Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gammal Benq cp220c ingen bild

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 augusti 2024 - 21:34

bilprovningen
  • bilprovningen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej jag fick en gammal Benq cp220c och när jag startar den så lyser den upp med en massa små vita prickar se bild
Det är något jag säkert kan leva med då jag vill prova hur det funkar med projektor. 
Jag har kopplat som manualen säger, hittar den i datorn som en "skärm" men kan inte få någon bild.
Händer inget när jag trycker på knappen för att välja källa eller auto. Får ej upp någon hälsningstext som det står i manualen. 
 Är det bara att köra den till återvinningen och se lite ledsen ut eller går det att väcka liv i detta nästan museiföremål. Är ute efter att prova hur det funkar i vårt uterum och om det känns bra kommer jag att köpa en bättre.
Tack för hjälpen 
JG
 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 07 augusti 2024 - 22:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Släng även om du får bild har du en massa döda pixlar , sån kan man ju inte sitta o titta på 



#3

Postad 08 augusti 2024 - 11:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 265 inlägg
  • 0

Busenkelt knep för att felsöka displayer: Syns den egna menyn? Om svar ja, då fungerar den. Ingen bild från källan beror då troligtvis på signalen/anslutning/handhavande etc. Om nej, inga egna menyer visas: Då är någon komponent trasig och ingen bild kan längre alstras.

 

Benq CP220C är från 2006 och alltså nästan 20 år gammal med endast analoga anslutningar. Ifall du inte får någon välkomst-Benq-logotyp och projektorns egna menyer aldrig syns – menyerna ska ju fungera även om bilden från PC:n inte når fram – så kan de vita pixlarna tyda på fel på DMD-chippet. Då är det återvinningen som gäller.

 

Får du fram projektorns egna menyerna finns info-rutor som berättar vad den får för signal eller inte. Men om du inte ens får upp menyerna som skrivet, då är det rimligen skrot.

 

Ifall du kommer vidare ser jag ett potentiell problem. Du försöker i Windows spegla projektorn mot en bildskärm i 1920x1080/60 Hz och det är mer än vad den projektorn mäktar med. 

 

Modellen är en 1024x768-projektor och då är detta upplösningen du ska köra för att få bild och utvärdera hur den fungerar. Nu står det "Aktiv signalupplösning 1024x768" i ena bilden så det kan vara "rätt". Det är dock större chans till framgång om man först låter bli speglingen och kör expanderat skrivbord så att projektorn får den signal den trivs bäst med.

 

Beroende på hur du kopplar mot datorn, med eller utan VGA-adapter kan en adapter också orsaka problem. Ifall du nu kommer så långt i felsökningen vill säga.



#4

Postad 08 augusti 2024 - 18:58

bilprovningen
  • bilprovningen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Tack så jättemycket för snabba svar, då åker den till återvinningen imorgon så får vi se om det blir en ny istället, Det var iallafall lönt att prova det kunde ju funkat 

Tack igen för snabba svar och ha en underbar kväll :) 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.