Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för Nattlorden

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2006 - 14:19

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

#2

Postad 13 februari 2006 - 11:27

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Kan lägga in att igår så började jag spackla på baslådorna. Provade sprayspackel på ett par bafflar och det ser lovande ut.

Tror inte jag kommer att orka att lägga möda på alla sidorna på lådorna, eftersom det bara är två sidor som kommer att synas när de kommit in - och i slutändan enbart baffeln.

Med tanke på hur dålig jag är med spackel, så lägger jag nog mest krut på dem. Lite tilljämnande gör jag säkert, men skall orka med hela projektet också - så det får inte gå i långbänk...

#3

Postad 14 februari 2006 - 01:06

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Så det blir pip och gigantiska subbar som ersätter Canton digitalarna eller? Jag har precis köpt ett par digital 1 (med anpassad 1.1 box). Jag har inte börjat programmera boxen än dock, måste fixa en parallellsladd och (helst) en bärbar dator.

#4

Postad 14 februari 2006 - 07:30

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Hej Egill!

Nja, nästan rätt. piP i sig själv ersätter redan idag Digital 1.1-orna. Baslådorna är en blandning av att det kändes som en kul grej när gruppköpet på basarna (på Faktiskt.se) kom samt att vissa personer tyckt att piP inte var fysisk nog även om basdjupet ljudmässigt finns där.

I mina öron är piP och kalibrerade Digital 1.1 väldigt lika, men piP låter för mig något lite naturligare och har en bättre diskant. Men det är till att vara petig i kanten alltså.

Med basarna kommer jag kunna spela högre, djupare och mer dynamiskt och så får jag en god anledning att bygga om lyssningsrummet.

Mycket nöje med dina Digital 1!

#5

Postad 15 februari 2006 - 09:03

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Tjingeling :P

Kände igen de gröna piParna :lol: Är mycket nyfiken hur det går med dit basprojekt, man vill ju lyssna ;)

MVH Kribban

#6

Postad 15 februari 2006 - 11:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Jodå... som du ser på byggbilderna så går det framåt, men en bit kvar... Uppdaterar bygg-galleriet här, byggtråden på Faktiskt och lite på lts-forumet också. Förutom min egen projektsida, så det är bara att följa!

Du är hjärtligt välkommen åter när det är klart, men det dröjer nån månad skulle jag säga.

#7

Postad 28 februari 2006 - 13:05

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Trevligt :(

#8

Postad 08 juni 2006 - 13:00

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nu måste det snart vara dags för ett besök i södra Sverige för att lyssna lite igen :)

MVH Kribban

#9

Postad 25 juni 2006 - 07:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tack ska du ha för betyget! :D

Dock blir det inga taklister, det ska komma upp ett Eccophontak så fort plånboken tillåter ;)

#10

Postad 11 december 2006 - 08:31

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Update: Det går långsamt i bygget - garaget är fortfarande halvfullt med mer ömtåliga saker efter flickvännens inflytt, så slipa och måla de sista två kommer att dröja. *lätt frustrerad*

Måste få byggt podiet mellan högtalarna också, för lilleman har börjat krypa nu och vissa kablar bör han inte sätta nosen ibland.

#11

Postad 07 januari 2007 - 15:03

Vee-Eight
  • Vee-Eight
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Reggade Quakti, men det blev "Övrigt Quakti" som namn, av ngn anledning.

#12

Postad 17 januari 2007 - 17:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Så du tycker dom är små :(

Yttervolymen är iaf 125 liter. Hur stora är dina, 200 Liter?

Redigerat av Martin.M, 17 januari 2007 - 17:14.


#13

Postad 19 januari 2007 - 09:33

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Ja du har en solklar poäng i ditt tänkande ang distruktion, och jag förstår hur du tänker, men vad jag funderar på är hur mkt av basen du hör. Jag hade oxå ett liknande bas-projekt en gång och jag vet inte riktigt vad vi gjorde fel men i rummet som basarna stog lät lite .. och inte alls så mkt som vi ville, men utanför byggnaden lät det som fan! Verkade nästan som att basarna använde hela rummets volym av luft och väggarna blev typ 'membran' .. Du kanske kan förklara det bättre!? Setupen bestog av 10st identiska 12" element, när vi bytte ner storleken till 8" blev det helt plötsligt hörbart i rummet och MKT mer 'tryck' kommer inte exakt ihåg vad vi mätte upp i de olika var några år sedan..

