Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämplig dukstorlek på 3.6 meter?

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 april 2023 - 06:59

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har självklart kikat på de olika sidorna man kan kalkylera olika avstånd och liknande.

 

Rummet är totalt ljuskontrollerat. Projektor är Epson EH 9400 och avstånd ATduk-lins är 3.6 meter. Sittavstånd soffan-duk är också 3.6 meter.

 

Tänker mig 2.35:1 duk.

 

Blåser jag upp zoomen fullt blir det en bildbredd på 2.4 meter drygt, men det är i största laget. 

 

Antar att man inte ska maxa zoomen fullt ut?

 

Vad skulle du valt/rekommenderat dukstorlek? Vet att det är individuellt, men kom gärna med förslag tack👍😊



#2

Postad 16 april 2023 - 07:21

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Tycker inte det låter stort. Kör så .. kör du mindre ångrar du det senare. Man vänjer sig o vill alltid ha större. .. sa flickan.)

#3

Postad 16 april 2023 - 08:47

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Tack för feedback.

 

Jo jag har förstått det att man snabbt vänjer sig...Dock är jag frågande över bildkvalitèn om det blir maxzoom, men det kanske inte kommer märkas av??

 

 

 

Tillägg: kommer köra Panasonic DP-UB820 som bildkälla.



#4

Postad 16 april 2023 - 08:51

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Min tumregel är att bildens höjd ska vara halva avståndet, dvs 180 cm i ditt fall, vilket då ger dig en diameter på ca 181" i 2.35 format.

#5

Postad 16 april 2023 - 09:33

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 1
Nej man ska helst inte använda endläget på zoomen.

Kör tillbaka något sedan gå efter det.

#6

Postad 16 april 2023 - 10:03

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Jag har 4.1 meter mellan väggarna och med en halvmeter projektor blir det ganska precis samma avstånd som för dig, 3.6 meter. Använder en 16:9 DNP 120'' och det är precis lagom med bredbildsformat typ 2.35:1 eller 2.4:1. Med 16:9 mer TV-inriktade produktioner är det lite stort men ändå OK. Man kan ju zooma och göra bilden mindre om man vill men det gör jag sällan. Däremot sänker jag ibland bilden med 2.4:1 så att underkanten är i nivå med duken då det då blir mindre avstånd mellan bild och centerhögtalaren. Denna flexibilitet tappar du med en 2.35:1 duk men du måste justera varje gång du tittar på 16:9. I övrigt blir 16:9 bilden på 120'' 2.35 duk inte speciellt imponerande stor. Det är också stökigt med produktioner som hela tiden blandar format. Det är inte ovanligt med både 2.40:1 och 16:9 i samma film eller strömmad serie. Att behöva byta under filmens gång är inget kul och se 2.40:1 på ytan för 16:9 på en 2.40:1 duk är inget kul alls. 

 

Jag kör max zoom och har inga problem med dålig skärpa. Använder inte mycket av lensshift dock då projektorn står på en hylla precis ovanför huvudet. Inte optimalt vad det gäller ljud men OK ändå. 

 

Det du måste kolla dock är hur stor bild du kan få med ett visst avstånd från lins. Min Sony VW790 kan precis fylla ut min 120'' duk. Den nyare XW7000 kan också det men inte XW5000. Av JVC är det bara den dyraste NZ9 som har tillräckligt vidvinkligt objektiv. Kan tyvärr inte Epson men det kan du säkert slå upp. 

 

Hade 100'' varit tillräckligt hade jag nog köpt en TV i det formatet. De kostar 33' numera och lär slå en projektors bild alla dar i veckan. 



#7

Postad 16 april 2023 - 10:13

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Kunde inte hålla mig utan gick in på Epsons hemsida och kollade på max bildstorlek. Med 120'' stor bild krävs ett avstånd på 360.8 cm från lins till duk. Det slår på 8mm vilket du kanske kan bjuda på? 



