Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3801

Postad 15 augusti 2024 - 21:58

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

Returnerat säkert 5 stycken DS åt min son som spelar mycket men tar väldigt god hand om alla sina tillhörigheter.
Som tur är så går det alltid på garantin.


Får du nya eller refurbished på garantin?

Jag har inte så många hundra timmar på mina än.

#3802

Postad 16 augusti 2024 - 06:52

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0
Jag får helt ny.
Dom börjar drifta (tydligt) inom ett år, så jag är mer eller mindre stammis på Elgiganten.

#3803

Postad 09 september 2024 - 23:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 540 inlägg
  • 0

Nu är det dags att visa upp PS5 Pro.

 

https://www.pushsqua...d-by-mark-cerny



#3804

Postad 10 september 2024 - 16:17

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

  • 1 254 inlägg
  • 0

Så grejen är att man ska inte behöver välja mellan bättre grafik eller högre fps utan med PRO kan du få båda samtidigt. 800 euro kostar den så det är väl den dyraste konsolen någonsin.



#3805

Postad 10 september 2024 - 16:39

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Gissar på 9995kr i Sverige?



#3806

Postad 10 september 2024 - 16:52

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

Så grejen är att man ska inte behöver välja mellan bättre grafik eller högre fps utan med PRO kan du få båda samtidigt. 800 euro kostar den så det är väl den dyraste konsolen någonsin.


Eh så låter det ju vid varje uppgradering. Är ju alltid en kompromiss. 800$ lär inte bli under 10000 sek då :)

#3807

Postad 10 september 2024 - 17:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0

Så grejen är att man ska inte behöver välja mellan bättre grafik eller högre fps utan med PRO kan du få båda samtidigt.

Sa ju att det skulle bli selling pointen.

Däremot hade jag inte gissat 800 Euro...2 TB SSD var ett märkligt val.

#3808

Postad 10 september 2024 - 17:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlägg
  • 0

45% snabbare borde hamna runt RX 6800. Vanliga PS5 brukar matcha, eller hamna strax under RX 6700.

 

Fast mycket bättre RT då, förhoppningsvis. Där är vanliga PS5 rejält seg.

 

Det mest intressanta är nog PSSR, dvs uppskalning som iaf i teorin borde matcha DLSS (pga deep learning, eller AI som folk kallar det nuförtiden). Ska bli intressant att se resultatet.

 

edit: 2070 Super är också nära PS5-GPUn i prestanda (utan RT), men börjar få slut på VRAM i en del nya spel, så jämförelsen blir svårare. RX 6800 är iaf 55% snabbare här:

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2024-09-10 kl. 18.34.34.png   365,37K   0 Antal nerladdningar

 

https://www.youtube....h?v=AXbycRBb-6E

 

Nu menar jag såklart inte att 6800 används i PS5 Pro, utan bara att prestandan borde vara snarlik.

 

Om det sen utnyttjas fullt ut är en annan sak, med tanke på att den fortfarande har samma CPU.

 

Spelen ovan är testade med 7800X3D.


Redigerat av Ageve, 10 september 2024 - 17:49.


#3809

Postad 10 september 2024 - 17:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 782 inlägg
  • 0

Känns som at PSSR är mycket för att man ska kunna känna att man får utnyttja Pro även til äldre spel. Jag hadde en PS4 pro och kan inte komma ihåg att den gav så väldigt mycket alls...snabbare laddtider kanske? €800 är definitivt oaktuellt för mig, men det kan vara intressant att se hur den gör det i kända svåra spel som Elden Ring, samt se måtten, hur bra den kyler/väsnas osv och kanske kan bli en på sikt om den går ned och är en uppgradering. Är riktigt nöjd med ljudnivån på vanliga PS5 



#3810

Postad 10 september 2024 - 18:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlägg
  • 0

Känns som at PSSR är mycket för att man ska kunna känna att man får utnyttja Pro även til äldre spel. Jag hadde en PS4 pro och kan inte komma ihåg att den gav så väldigt mycket alls...snabbare laddtider kanske? 

 

Nja, uppskalning kommer att behövas på PS5 Pro med, speciellt om spelen har RT. Om de kan köras i högre intern upplösning, med bättre uppskalning än FSR2 som är standard nu, så blir det en stor fördel för Pro.