Mvh. YOU

#14

Postad 24 januari 2007 - 08:48

Roskifte
  • Roskifte
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej du!

Tack för alla betyg.

Jag tycker själv att jag har en förhållandevis förståelsefull hustru men basrack från golv till tak hade aldrig kommit på fråga, möjligtvis i ett dedikerat biorum. Det var bara det jag menar, mycket handlar ju om WAF i dessa sammanhang (Wife Approval Factor).

Ang placeringen av mina högtalare under taket så är det inte så illa som man kunde tro, visst är det toe in, nästan helt in mot sweetspot. Taket är vävspänt, visserligen helt plant men ändå bara tyg. Högtalarna är ganska placeringsokänsliga kolla länken här:

http://stereophile.c...udspeakers/679/

Jag överväger att uppgradera med bättre delningsfilter till högtalarna jag bygger, det finns en bra tråd i forumet här om det, men jag får väl ge originalen en chans först.

mvh

Markus

#15

Postad 30 januari 2007 - 07:16

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej Nattlorden,

Målet med min anläggning har alltid varit att kombinera ljud,design och husets möblemang i övrigt.

Har aldrig gillat dessa klassiska/klädda absorbenter som i mina ögon ser mycket fula ut, de andra modellerna tar mycket plats och ger ett övermöblerat intryck tycker jag.

Med de kraven tycker jag själv det lyckats hyffsat bra, Dolda kablar, Dolda absorbenter och annat som jag ej vill skall sticka ut i onödan- hela nläggningens komponenter är ju helt avvibrerade efter konstens alla mått tillika.

Är visserligen helt övertygad om att det skulle låta t.o.m mycket bättre med ett helt ljudisolerat rum ala studio, men tyckte bara att du ej varit riktigt konsekvens i dina kommentarer, ena gången full pott med en matta på väggen andra måste bygga om huset ;) --- Det låter dock mycket bra förutom kanske vid extremt hög volym då resonanser uppstår i rummets övriga möblemang/fönster etc som jag förmodligen ej kunnat göra något revolutionerande åt även om jag hängt upp en massa absorbenter

Sedan så har man dessutom en sambo som också måste få säga sitt även om hon varit nöjd med att det lagts lite mer tid åt just design än bygga ett ljudrum som hon inte hade accepterat att vårat vardagsrum skulle bli och som inte mitt mål var heller.

Det handlar för min del om kompromisser/och vad man kan göra med dessa kompromisser som sagt, och velade bara förklara varför jag ej byggt ett ljudrum till anläggningen.

MVH AnTra

Redigerat av AnTra, 30 januari 2007 - 07:29.


#16

Postad 01 februari 2007 - 03:11

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Reggade Quakti, men det blev "Övrigt Quakti" som namn, av ngn anledning.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du väl reggat Quackti, så kan du väl ge oss tips på ett inköpsställe också :P ;)

Mvh
Passerati

#17

Postad 01 februari 2007 - 12:52

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Fjärtnylle :lol:

Lite lustigt du kommenterar sånt som du varken ser eller hör!?. :o

Du kan ju omöjligen veta hur det låter hos mig och eventuella behov av absorbenter etc. :rolleyes:
sedan hade jag haft det så hade du nog påpekat något annat för det var förbestämmt att hacka ner . :)

Att du sedan ej är konsekvent alls gör ju dig än mindre seriös , jag anser att du ej är ens värdig att lämna några kommentarer då du skyller på allehandla känslor och dagsformen, d.v.s fjärtnyllesfasoner :D

Det spelade ju heller ingen roll att jag påpekade att det är dolda absorbenter i rummet, för du velade som sagt var hacka ner på just detta album just nu. :)

Jag gillar konstruktiv kritik men inte från någon som bevisligen ej har varken kunskap eller är konsekvent nog att dömma andra, d.v.s helt oseriös i sina uttalanden.