#8

Postad 16 april 2023 - 11:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Min tumregel är att bildens höjd ska vara halva avståndet, dvs 180 cm i ditt fall, vilket då ger dig en diameter på ca 181" i 2.35 format.

Jag förstår inte riktigt ? diameter ? 181 tum ? 



#9

Postad 16 april 2023 - 11:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

"Hade 100'' varit tillräckligt hade jag nog köpt en TV i det formatet. De kostar 33' numera och lär slå en projektors bild alla dar i veckan. "

 

Detta är en sanning med modifikation. det beror på vilken tv du jämför med vilken projektor samt viktigast av allt , vilka andra förutsättningar rummet har ! 

Skall du se film som du gör när du ser tv , dvs vardagsrum med ströljus , ja då kan tv vara ett alternativ , kan du bygga ett "biorum" då anser jag att en bra proj är att föredra.

 

En proj är bio på ett helt annat sätt än en skärm , det blir en annan atmosfär att se film , jag kan inte exakt förklara , men en skärm är för mig inte att jämföra med upplevelsen av en film som projekteras 



#10

Postad 16 april 2023 - 14:20

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Kunde inte hålla mig utan gick in på Epsons hemsida och kollade på max bildstorlek. Med 120'' stor bild krävs ett avstånd på 360.8 cm från lins till duk. Det slår på 8mm vilket du kanske kan bjuda på? 

Jag får ut att det blir max 114" med full zoom??

 

Då har jag låst kastavstånd på 3,6 meter.



#11

Postad 16 april 2023 - 15:38

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Vad menar du med att rummet är "totalt ljuskontrollerat"? Tror inte att du menar svarta väggar, svart golv, svart tak och svarta möbler samt inga lampor, fönster eller dörrar?

#12

Postad 16 april 2023 - 15:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vad menar du med att rummet är "totalt ljuskontrollerat"? Tror inte att du menar svarta väggar, svart golv, svart tak och svarta möbler samt inga lampor, fönster eller dörrar?

Ovanligt men han kan ju mena detta, jag har det så med undantag för det som den svarta mattan inte täcker, typ 10-15 cm runt om syns parketten men den lär inte reflektera mkt ljus :D



#13

Postad 16 april 2023 - 16:08

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Vad menar du med att rummet är "totalt ljuskontrollerat"? Tror inte att du menar svarta väggar, svart golv, svart tak och svarta möbler samt inga lampor, fönster eller dörrar?

Ovanligt men han kan ju mena detta, jag har det så med undantag för det som den svarta mattan inte täcker, typ 10-15 cm runt om syns parketten men den lär inte reflektera mkt ljus  :D

 

Jo det vill jag påstå sånär som på följande:

 

 

Svart matt tak och väggar, mörkgrå matta, mörkgrå soffa, dörr matt svart, möjlighet att stänga ut ljuset i de två fönster som finns (höga smala som jag sätter in "absorbentkuddar" i. Projektorn är också svart :P

 

Kommer bli en riktig biogrotta B)


Redigerat av zobar, 16 april 2023 - 16:09.


#14

Postad 16 april 2023 - 18:53

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt ? diameter ? 181 tum ?

Diagonal skulle det stått

#15

Postad 16 april 2023 - 20:33

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlägg
  • 1

Så stort som möjligt. Så slipper du fundera på det sedan. Vägg till vägg helt enkelt.



#16

Postad 16 april 2023 - 20:52

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Jag får ut att det blir max 114" med full zoom??

 

Då har jag låst kastavstånd på 3,6 meter.

Det blir nog 114” i 2.35:1 format men lite större om du väljer 16:9. Jag hade valt en 120” i 16:9 som jag själv gjorde en gång. 



#17

Postad 16 april 2023 - 22:16

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Så stort som möjligt. Så slipper du fundera på det sedan. Vägg till vägg helt enkelt.

Jo men jag sitter på typ samma avstånd som projektor, mellan 3,6-3.8m och det känns stort redan när jag testat att sätta upp en 103" tygstycke!