 

Hehe, angående laddtider osv... Kommer ihåg när jag installerade RDR2 från skiva på min PS4 Pro. Det tog över två timmar, och påminde om 486-tiden, när man installerade Windows 95 från diskett.

 

Laddtider var inte mycket bättre än vanliga PS4 heller. Tröttnade och satte en Samsung 850 Pro SSD i min. Det blev lite bättre iaf.

 

Ett spel där den faktiskt gjorde skillnad på frameraten var i Just Cause 3. ;)

 

Så här bra funkade det på vanliga PS4 (15-20 fps):

https://www.youtube....JnPE-KTYwE&t=1s


Redigerat av Ageve, 10 september 2024 - 18:51.


#3811

Postad 10 september 2024 - 19:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 540 inlägg
  • 0

800 euro, UTAN drive?!?!?

Dra åt **** Sony!


Redigerat av Svante Skoog, 10 september 2024 - 19:23.


#3812

Postad 10 september 2024 - 19:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlägg
  • 0

800 euro, UTAN drive?!?!?

 

Läste det med Steve Ballmers röst. 500 dollars, for a phone?!  :lol: 

 

Bifogad fil  quote-500-dollars-fully-subsidized-with-a-plan-i-said-that-is-the-most-expensive-phone-in-steve-ballmer-54-0-096.jpg   75,85K   0 Antal nerladdningar

 

Missade också att det var utan läsare. Har inte så många PS5-spel, men alla är på skiva, pga prisskillnaden mot PS Store.


Redigerat av Ageve, 10 september 2024 - 19:54.


#3813

Postad 10 september 2024 - 20:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 782 inlägg
  • 0

Nja, uppskalning kommer att behövas på PS5 Pro med, speciellt om spelen har RT. Om de kan köras i högre intern upplösning, med bättre uppskalning än FSR2 som är standard nu, så blir det en stor fördel för Pro.

 

Hehe, angående laddtider osv... Kommer ihåg när jag installerade RDR2 från skiva på min PS4 Pro. Det tog över två timmar, och påminde om 486-tiden, när man installerade Windows 95 från diskett.

 

Laddtider var inte mycket bättre än vanliga PS4 heller. Tröttnade och satte en Samsung 850 Pro SSD i min. Det blev lite bättre iaf.

 

Ett spel där den faktiskt gjorde skillnad på frameraten var i Just Cause 3. ;)

 

Så här bra funkade det på vanliga PS4 (15-20 fps):

https://www.youtube....JnPE-KTYwE&t=1s

 

Ja det var det som gjorde att det blev snabbare ja, man använde en SSD, jag körde med 870 QVO, var säkert nån deal på den. Jag har den til min PS5 nu med alla PS4-spel som jag vill ha tillgängliga.

 

Ja vi får se hur bra PSSR är, det är ju iaf hårdvarubaserat på gott och ont.


800 euro, UTAN drive?!?!?

Dra åt **** Sony!

 

Jag kämpade hårt för att få en PS5 med disc vid launch. Har inte användt driven en enda gång  :mellow:



#3814

Postad 10 september 2024 - 21:59

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

800 euro, UTAN drive?!?!?
Dra åt **** Sony!


Du ska inte kunna köpa spel på skiva där konkurrens driver ned priserna. Du ska också lära dig att du inte ska kunna äga spelkod. Undrar hur lång tid det tar innan bara månadshyra erbjuds.

#3815

Postad 10 september 2024 - 22:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 540 inlägg
  • 0
Haha. Ja, å dom lär säkert höja priserna i shoppen snart igen. Nästa Ratchet and Clank, Standard Edition, 1000:- 😂

Redigerat av Svante Skoog, 10 september 2024 - 22:23.


#3816

Postad 10 september 2024 - 22:23

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Struntar fullkomligt om läsaren men priset är ju helt galet!

7000kr kostar vanliga med läsaren.

8495kr vore något jag ändå skulle betala.

#3817

Postad 10 september 2024 - 22:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 540 inlägg
  • 1
Pro borde ha landat på runt 7000:-, och sen kunde dom sänkt priset på vanliga, till 5 papp.

Helt sjukt va priserna ballat ut för konsoller.

Ska bli intressant att se vad en PS6:a kommer att kosta.