Sänk betyget ytterligare fjärtnylle ;) !, absorbenterna kanske är photoshop.

Är det inte bättre säga som det är: gillare ej stilen, gillar ej att andra har fina prylar och har lagt ner tid/pengar på att göra det bra som även inspiration åt andra, avundsjuka eller annat rakt på sak och inte slingra sig med okonsekventa kommentarer som du ej tar tillbaka fast jag påpekar att det är tex finns absorbenter i detta fall.

Skyll inte på några absorbenter då dessa finns!, du har ju bevisligen gett full pott på andra album helt utan absorbenter.

MVH

Den dolde absorbenten !?.

#18

Postad 03 februari 2007 - 19:44

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej igen Fjärtnylle,

Accepterar helt klart att absorbenter utgör det du har som viktigast i en anläggnings tweaks.
(Den gången det nu är det?, andra är det kanske att högtalarna är felplacerade eller något annat som du för stunden tycker är avgörande viktigt!?.

Men det som gör dig till ett "fjärtnylle" är just att du ej är konsekvent alls, jag är medveten om att man inte kan vara det till 100% helt klart, men att välja ut album som man mitt i allt tycker att detta album måste göra si och så för att DU skall vara nöjd på grunder som du vet NADA om.

Men du kan ju förklara varför det på just min anläggning är så viktigt att ha heltäckningsmatta och dämpväggar ala studio när det inte krävs av någon annan du lämnat mycke högre betyg på när du ända påstar att designen på min anläggning var det som ändå gav mig mitt betyg.

Spelar heller ingen roll hur du tycker det,får du självklart göra som du vill, men du har ju betygsatt mitt album som en anläggning som ligger 25% under vad du själv har på din egen Så kallade B-anläggning, som du själv beskrev det, det måste ju idiotförklara alla som lämnat betyg på dina egna uppoffringar på att göra det bra.

Har på gång en Phonix Minilyzer och kan självklart ståta med allehanda mätresultat när jag fått den, men fram till dess kan inte du uttala dig alls om vad som behövs i mitt rum under dom lyssningsvolymer jag använder och prioriterar, sedan kommer det klassiska att det som mäter bra inte alls gillas av så många som kanske hälften av alla som lyssnar till den perfekt mätbart bästa utrustningen/ kanske ännu fler t.o.m

Canton Digital som du haft är väl ett lysande exempel på det, Du kan få magiska mätresultat med dem och dess rumskorrigering, men låter de bra för det !?, nej tycker säkert ÖVER hälften.
pga av kanske många ej gillar dess diskanter (metalliskt ljud) o.s.v o.s.v

Rörförstärkare som kostar multum mäter många gånger rent mediokert till dåligt rent ut sagt men lika fullt är minst hälften som lyssnar rent lyriska när de beskriver vilket magiskt ljud de avger.

Enda jag vill komma till är ju att du valt att vara extremt kritiskt på just mitt album, men skiter i det i nästa album, ännu en gång FJÄRTNYLLEFASONER inget mer rakt på sak!.

AnTra

#19

Postad 04 februari 2007 - 19:40

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Allt hör ihop. Finns där något stort problem med någon del så kan aldrig resten fixa det. I ditt fall är det säkert inte så mycket att säga om elektronik & högtalare hoppas jag, så då är det akustiken som kvarstår. (Och tar du inte det som komplimang, så förstår jag mig inte på dig...)

(Högtalarplacering bör vara i en triangel med c:a 23 graders vinkel. Detta har med avkodningen av en stereosignal att göra om du inte visste det och således en av grunderna/nödvändigheterna för god hifi.)

Jag förstår fortfarande ej hur du kan veta hur det låter utan att varken sett mätresultat eller hört på anläggningen?.