 

Och det kändes som det var i bredaste laget, ögonen gick lite fram och tillbaka på bilden :rolleyes:

 

Det blir nog 114” i 2.35:1 format men lite större om du väljer 16:9. Jag hade valt en 120” i 16:9 som jag själv gjorde en gång. 

Ja det stämmer ang. 2.35:1

 

Hur långt avstånd satt du på 120"?



#18

Postad 16 april 2023 - 23:08

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Jag har 120" och sitter ca 3-3,5m ifrån duken och jag tycker inte att det är så stort
16:9 duk har jag

#19

Postad 16 april 2023 - 23:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 330 inlägg
  • 0

Som flera säger så kör så stor bild du kan när du inte kört ut linsen i ändläge. Själv kör jag en 330 cm bred 2.1:1 duk som jag sitter ca 400 cm från. Det är ca 1,21 x bredden på bilden vilket är exakt vad 20th century fox rekommenderar och SMPTE rekommenderar 1,26 gånger bredden.
Personligen skulle jag gärna ha än större duk om jag kunde.


Redigerat av MKarlsson74, 16 april 2023 - 23:09.


#20

Postad 17 april 2023 - 05:57

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Inget snack, maxa! Nu blir det begränsat av kastavstånd och jag hade velat ha betydligt större bild. Jag sitter knappt 3 meter ifrån vår 3,05 m breda duk och det känns bara helt rätt. Skulle jag gå åt ngt håll så hade jag gått upp till 3,3 m bred duk!



#21

Postad 17 april 2023 - 08:15

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Tack alla som kommer med feedback och inspiration!

 

Ska ta mig en rejäl funderare nu...

 

Var som sagt inne på 2.35:1 men om man ska fläska på rejält med 16:9 så är frågan hur mycket jag kommer störa mig på de svarta kanterna över och under vid cinemascope?? Samtidigt kommer rummet vara väldigt mörkt så jag tror att kanterna kommer "ätas upp" av det svarta så man inte stör sig.

 

Alt blir det maskning men tror det inte är nödvändigt??

 

Ett lyxproblem kan tyckas :lol:



#22

Postad 17 april 2023 - 10:52

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Jo men jag sitter på typ samma avstånd som projektor, mellan 3,6-3.8m och det känns stort redan när jag testat att sätta upp en 103" tygstycke!

 

Och det kändes som det var i bredaste laget, ögonen gick lite fram och tillbaka på bilden :rolleyes:

 

Ja det stämmer ang. 2.35:1

 

Hur långt avstånd satt du på 120"?

Jag sitter precis framför bakväggen så ca 3.6m det med. Varierar lite om jag fäller reclinern eller inte så klart. Det går inte att fälla för mycket dock av två anledningar. 1. mina progressiva glasögon kommer då in i närområdet och allt blir suddigt. 2. man sitter för skönt och somnar snart. Så det är snarare 3.3-3.4 meter när jag ser skarpt och är vaken. :-). 

 

Jag störs inte av att det svarta över och under bild är något grå vid 2.40:1. Visst kan man ha det som separat hobby att bara titta på sorgkanterna men om man koncentrerar sig på bilden som visas är det inga problem. 



#23

Postad 17 april 2023 - 10:57

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

"Hade 100'' varit tillräckligt hade jag nog köpt en TV i det formatet. De kostar 33' numera och lär slå en projektors bild alla dar i veckan. "

 

Detta är en sanning med modifikation. det beror på vilken tv du jämför med vilken projektor samt viktigast av allt , vilka andra förutsättningar rummet har ! 

Skall du se film som du gör när du ser tv , dvs vardagsrum med ströljus , ja då kan tv vara ett alternativ , kan du bygga ett "biorum" då anser jag att en bra proj är att föredra.