Undrar hur det blir med scalping denna gången.
Lär ju bli vansinniga priser på Tradera 😂

Läste det med Steve Ballmers röst. 500 dollars, for a phone?!


Haha 😂👍

#3818

Postad 11 september 2024 - 01:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 031 inlägg
  • 0

Pro borde ha landat på runt 7000:-, och sen kunde dom sänkt priset på vanliga, till 5 papp.

5k hade fortfarande varit för dyrt iofs men det är som det är numera. Få se hur Pro säljer. I omröstningstråden på Era är det 13 % som tänker köpa.

 

Men det är alltid kul med vägval i livet. Antingen lägger jag 10 papp på en Pro eller så bidrar de till en ny dator istället. Eller kanske nåt helt annat spännande! Alla gör sina egna val.

 

Jag hadde en PS4 pro och kan inte komma ihåg att den gav så väldigt mycket alls

 

Lite cleanare graffe. Gräset i DQ11 shimrar mycket på PS4 i jämförelse.



#3819

Postad 11 september 2024 - 03:43

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0
Ja var rätt stor skillnad på ps 4 och ps 4 pro.

Det skalperas ju rakt över även på pc sidan så folk som inte blivit skinnflådda än kommer nog köpa ändå.

#3820

Postad 11 september 2024 - 09:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 782 inlägg
  • 0

Nu när ni säger det så har jag några flashar av minnen där fläkten gick mera normalt och spelet flöt på bättre men kommer inte ihåg vad det var, Divinity-2 skapade en dimma utan like där på slutet av den eran.  :lol:



#3821

Postad 11 september 2024 - 11:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0

800 euro, UTAN drive?!?!?
Dra åt **** Sony!

Det är ju i huvudsak inte det som är problemet här.

Konsol inkl drive adderar typiskt 100 Euro ijmf med digital version. Att köpa driven lös adderar 120 Euro, ingen extrem skillnad (även om vi blir ytterligare lite blåsta här i Sverige, men det är ju lite så Nordisk Film jobbar överlag...). Humor att folk raljerar över 20 Euro.

Men. En annan sak som typiskt adderar ca 100 Euro är 1TB extra SSD. Och det är ju precis det Sony försöker göra här. Förvånande att många Pro pris-diskussionerna därute (inkl DFs) helt tycks missa att stoppa in denna 2TB SSD i ekvationen!

Dessutom adderas möjligheten att det släpps en 1TB version framöver även om det absolut inte är säkert.

Men det är ett sånt udda val. Och surt för de entusiaster som köpt på sig en extra 1/2TB sticka sen tidigare. Många av de tycker nog att de har "köpt lagring så de klarar sig". Nu tvingas de på ett "onödigt stort" lagringsminne.

En annan spännande grej är att DFs håller fast vid idén att Pro APU är en 6nm krets. Säger inte att de har fel, hade själv inte gissat det dock, men ändå en besvikelse om så är fallet. Snäppet nyare teknik hade man nog förväntat sig för en så pass dyr grej såhär i slutet av 2024..

Redigerat av pacman, 11 september 2024 - 13:57.


#3822

Postad 11 september 2024 - 12:13

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Frågan är bara när kommer den till Sverige? Enligt playstation blogg så gäller detta först.

 

"The PlayStation 5 Pro release date is Thursday, November 7, 2024 in the US, UK, Japan, Canada, Mexico, Australia, New Zealand, and South Korea, according to the official PlayStation blog post. Pre-orders for the mid-generation console begin on September 26”



#3823

Postad 11 september 2024 - 13:06

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Oj det missade jag!
Kanske inte hinner ut innan årets slut?

#3824

Postad 11 september 2024 - 13:30

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

  • 1 254 inlägg
  • 0

PRO-exklusiva spel vet jag inte om de kommer? Hade varit ett smart drag annars.



#3825

Postad 11 september 2024 - 13:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 1

PRO-exklusiva spel vet jag inte om de kommer? Hade varit ett smart drag annars.

Snarare ett otroligt korkat drag, i en rad olika perspektiv, och nej det kommer naturligtvis inte komma.

Redigerat av pacman, 11 september 2024 - 13:56.