Ang högtalarplaceringen så är det faktiskt så att många högtalare rekommenderas att ha tex helt raka för en mer optimal spridning, diskanterna på XZ-8 är t.e.x väldigt okänslig för hur högtalarna placeras, att sedan olika element sprider mer och mindre på bredden vet du nog också.

Har kikat genom lita av mina betyg och ser inget problem med konsekvensen. Att du inte förstår vissa betyg kan jag dock köpa.

Finns MASSOR av förslag till din lustiga betygsättning, (Gud nåde jag inte hade dig som lärare, jag hade kanske fått en etta på matten för sneda framtänder trots full pott på proven!).
T.E.X... Molles vardagsrum 9:a ,, Morgans 9:a ,, Iqulah 10:a,, JesperB 9:a ,, Roskifte 8:a ,, Kato 8:a,, casshern 9:a ... i stort sett alla album har mindre åtgärder än vad jag har lagt ner men som sagt spelar ingen roll.


Du har fått en 7:a, min B-anläggning har 6.92 för närvarande... Så hur du räknar begriper jag mig inte på. Dessutom kan jag inte hjälpa att folk röstat den till 6.92, det är nog en hel poäng för högt,

Hmmm är du inte medveten om dina egna album!??, du har ju 9,25 på 2-kanalen!!

Vandringsmyt! Det betyder bara att man kopplat i en bra sak i en anläggning fyllt med andra färgningar och lyssnar/klagar på dessa. Finns bara två vägar, antingen kör man enbart med saker som är bra, eller så kör man enbart på det man gillar - kombinationen funkar inte. Skall man byta från det ena till det andra måste man byta alla komponenter på en gång, inte stegvis.

Kan bara säge en sak om ditt påstående SKITSNACK !!!

De låter lika bra som de mäter. Har aldrig stött på någon som haft något emot dem när de stått rätt och varit väl inmätta. Däremot kräver de väldigt mycket effekt och klagomålet på diskanterna är primärt pga klippning i förstärkarna. 200 äkta watt är absolut minimun, 500W mer lämpligt.

Låter lika bra som de mäter,, knappast det har du MÅNGA som lyssnat på dem emot, och jag har själv haft 3 olika Cantonanläggningar så det kan du glömma att alla tycker (Även om jag själv tycker de låter mycket bra så ska du veta att det finns massor som ser rött/hör när man tar de på tal)!.

Japp. Ger man avkall på naturtrogenheten samt möjligheten att spela med full dynamik så. (Eller skaffar högtalare med extremt hög känslighet - få eller inga rörsteg har ju möjligheten att peta ur sig en halv till en kilowatt.

Naturtrogenhet !????, det är ju det som är grejjen med "rör" att allt får liv på ett helt annat sätt, och det finns rörprylar som spelar ruggigt dynamiskt tillika så där har du fel också.

Nu gräver vi ner stridsyxan, detta tjänar inget till.

MVH AnTra

Redigerat av AnTra, 04 februari 2007 - 19:42.


#20

Postad 05 februari 2007 - 08:41

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Ang högtalarplaceringen så är det faktiskt så att många högtalare rekommenderas att ha tex helt raka för en mer optimal spridning, diskanterna på XZ-8 är t.e.x väldigt okänslig för hur högtalarna placeras, att sedan olika element sprider mer och mindre på bredden vet du nog också.


Detta har dock ingenting med stereoankodningen att göra, för den har med vår hörsel att göra, inte högtalarna.

Dessutom sade jag inget om invinkling, utan om placering.

( Om spridningen på dina högtalare är så 'bra', så ökar nödvändigheten att dämpa sidoväggarna, det hoppas jag du insett. (Fnuttarna på 'bra' sitter där bara för att det självklart går att ha en rejäl diskussion om bred spridning är positivt eller inte))

Finns MASSOR av förslag till din lustiga betygsättning, (Gud nåde jag inte hade dig som lärare, jag hade kanske fått en etta på matten för sneda framtänder trots full pott på proven!).
T.E.X... Molles vardagsrum 9:a ,, Morgans 9:a ,, Iqulah 10:a,,  JesperB 9:a ,, Roskifte 8:a ,, Kato 8:a,,  casshern 9:a ... i stort sett alla album har mindre åtgärder än vad jag har lagt ner men som sagt spelar ingen roll.