 

En proj är bio på ett helt annat sätt än en skärm , det blir en annan atmosfär att se film , jag kan inte exakt förklara , men en skärm är för mig inte att jämföra med upplevelsen av en film som projekteras 

Jag föredrar projektor också men vi måste vara realistiska vad som kan åstadkommas. En kontrast över 500:1 kommer ingen projektor upp i även i välkontrollerat rum. Min VW790 klarade 340:1 i min biogrotta. Det finns ingen chans att se HDR som det var tänkt med projektor. 

 

När OLED går från 97'' till 120'' åker min projektor ut. Det ligger tyvärr inte på 33.000 dock. 



#24

Postad 17 april 2023 - 11:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

HDR är inte "allt" känslan är viktigt , den känslan man får av projektion , och en bra tv över 100 tum ligger INTE på 33.000 kr samt att jag inte är jättesugen på att hantera en 120 tums skärm, börjar bli till åren och inte alltid vi kommer att bo stort som vi gör nu , och 120 tums skärm i en lägenhet är jag inte så säker på jag vill hantera , vågar inte ens tänka på om den skulle behöva reklameras och skickas.

 

Den största fördelen som jag ser det är ljudet ! visst en ny proj är ganska tyst men visst hörs den i tysta filmpartier o har man en gång fått för sig att lyssna efter fläktljudet är det svårt att släppa det örat 



#25

Postad 17 april 2023 - 13:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 330 inlägg
  • 0

HDR är verkligen inte allt. För mig som mest ser äldre filmer så är HDR ofta på gränsen av bedrägeri då det har aldrig visats på bio så. Så personligen så tycker jag att projektorns "begränsning" är en fördel för bilden.



#26

Postad 17 april 2023 - 14:05

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Flytta närmre bilden så får du bättre ljud också, man ska inte sitta mot bakvägen.

#27

Postad 17 april 2023 - 14:34

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

HDR är verkligen inte allt. För mig som mest ser äldre filmer så är HDR ofta på gränsen av bedrägeri då det har aldrig visats på bio så. Så personligen så tycker jag att projektorns "begränsning" är en fördel för bilden.

kan hålla med om detta , vi pratar hela tiden om vikten av korrekt bild , att vi skall proffs kalibrera , och att bilden skall inte vara som vi gillar utan enligt hur den var tänkt när den gjordes, vad producenten vill förmedla. Därefter slår vi på HDR  :D  :blink:



#28

Postad 17 april 2023 - 14:42

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Flytta närmre bilden så får du bättre ljud också, man ska inte sitta mot bakvägen.

 

Bra synpunkt JN! Det är en mkt viktig faktor också och ingår i helhetstänket för systemet. I min värld måste soffan hamna bra för ljudet i rummet och sen anpassa bilden därefter. Så gjorde åtminstone jag.



#29

Postad 17 april 2023 - 15:26

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Så mitt råd blir att flytta fram soffan så du sitter knappt två meter från duken istället, köp sedan ca 100" duk i 2.35 format så klarar du dig inom din projektors begränsningar och får samtidigt ordentligt stor bild (och bättre ljud när du inte sitter mot bakvägen)

#30

Postad 17 april 2023 - 15:41

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Så mitt råd blir att flytta fram soffan så du sitter knappt två meter från duken istället, köp sedan ca 100" duk i 2.35 format så klarar du dig inom din projektors begränsningar och får samtidigt ordentligt stor bild (och bättre ljud när du inte sitter mot bakvägen)

blir väl större än 100 om det är 2,35 ?



#31

Postad 17 april 2023 - 20:20

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

blir väl större än 100 om det är 2,35 ?

100" i 2.39:1 har storleken 234,3x98 cm

#32

Postad 18 april 2023 - 06:30

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0

Att sitta närmare en mindre duk fungerar ju så länge man är ensam om att titta och kan sitta rakt framför bilden. Om man är två med ett visst avstånd emellan kommer det bli mycket snedare med kortare avstånd. Ensam kan man titta på en iPad med samma förhållande mellan skärmstorlek och avstånd.  Två som delar en iPad är svårt.
 

