Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektordukar 2024?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 september 2024 - 19:43

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 462 inlägg
  • 0

Hej, 

 

Undrar hur marknaden ser ut nu gällande duk för projektor? 

 

Vad är en bra duk i budget / mellanklassen? 

 

Eller finns det alternativ att måla en färg direkt på vägg alt på en skiva? 



#2

Postad 12 september 2024 - 09:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 264 inlägg
  • 1

Jag skulle – väldigt kategoriskt då – säga att läget för projektorduk år 2024 är likadant som år 2014. Hela hembioprojektorbranschen accelererar mot en specifik nisch där nyheterna handlar om high-endlösningar. Budgetsegmentet är kvar som det varit i många år med främst med kinesisk tillverkning med eller utan lokaleuropeisk företagsfront.

 

I en tid när man kan köpa 100 tum TV för en genomsnittlig månadslön finns inte längre konkurrenskraften hos en projektor+duk annat än i just de specifika nischerna likt väldigt stora storlekar samt det gamla esset-i-rockärmen: akustiskt transparens. 

 

Måla färg på en vägg eller skiva är samma alternativ idag som det var 2014 och 2004, det vill säga det är ett alternativ om man är ute efter funktionen i första hand snarare än kvaliteten. En målad yta är mindre känslig än en projektorduk vilket kanske bättre passar ett multifunktionellt rum. I en dedicerad hemmabio kommer en ramspänd duk vara det bättre alternativet om vi talar bildkvalitet.


Redigerat av Ringblixt, 12 september 2024 - 09:36.


#3

Postad 15 september 2024 - 13:22

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 462 inlägg
  • 0

Ok. då är det som sist med andra ord. 

 

I mitt fall så är 180tums TV som skulle motsvara dukens storlek något dyr, iaf med min månadslön :) 

 

Får ta och se mig om efter en kinesduk då och se om det passar. 

 

 

 

Jag skulle – väldigt kategoriskt då – säga att läget för projektorduk år 2024 är likadant som år 2014. Hela hembioprojektorbranschen accelererar mot en specifik nisch där nyheterna handlar om high-endlösningar. Budgetsegmentet är kvar som det varit i många år med främst med kinesisk tillverkning med eller utan lokaleuropeisk företagsfront.

 

I en tid när man kan köpa 100 tum TV för en genomsnittlig månadslön finns inte längre konkurrenskraften hos en projektor+duk annat än i just de specifika nischerna likt väldigt stora storlekar samt det gamla esset-i-rockärmen: akustiskt transparens. 

 

Måla färg på en vägg eller skiva är samma alternativ idag som det var 2014 och 2004, det vill säga det är ett alternativ om man är ute efter funktionen i första hand snarare än kvaliteten. En målad yta är mindre känslig än en projektorduk vilket kanske bättre passar ett multifunktionellt rum. I en dedicerad hemmabio kommer en ramspänd duk vara det bättre alternativet om vi talar bildkvalitet.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.