Molle har världens bästa fullregisterhögtalare, troligivis världens bästa CD-spelare och massa fin annan elektronik också - vad är problemet med en 9:a?

Morgan har lillebror till ovanstående högtalare, samma CD, fantastisk elektronik. Inga problem med betygen där heller.

Iqulah hade folk varit dum mot i betygen, så det är inget betyg utan en medelvärdesupphjälpning.

JesperB - okej, där måste jag ha varit på gott humör, men det är trevliga högtalare och elektronik. Taklisten är snyggt gjord och han har jobbat _lite_ med akustiken. Borde nog ha varit en 7:a.

Roskifte - inte speciellt bra grejor, inte speciellt vettig placering. Kunde varit värre än det ser ut, för taket är dämpat lite och högtalaren sprider ganska jämnt... men ändå.. nej.

Kato - utmärkta saker att sätta ihop för en liten mini-anläggning. Försök till dämpning som säkert är gott nog i denna ligan.

casshern får poängen för sitt fotografi och en Millenium Falcon - inget att göra med hifi:n. Läste du motiveringen alls???

Jag har ingen aning om vad du tror och tycker att jag skall sätta betyg på, men det är inte frågan om att "Nattlordens betyg avser rummets akustikbehandling". Jag betygsätter Galleriet i fråga.

(Inte konstigt om du hade haft alla rätt på proven med mig som lärare, mina elever brukar göra bra ifrån sig. Tack för komplimangen dock! :) Och vem har inte sneda framtänder? Det ger dock varken plus eller minuspoäng på ett matteprov.)

Hmmm är du inte medveten om dina egna album!??, du har ju 9,25 på 2-kanalen!!


Jo, men det var hemmabion du givit betyg på, den är B-anläggningen. 2-kanalaren är A-anläggningen. Lite ordning och reda, tack.

Kan bara säge en sak om ditt påstående SKITSNACK !!!


Okej... låt bli att lära dig då och spendera 10 år till innan du kommer på det på egen hand. Glöm då inte att jag erbjöd en genväg.

Låter lika bra som de mäter,, knappast det har du MÅNGA som lyssnat på dem emot, och jag har själv haft 3 olika Cantonanläggningar så det kan du glömma att alla tycker (Även om jag själv tycker de låter mycket bra så ska du veta att det finns massor som ser rött/hör när man tar de på tal)!.


Jaha... och hur många har hört dem med 500 kontinuerliga Watt/kanal? Dessutom så är det ju givet att de flesta inte vet hur en anläggning skall låta om de så ramlar över den, för att de är så vana vid en massa subjektiva färgningar...

Naturtrogenhet !????, det är ju det som är grejjen med "rör" att allt får liv på ett helt annat sätt, och det finns rörprylar som spelar ruggigt dynamiskt tillika så där har du fel också.


Ja, genom att tillföra distortion, primärt de trevliga jämna övertonerna. Det har dock ingenting med att reproducera det som finns på skivan. Att man sen kan tycka väldigt mycket om sin ljudgenerator är en annan sak. Det är tydligt att du gillar lite tilllagd dist, för Pass Labs är lite av samma karaktär, även om någon tiopotens renare. (Obs, inget illa menat med det - personlig smak är helt ok för mig!)

Men snälla du... jag pratar om äkta dynamik, inte upplevd.
Ett riktigt bra fonogram har dynamiska toppar som ligger uppemot 30dB över medelsignalen.
Säg att du vill spela med medeleffekt 85dB (starkt), då behöver din förstärkare kunna peta ur sig nog effekt för att kunna ge 115dB ut i högtalarna.
Säg att vi har en normal känslighet hos högtalarna på 87dB och normal impedans.
87dB - 1 W
90dB - 2 W
93dB - 4 W
96dB - 8 W
99dB - 16 W
102 dB - 32 W
105 dB - 64 W
108 dB - 128 W
111 dB - 256 W
114 dB - 512 W

har man inte nog med effekt i förstärkaren så kommer de dynamiska topparna att klippas av.
Detta händer oftare än man kan tro hos de flesta och då är det upp till förstärkaren i fråga hur pass (o)snyggt den klipper. Rör klipper snyggare än transistorer, men det skall ALDRIG klippa!