#3826

Postad 11 september 2024 - 15:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 782 inlägg
  • 0

En annan spännande grej är att DFs håller fast vid idén att Pro APU är en 6nm krets. Säger inte att de har fel, hade själv inte gissat det dock, men ändå en besvikelse om så är fallet. Snäppet nyare teknik hade man nog förväntat sig för en så pass dyr grej såhär i slutet av 2024..

Men är inte det för att hålla kompabilliteten med PS5 til det smidigaste, ungefär som dom gjorde med PS4/PS4-Pro att man "har tillgång til" fler CUs i Pron. Då kan man utveckla nästan exakt samma spel til bägge versioner med bra kontroll på hur det flyter. Om det hade vart ny teknik så är det ju ingen som vet var man ev. får slowdowns i vanlig PS5 gentemot Pro, det kan säkert dyka upp en del oväntade scenarion speciellt i multiplayer spel.



#3827

Postad 11 september 2024 - 15:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0

Men är inte det för att hålla kompabilliteten med PS5 til det smidigaste, ungefär som dom gjorde med PS4/PS4-Pro att man "har tillgång til" fler CUs i Pron. Då kan man utveckla nästan exakt samma spel til bägge versioner med bra kontroll på hur det flyter. Om det hade vart ny teknik så är det ju ingen som vet var man ev. får slowdowns i vanlig PS5 gentemot Pro, det kan säkert dyka upp en del oväntade scenarion speciellt i multiplayer spel.

Näe, funktion och kompatibelitet sitter i arkitekturen. Det är inte den jag pratar om, utan om tillverkningsprocessen.

Samma arkitektur kan tillverkas med olika tillverkningsprocesser (med det inte sagt att kretsdesigen inte ändras, tvärtom så kräver olika tillverkningsprocesser ofta olika "ritningar" även om arkitekturen är densamma). PS4 APU byggdes på både 28nm och 16nm t.ex. (och PS4 Pro APU låg oxå på 16nm - den har dock annan arkitektur än PS4).

Och PS5 APU tillverkades först på 7nm och sen på 6nm (dessa är iofs väldigt lika varandra, samma "ritningar" kan användas för båda processerna - och det är nog rimligt att anta att det billigaste för Sony är att ritningar och tillverkning av Pro-chippen/arkitekturen görs på 6nm, bara jag som önskade mig nått modernare :))

Men visst, designmålet för Pro var "near Fidelity-kvalitet i Performance framerates". Med PSSR AI magi behöver man kanske inte pusha så hårt ändå... Jajja, vi vet inte ens om DF har rätt, vi får se.

Redigerat av pacman, 11 september 2024 - 15:44.


#3828

Postad 11 september 2024 - 16:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 782 inlägg
  • 0

Näe, funktion och kompatibelitet sitter i arkitekturen. Det är inte den jag pratar om, utan om tillverkningsprocessen.

Samma arkitektur kan tillverkas med olika tillverkningsprocesser (med det inte sagt att kretsdesigen inte ändras, tvärtom så kräver olika tillverkningsprocesser ofta olika "ritningar" även om arkitekturen är densamma). PS4 APU byggdes på både 28nm och 16nm t.ex. (och PS4 Pro APU låg oxå på 16nm - den har dock annan arkitektur än PS4).

Och PS5 APU tillverkades först på 7nm och sen på 6nm (dessa är iofs väldigt lika varandra, samma "ritningar" kan användas för båda processerna - och det är nog rimligt att anta att det billigaste för Sony är att ritningar och tillverkning av Pro-chippen/arkitekturen görs på 6nm, bara jag som önskade mig nått modernare :))

Men visst, designmålet för Pro var "near Fidelity-kvalitet i Performance framerates". Med PSSR AI magi behöver man kanske inte pusha så hårt ändå... Jajja, vi vet inte ens om DF har rätt, vi får se.

 

Ja det är sant, tänkte lite utöver det du faktiskt skrev och tolkade det fel. Tänkte som att de skulle helst upp på nästa generation arkitektur. Men ja håller med om att det vore coolt med ny tillverkningsprocess, bättre effektivitet och kanske få ned storleken på hela konsolen.......jag tycker faktiskt den ser ut att vara mindre men det är kanske en synvilla.



