till hur den var innan.

Tack för tips, har du någon länk till ID3? Hamnar på Volkswagen :D



#16

Postad 21 juni 2024 - 10:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Spyder är en enkel trikromat-mätare byggd främst för att sättas mot en display. Trikromater mäter ljusenergi bakom färgfilter, alltså mycket ljus registreras bakom ett blått, ett rött och ett grönt filter som tidigare i alla varit cellofan och därmed åldras/förändras. 

 

Trikromater måste alltid tränas mot olika typer av ljuskällor och den spektrumfördelningen av ljusenergin. Därför har trikromater en uppsättning generiska profiler för olika typiska spektrumfördelningar, till exempel vita lysdioder, CCFL, UHP etc.

 

Men i grunden behöver man mer än så eftersom displaytypen har olika filtereffekt på spektrumfördelningen. Man kan sätta samma UHP-lampa i en projektor med DLP med ett visst färghjul, DLP med annat färghjul, en med Epson-LCD:er, en med Sony SXRD och en med JVC:s D-ILA och det är olika variationer eftersom ljuset filtreras olika.

 

Projektorer är alltid lite speciellt för duken påverkar också vilket blir ett tredje filter. Nu kanske Spyder och JVC har parat ihop sig så att det finns en generisk profil för just JVC. Den kan dock inte ta hänsyn till duken. Med andra ord finns det tusentals – hundratusentals – kombinationer av ljuskällor där en trikromat alltid kan läsa lite fel. Ibland stora fel, ibland obetydande fel. Man vet inte. 

 

Då har vi det fjärde problemet att att enkla mätare likt Spyder har rätt stora exemplarvariationer. Inte sett just X2 men väl äldre Spyders och de har... ...varit uppåt väggarna olika mellan exemplar.

 

Gråskala och färger är en del av samma helhet. Ifall en mätare misslyckas med färgerna misslyckas den också med gråskalan och viceversa. Spyder X2 kan mycket väl sätta gråskalan till synes rätt, dvs den blir jämn och fin. Fast då är den sannolikt fel ändå, bara att felet är uniformt. Gråskalan ser jämn ut men den är fortfarande fel likt att den är för röd eller liknande. Bara att denna rödhet är jämnt fördelad. Färgtränade ögon kan se sådana fel.

 

---

 

Med manuell kalibrering har man två mätare, en trikromat som man jobbar med eftersom de är snabba. Samt en separat spektrofotometer som man tränar trikromaten med för varje individuell situation. Spektrofotometrar är generellt mycket dyrare och långsamma samt dåliga på att läsa svaga ljusnivåer. Här löser man problemet med alla variationer som finns.



#17

Postad 21 juni 2024 - 13:17

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Om man vänder på frågan, om man vill försöka få bilden så nära vad en professionell kalibrerare gör, vad är det "bästa" steget att göra själv?

Vad jag förstår har Sony och Jvc olika lösningar för vad man kan göra själv med deras respektive programvara?



#18

Postad 21 juni 2024 - 13:57

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Om man vänder på frågan, om man vill försöka få bilden så nära vad en professionell kalibrerare gör, vad är det "bästa" steget att göra själv?

Vad jag förstår har Sony och Jvc olika lösningar för vad man kan göra själv med deras respektive programvara?

 

Allt är en fråga om resurser och vad man vill fördela till det hela. En del tar saken i egna händer och lär sig ämnet, vilket i slutändan kan handla om hundratals timmar, vilket kanske fungerar om man tycker ämnet är tillräcklig intressant och givande. Då betalar främst med sin tid och energi och kanske pengar för lite testskivor och en mätare.

 

Andra har inte tiden och energin utan tar det monetärt och ser till att kompensera att den som ska kalibrera kan avvara två-tre dygn med resor och boende för att nå den avlägsna orten. Jag tror dock detta är direkt sällsynt. Mer så att den som bor avlägset och har exklusivare hemmabio helt enkelt har kalibreringen som en del av det större projektet. Den som bygger bion och installerat allt ser också till att projektorn är kalibrerad.



#19

Postad 21 juni 2024 - 14:20

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Då när jag testade att kalibrera min Jvc hittade jag en sida där man kunde hyra professionella kalibreringsmätare.

Men det är mycket att sätta sig in i, precis som du säger.

Personligen kunde jag inte lita på det jag gjorde, även om värden och kurvor sa sin sak.

Man måste ha en hel del kunskaper om bild för att kunna lita på det man gör blir "mer rätt" än hur den var innan.

 

Finns det förresten någon sida där man kan se vem/vilka som är utbildade att utföra Isf kalibrering?

Annars finns det endast vissa återförsäljare som man vet om.



#20

Postad 21 juni 2024 - 15:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Finns det förresten någon sida där man kan se vem/vilka som är utbildade att utföra Isf kalibrering?

Annars finns det endast vissa återförsäljare som man vet om.