Jag föredrar stor bild på lite avstånd. Det klart ljudet blev bättre i vardagsrummet på 150 m2 jag hade hemmabion i innan med det gick inte att måla svart eller att akustikbehandla. I ett mindre rum måste man kompromissa mer. 
 

Jag ser HDR som det nya 3D. Alla måste ha det men ingen vet riktigt varför. På en liten tv gör det inte så mycket att den lyser för starkt men med stor bild kan det göra ont i ögonen. Men hög kontrast är aldrig fel då det ger ett stort djup i bilden. Det är här oled har sin styrka med full styrning från absolut noll till Max ljus i varje pixel. Synd det inte går att göra en oled- projektor. 
 

En 120” oled som gärna kommer på en rulle för enkel transport är något jag hade betalt för. 



#33

Postad 18 april 2023 - 07:18

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Klart det blir en kompromiss, bara viktigt att vara medveten om de val man gör. Allt hänger ihop med systemdesign där man i bästa fall kan få allt men mer vanligt inte. I mitt gamla rum satt jag ungefär 3 meter ifrån en 2,4 m bred 2,35:1 duk, medan bakväggen var en meter bort. Det var väl varken optimalt för ljud eller bild men fungerade för båda och jag undvek de värsta noderna i rummet. 
 

Min gamla duk finns fortfarande i min ägo men kan säljas till ett bra pris. 



#34

Postad 18 april 2023 - 08:02

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Bra synpunkt JN! Det är en mkt viktig faktor också och ingår i helhetstänket för systemet. I min värld måste soffan hamna bra för ljudet i rummet och sen anpassa bilden därefter. Så gjorde åtminstone jag.

Soffan kommer inte stå direkt mot vägg så där kan jag justera utifrån ljudupplevelse, tack för bra input!



#35

Postad 18 april 2023 - 08:08

zobar
  • zobar
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

HDR är verkligen inte allt. För mig som mest ser äldre filmer så är HDR ofta på gränsen av bedrägeri då det har aldrig visats på bio så. Så personligen så tycker jag att projektorns "begränsning" är en fördel för bilden.

 

Man lurar sig själv och tillverkarna vill att man ska ha det. Samtidigt är det en upplevelse som en del kommer uppskatta mer än andra, allt beror på vilka referensramar man har och hur insatt man är tror jag.


Än en gång, tack för att ni engagerar er, gör det lättare för mig att inte tabba mif med för liten duk innan det det är försent=)

 

Har kikat lite mer på mitt  tillfälliga 103" lakan uppspänt och den känns mindre och mindre ju mer jag tittar, haha!

 

Lutar just ni iaf åt en större 2.35:1!



#36

Postad 18 april 2023 - 08:33

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Soffan kommer inte stå direkt mot vägg så där kan jag justera utifrån ljudupplevelse, tack för bra input!

 

Perfekt! Då har du koll!



#37

Postad 18 april 2023 - 12:43

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag sitter ungefär 3,4m från en 16.9 duk som är 3,1m bred. Blir en betraktningsvinkel på runt 50 grader och det funkar bra för mig. Har provat att flytta fram soffan men jag tycker det blir jobbigt när betraktningsvinkeln blir mer än 55 grader och uppåt. Jag ångrar inte att jag byggde en stor duk. Det bidrar till en häftigt "immersiv" upplevelse tycker jag.


Redigerat av mostlydiy, 18 april 2023 - 13:04.


#38

Postad Igår, 21:16

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 550 inlägg
  • 0

Finns alternativ till projektor och tv 

https://leddisplay.s...ASAAEgLOAfD_BwE

 

https://www.unilumin...-amp-commercial



#39

Postad Igår, 23:01

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

har sett i verkligheten , man skriver att inga skarvar syns, det gällde inte de jag såg , man ser alla "plattorna" väldigt störande om man ser film seriöst . för sport eller konferansrum kanske det funkar 





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.