#3829

Postad 11 september 2024 - 18:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0

Ja det är sant, tänkte lite utöver det du faktiskt skrev och tolkade det fel. Tänkte som att de skulle helst upp på nästa generation arkitektur. Men ja håller med om att det vore coolt med ny tillverkningsprocess, bättre effektivitet och kanske få ned storleken på hela konsolen.......jag tycker faktiskt den ser ut att vara mindre men det är kanske en synvilla.

Ja är ytterst tveksam on DF har rätt. Det blir ett rätt stort och effektkrävande chip med alla extra CUs och ML hårdvaran

Dessutom, RDNA3 är 2 år gammalt nu och det ligger på 5nm (för de två bitigare chippen iaf).

Redigerat av pacman, 11 september 2024 - 18:12.


#3830

Postad 11 september 2024 - 18:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 782 inlägg
  • 0

Blir kul med en teardown oavsett, vill gärna se kylningen också.



#3831

Postad 11 september 2024 - 19:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlägg
  • 0

Om man bara går efter antal CUs, så är ju 7800XT motsvarigheten till PS5 Pro. 

 

Men det stämmer inte med de "upp till 45%" som utannonserades.

 

6800 är 44% snabbare än 6700 (enligt Techpowerup), och 7800XT är 72% snabbare. Om någon undrar varför jag nämnde 6800 då.

 

Att Sony får så mycket lägre prestanda med lika många CUs som 7800XT, vid ungefär samma klockfrekvens (?) kanske beror på CPUn iofs, som ju fortfarande motsvarar R5 3600 (prestandan då).


Redigerat av Ageve, 11 september 2024 - 19:42.


#3832

Postad 11 september 2024 - 19:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 031 inlägg
  • 0

Den är redan slut lite här och var (Best Buy/Amazon) så scalperbottarna funkar fortfarande. Bra uppvärmning inför Switch 2 sen.



#3833

Postad 11 september 2024 - 21:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 540 inlägg
  • 1

Att Sony får så mycket lägre prestanda med lika många CUs som 7800XT, vid ungefär samma klockfrekvens (?) kanske beror på CPUn iofs, som ju fortfarande motsvarar R5 3600 (prestandan då).

Ja, dom verkar inte ha lärt sig, att även CPU:n behöver en rejäl uppgradering också.

GTA VI lär nog fortfarande bli 30fps, även på Pro, tack vare att detta kan bli en flaskhals.


Den är redan slut lite här och var (Best Buy/Amazon) så scalperbottarna funkar fortfarande. Bra uppvärmning inför Switch 2 sen.

 

Lär ju komma många fina "erbjudanden" på Ebay/Tradera/Blocket :lol:



#3834

Postad 12 september 2024 - 05:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0

Om man bara går efter antal CUs, så är ju 7800XT motsvarigheten till PS5 Pro.

Men det stämmer inte med de "upp till 45%" som utannonserades.

6800 är 44% snabbare än 6700 (enligt Techpowerup), och 7800XT är 72% snabbare. Om någon undrar varför jag nämnde 6800 då.

Att Sony får så mycket lägre prestanda med lika många CUs som 7800XT, vid ungefär samma klockfrekvens (?) kanske beror på CPUn iofs, som ju fortfarande motsvarar R5 3600 (prestandan då).

Svaret ligger nog snarare i lägre klocka (AMDs 7800XT snittar på 2.425 GHz enl TPU) och långsammare minne, framförallt att Pro saknar Infinity cache.

Trots det, den 45% siffran som varit känd länge nu känns något låg ja. Eller ja, är väl mest OCDn som vill att det ska va minst 50% iaf. :)

Edit: AMDs 6800 snittar 2.205 GHz enl TPU, så det blir en bättre matchning mot Pro (2.180 eller möjligen 2.230 GHz). Fel arkitektur förvisso men 6800 har ju andra fördelar över Pro så det blir inte exakt oavsett.

Men håller PSSR och RT måttet så är det nog snarare 3070/3070Ti som är bästa matchningen - om man ser till helheten. Och om man blundar för de fall då minnet tar slut.

Sen så är det komplext. 6700 lyftes fram som bästa matchning mot PS5 Poor. Samtidigt så har sådana här övningar ett rätt stort drag av "vad krävs för att bygga en PlayStation PC" över sig. Och i den kontexten borde rimligen Sony titlar väga rätt tungt och där räcker 6700 i många fall inte till mot Poor. Så det är väldigt grovt i nästan alla perspektiv.