 

ISF finns här: https://imagingscience.com/dealers/



#21

Postad 22 juni 2024 - 11:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Listan verkar inte helt up-to-date. Det har inte funnits ett mediamarkt i Kalmar sedan förra året.



#22

Postad 22 juni 2024 - 13:51

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Känns inte som jag tänker Medimarkt om jag har en proj och vill få den kalibrerad  :lol:



#23

Postad 22 juni 2024 - 17:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0
Varför inte? De hade så vitt jag vet utbildade tekniker.

#24

Postad 22 juni 2024 - 18:54

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Jag vet inte . Jag skrev att det är så jag tänker o den erfarenhet jag har. Det är svaret på din fråga

#25

Postad 22 juni 2024 - 18:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Övergått till power. Gör endast tv ser jag nu

#26

Postad 22 juni 2024 - 19:31

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 742 inlägg
  • 0

Varför inte? De hade så vitt jag vet utbildade tekniker.


Stor skillnad på utbildad tekniker och utbildad tekniker.

#27

Postad 22 juni 2024 - 20:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Jag vet inte . Jag skrev att det är så jag tänker o den erfarenhet jag har. Det är svaret på din fråga


Ok, jag trodde att det kanske fanns en motivering till ditt inlägg.

EDIT: du skriver ju erfarenhet nu så något exempel måste du väl ha då?

Redigerat av Loco.spk, 22 juni 2024 - 20:34.


#28

Postad 22 juni 2024 - 20:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Stor skillnad på utbildad tekniker och utbildad tekniker.


Förvisso, men vad säger att en utbildad tekniker på just mediamarkt skulke vara sämre än andra?

#29

Postad 22 juni 2024 - 21:45

RMA
  • RMA
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att kalibrera Spydern?

Kanske med en kalibrerad bild generator? Finns det sådana att köpa för rimliga pengar?



#30

Postad 22 juni 2024 - 21:51

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Förvisso, men vad säger att en utbildad tekniker på just mediamarkt skulke vara sämre än andra?

Troligen en känsla man får när man kommit i kontakt med en säljare på mediamarkt som försökt sälja en proj till en med väldigt märkliga och total okunniga argument , då är det lätt hänt att man inte heller har så stort förtroende för deras "tekniker" 


Ok, jag trodde att det kanske fanns en motivering till ditt inlägg.

EDIT: du skriver ju erfarenhet nu så något exempel måste du väl ha då?

Jag har erfarenhet men som jag skrev så är det så jag tänker men denna som grund , du fick svaret och jag har inget behov att förklara erfarenheten , jag skrev att jag tänker inte så positivt om deras kompetens.



#31

Postad 23 juni 2024 - 01:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Troligen en känsla man får när man kommit i kontakt med en säljare på mediamarkt som försökt sälja en proj till en med väldigt märkliga och total okunniga argument , då är det lätt hänt att man inte heller har så stort förtroende för deras "tekniker"

Jag har erfarenhet men som jag skrev så är det så jag tänker men denna som grund , du fick svaret och jag har inget behov att förklara erfarenheten , jag skrev att jag tänker inte så positivt om deras kompetens.


Du är lite svamlig tycker jag.

Att du mött en okunnig säljare betyder väl inte att en av deras utbildade tekniker skulle göra en dålig kalibrering?

Och det innebär ju verkligen inte att du har någon erfarenhet av en kalibrering utförd av mediamarkt, eller hur?

#32

Postad 23 juni 2024 - 10:24

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Du är lite svamlig tycker jag.

Att du mött en okunnig säljare betyder väl inte att en av deras utbildade tekniker skulle göra en dålig kalibrering?

Och det innebär ju verkligen inte att du har någon erfarenhet av en kalibrering utförd av mediamarkt, eller hur?

Varför läser du mellan raderna ? jag skriver igen ... det är en känsla, jag började med att att skriva det var en sådan men du envisas med att jag måste ge bevis , låt mig för ha min magkänsla tack , du har din 100 % rätt att tycka o tänka precis om mitt inlägg om det är svamligt eller dåligt .

 

Precis samma sak kan jag känna när jag köper en ny bil , blir jag inte bra bemött och kunnigt bemött i bilhallen är jag inte heller sugen på att lämna min bil i deras verkstad , troligen köper jag inte ens bilen där o skulle inte ens fundera på att anlita deras verkstad om jag köper bilen i annan "butik"



#33

Postad 23 juni 2024 - 13:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Det var jag och Perra1 som utbildade Media Markt från 2016–2022 ungefär. Blev flera hundra personer där de mest erfarna även utbildade internt och jag sedan stämde av praktiskt och teoretiskt ISF-prov. Så beroende på vem man träffade och vem som kalibrerade kunde det vara en nybörjare som kanske inte gjorde det bästa jobbet. Till en person som utfört tusentals kalibreringar och är på nivån att de står i direktkontakt med utvecklarna av programvaran för kalibrering.

 

Det förekom också att TV-tillverkare flög in sin ingenjörer från asien och fick smäll på fingrarna när det visade sig att deras TV-apparater inte höll måttet. Även ingenjörer har egenskapen att de blandar ihop mätgrafer med hur bilden ser ut. :)

 

Så ja, det var högt och lågt. Jag tror att den som har minsta lilla insikt i hur elektronikbranschen och hur butiker, deras personalpolitik och dess ledarskap fungerar inser att det är en väldigt spännvidd. Eller så är man i en liknande snarlik bransch och kan extrapolera hur det blir och varför det varierar så enormt.

 

Norrbaggarna i Power har en ledning som inte begriper sig på tjänsten och de har därför inte förvaltat den. Därför är det mer vad som finns kvar sedan tidigare och vad som lokalt i varje varuhus hålls vid liv på eget initiativ.


Redigerat av Ringblixt, 23 juni 2024 - 13:13.


#34

Postad 23 juni 2024 - 14:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Varför läser du mellan raderna ? jag skriver igen ... det är en känsla, jag började med att att skriva det var en sådan men du envisas med att jag måste ge bevis , låt mig för ha min magkänsla tack , du har din 100 % rätt att tycka o tänka precis om mitt inlägg om det är svamligt eller dåligt .

Precis samma sak kan jag känna när jag köper en ny bil , blir jag inte bra bemött och kunnigt bemött i bilhallen är jag inte heller sugen på att lämna min bil i deras verkstad , troligen köper jag inte ens bilen där o skulle inte ens fundera på att anlita deras verkstad om jag köper bilen i annan "butik"


Mellan raderna? Du skrev ju att du hade erfarenhet så då undrade jag förstås vad det var för erfarenhet.

Du får förstås ha vilken magkänsla du vill, men det ger ju inte så mycket i en diskussion.

#35

Postad 23 juni 2024 - 14:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Norrbaggarna i Power har en ledning som inte begriper sig på tjänsten och de har därför inte förvaltat den. Därför är det mer vad som finns kvar sedan tidigare och vad som lokalt i varje varuhus hålls vid liv på eget initiativ.


Har du någon aning om hur läget i Kalmar ser ut? Jag står och väger lite om jag ska anlita ett proffs för kalibrering, men att betala för resa och övernattning är lite över smärtgränsen så det bör i.s.f. vara någon relativt lokal förmåga.

Redigerat av Loco.spk, 23 juni 2024 - 14:28.


#36

Postad 23 juni 2024 - 14:34

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Mellan raderna? Du skrev ju att du hade erfarenhet så då undrade jag förstås vad det var för erfarenhet. Suck som jag skrev min erfarenhet av denna butik var på säljsidan .därför känner jag inget fötroende för dem på service och kalibrering av precis samma grund som exemplet med bilköp..

Du får förstås ha vilken magkänsla du vill, men det ger ju inte så mycket i en diskussion.



#37

Postad 23 juni 2024 - 15:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Mellan raderna? Du skrev ju att du hade erfarenhet så då undrade jag förstås vad det var för erfarenhet. Suck som jag skrev min erfarenhet av denna butik var på säljsidan .därför känner jag inget fötroende för dem på service och kalibrering av precis samma grund som exemplet med bilköp..

Du får förstås ha vilken magkänsla du vill, men det ger ju inte så mycket i en diskussion.


Ok, vi lägger ner den här diskussionen. Jag var inte ute efter att gräla om definitionen av erfarenhet utan att faktiskt förstå om det låg något i din kritik. Jag går som sagt i tankarna att anlita någon.

Att en säljare inte har koll gör mig inget så länge det inte är samma person som utför kalibreringen.

#38

Postad 23 juni 2024 - 20:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 689 inlägg
  • 0

Vilka/vem kalibrerar biograferna?



#39

Postad 23 juni 2024 - 21:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 242 inlägg
  • 0

Har du någon aning om hur läget i Kalmar ser ut? Jag står och väger lite om jag ska anlita ett proffs för kalibrering, men att betala för resa och övernattning är lite över smärtgränsen så det bör i.s.f. vara någon relativt lokal förmåga.

Jag har utbildad många från dåvarande MM Kalmar genom åren. Så personer i trakten som kan ämnet lär existera. Men om de har utrustningen är en annan fråga



#40

Postad 24 juni 2024 - 11:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 235 inlägg
  • 0

Jag har utbildad många från dåvarande MM Kalmar genom åren. Så personer i trakten som kan ämnet lär existera. Men om de har utrustningen är en annan fråga

 

Tackar.

 

Jag får kanske gå in på Power och se om jag hittar någon som kan, eller känner någon som kan. Och så får man väl i.s.f. göra en bedömning om det är någon man känner förtroende för.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.