Redigerat av pacman, 12 september 2024 - 08:18.


#3835

Postad 12 september 2024 - 05:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 0

Ja, dom verkar inte ha lärt sig, att även CPU:n behöver en rejäl uppgradering också.

Det är snarare folk som behöver lära sig vad en "mid-gen upgrade" ämnar vara, resp inte vara.

Iprincp så handlar det om att komma med något nytt, utan att komma med något nytt. :D Och det är enkelt att önska sig saker när man inte behöver inse konsekvenserna på helheten.

Sen kan man fundera på vad nyare CPU-arkitektur skulle ge, när minnesinterfacet redan för Zen2 agerade stoppkloss. DF påvisade att GDDR6-interfacet satte stoppklossar, högst troligt pga högre latency, ijmf med snarlik CPU mot ett DDR4-interface.

#3836

Postad 12 september 2024 - 06:12

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Den är redan slut lite här och var (Best Buy/Amazon) så scalperbottarna funkar fortfarande. Bra uppvärmning inför Switch 2 sen.

Hur då? Förköp är ju inte förrän 26sep och hittar inga svenska butiker som börjat med det än.



#3837

Postad 12 september 2024 - 16:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 031 inlägg
  • 0

Hur då? Förköp är ju inte förrän 26sep och hittar inga svenska butiker som börjat med det än.

I USA alltså.

 

https://www.resetera...zon-too.977934/

 

Sold out on Amazon Japan. People have already started to flip them for 20,000 as a third party. Retail price is 12,000 yen.
Sold out on the Sony Japan store, too.


Redigerat av Zoiler, 12 september 2024 - 16:34.


#3838

Postad 12 september 2024 - 16:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 868 inlägg
  • 1

Men håller PSSR och RT måttet så är det nog snarare 3070/3070Ti som är bästa matchningen - om man ser till helheten. Och om man blundar för de fall då minnet tar slut.

Sen så är det komplext. 6700 lyftes fram som bästa matchning mot PS5 Poor. ...

Som ett brev på posten.
https://youtu.be/gj7...keogmntMD_A84_z

#3839

Postad 16 september 2024 - 17:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 445 inlägg
  • 1

Fattar bara inte vem den är till för?

 

Nu spelar jag högst sporadiskt, och går oftast tillbaka till föregående generations titlar ändå. Inflation är inte bara reserverat för valutamarkanden, utan råder även vid spelutveckling. Samma trender går igen i både film och musik. Det görs sällan någonting originellt numera, eller är jag för gammal och nya produktioner kanske appellerar till den nuvarande generationens kids. 

 

Jag skulle nog aldrig köpa en Pro, just för att den är för dyr i relation till vad man får. Dagens konsoler lider inte pga. klen utveckling av hårdvara, snarare en inflation som återspeglas i idétorka när nya IP:s skapas.  

 

Det är sagt så många gånger redan: denna konsolgeneration används till att spela föregående generationens spel, vilket känns surt. 

 

Jag har inte blivit vidare biten av något spel gjort under senaste decenniet, utan samma crap matas ut om och om igen. Jag kommer ihåg tiden när man verkligen blev hooked av ett spel. Delvis har jag blivit äldre, och det är så det måste vara - men idag saknas tyvärr även innovation vid spelutveckling och starka narrativ. 


Redigerat av Glidtassen, 16 september 2024 - 17:27.


#3840

Postad 16 september 2024 - 18:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 082 inlägg
  • 1

DF tittar på ProRes-version av presentationen:

https://www.youtube....h?v=nUWIpRDSOFY

 

De jämför lite med RX 6800 med.

 

PSSR ser iaf mycket bättre ut än FSR3 i Ratchet & Clank, som tur är med tanke på hur dåligt FSR är i det spelet. Når inte upp till DLSS, inte än iaf.

 

Fattar bara inte vem den är till för?

 

Är också lite tveksam. Den primära anledningen (för mig) att köpa en är ju GTA 6. Om de kör FSR3 på vanliga PS5 så kommer det ju med stor sannolikhet att bli en suddig soppa som vanligt.

 

Fast är det värt 10000kr för att spela GTA 6 med skarpare bild än vanliga PS5 (eller vänta ett år på PC-versionen)? Säkert inte, och trots det kommer man väl att sitta med en Pro när det släpps haha...


Redigerat av Ageve, 16 september 2024 - 18:23.


#3841

Postad 16 september 2024 - 18:50

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

  • 10 022 inlägg
  • 0

Fattar bara inte vem den är till för?

 

Nu spelar jag högst sporadiskt, och går oftast tillbaka till föregående generations titlar ändå. Inflation är inte bara reserverat för valutamarkanden, utan råder även vid spelutveckling. Samma trender går igen i både film och musik. Det görs sällan någonting originellt numera, eller är jag för gammal och nya produktioner kanske appellerar till den nuvarande generationens kids. 

 

Jag skulle nog aldrig köpa en Pro, just för att den är för dyr i relation till vad man får. Dagens konsoler lider inte pga. klen utveckling av hårdvara, snarare en inflation som återspeglas i idétorka när nya IP:s skapas.  

 

Det är sagt så många gånger redan: denna konsolgeneration används till att spela föregående generationens spel, vilket känns surt. 

 

Jag har inte blivit vidare biten av något spel gjort under senaste decenniet, utan samma crap matas ut om och om igen. Jag kommer ihåg tiden när man verkligen blev hooked av ett spel. Delvis har jag blivit äldre, och det är så det måste vara - men idag saknas tyvärr även innovation vid spelutveckling och starka narrativ. 

Ju mer pengar som investeras ju mindre risker tas det. Finns massor av indie med nya spelidéer vr etc men det är väl främst pc du bör sikta på då :) 

Men mer prestanda är väl alltid trevligt? Dock så bryr jag mig mindre och mindre och mindre ju äldre jag blir redan efter wii så spelar det ju inte direkt någon större roll egentligen :) 



#3842

Postad 16 september 2024 - 19:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 031 inlägg
  • 0

Fattar bara inte vem den är till för?

Såna som inte har nåt emot/har råd att punga ut 10k för extra ögongodis/bättre flyt.

 

PS4 Pro sålde 12-13 % av bas-PS4. Så PS5 Pro är inte för den stora massan, nej.

 

Men gissningsvis tjänade de ändå nåt på PS4 Pro annars hade vi inte sett en PS5 Pro. MS däremot verkar inte ha sett det som särskilt lukrativt.



#3843

Postad 17 september 2024 - 05:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 445 inlägg
  • 1
Vi har väl tidsmässigt passerat hälften av denna konsolgenerationen? När PS5 Pro har gått ned i pris är vi redan för nära nästa generation 😁

#3844

Postad 17 september 2024 - 12:28

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
12-13%. Då är det på halva tiden, så ungefär var fjärde ps4 efter releasen som såldes var då en pro.Då är väl ändå rätt bra?

#3845

Postad 18 september 2024 - 00:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 031 inlägg
  • 0

Vi har väl tidsmässigt passerat hälften av denna konsolgenerationen? När PS5 Pro har gått ned i pris är vi redan för nära nästa generation

Gått ned? De går väl upp i pris med tiden numera ;)

 

 

 

PS4 Pro fun facts... in the US, PS4 Pro accounted for 13% of total lifetime PS4 units, and about 15% of dollars. Total PS4 unit volume trend did not change significantly when PS4 Pro released, but average price went up. Succeeded at driving incremental sales to the super enthusiast (not mass) base.

 

Range of 4.4M to 4.7M

This would also mean Pro was 22-23% of PS4 sales starting from November 2016 (Pro launch)

 

 

 

Då är väl ändå rätt bra?

 

 

Alltid nåt skulle jag säga. Om de kan få några miljoner entusiaster att köpa en konsol igen så tjänar de lite på det.



#3846

Postad 18 september 2024 - 19:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 540 inlägg
  • 0

Lite bättre jämförelser på PSSR uppskalningen, i FF VII Rebirth.

 

final-fantasy-7-rebirths-huge-ps5-pro-enhancements-are-night-and-day-1.large.jpg

 

final-fantasy-7-rebirths-huge-ps5-pro-enhancements-are-night-and-day-2.large.jpg





3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Facebook (2)
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.