Blanda in lite tuffare impedans vid vissa frekvenser samt att du tappar ett antal dB till lyssningsposition (ofta typ 6dB) så ökar effektkraven än mer...

200-250W kommer man bra långt på, så det borde räcka till de flesta. Men antalet rörförstärkare i denna klassen är få. Kronzilla toppar ut på 42W, t.ex. Men visst finns det monster som Audio Research Reference 610T som lämnar all effekt som man normalt kan önska. 78W som dina petar ur sig är ytterst respektabelt för rörsteg och spelar du inte så högt så bör det inte klippa som väldigt ofta. ;) Tror dock mer på ditt Pass Labs-steg i klipphänseende. (Låta bra bör det göra också - har själv ett antal timmars lyssnande på Aleph 3 bakom mig och de var mycket effektsvagare och betydligt mer övertonsdist.)

Nu gräver vi ner stridsyxan, detta tjänar inget till.


Gräv du hemskt gärna ned din, jag har aldrig haft någon framme. Jag bara beklagar att folk skall bli så defensiva istället för att vilja ta till sig gratiskunskap. Det hade besparat mig massor av tid och pengar om jag hade träffat på någon som kunde ge bra svar ett antal år tidigare än det gjorde...

Hade jag tyckt din anläggning var dålig hade jag aldrig tagit mig besväret med allt detta, fast det verkar inte ha gått fram... B)

#21

Postad 05 februari 2007 - 10:26

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Tjena Nattlorden. Jag är tacksam för alla tips jag får. Har tänkt på din kommentar angående mer dämpning på sidoväggarna och kommer säkert prova lite olika varianter och se om jag märker någon större skillnad. Jag ville bara påpeka att jag upplever det som hyffsat dämpat idag. När jag bodde i lägnehet tror jag att det vart för dämpat, var tvungen att vrida upp diskanten lite för att få det att låta som jag ville, i biorummet nu så behöver jag inte röra tonkontrollerna. Men något "lugnare" ljud kanske jag kan få med hjälp av lie mer dämpning på sidoväggarna. CD-ställen fungerar ju lite som diffuser idag med. Svårt att få till någon dämning som är snygg med utan att det blir plottrigt. Tips på snygga dämpningar mottages gärna.

Angående subben så skulle jag som jag skrev gärna ha en till i andra hörnet, och vem vet. Dyker det upp någon Storm 5 billigt så kanske man slår till i framtiden. Ställer jag dock subben i det hörnet idag så spelar den inte alls lika bra. Men skulle var spännande att prova 2. Provade faktiskt 2 subbar när jag bodde i lägenheten, men där fungerade det sämre med en i varje hörn faktiskt.

Det var inte min mening att skälla på dig om du uppfattade det så. ;)

Ha det bra!

#22

Postad 06 februari 2007 - 00:18

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Jag förstår nu att du är INO-frälst vilket jag inte har något emot, det är välljudande produkter de jag lyssnat på i alla fall.

Men jag skulle vilja höra en förklaring hur du kan säga att tex molles pi60 är världens bästa fullregisterhögtalare!, på vilka grunder då ?, högtalaren går från 24hz så redan där är den ju bortgallarad i naturtrogenhet på verklig ljudåtergivning, vår hörsel går ju normalt ner till 20hz högt upp i åldern om jag inte minns fel?. "Molles högtalare och cd-spelare är världens bästa och det medför att han ej behöver några absorbenter, för de tillsammans kompenserar fullt för eventuell efterklang och allehanda resonanser själva med sin unika konstruktion". JIPPIE allt är löst om jag köper INO !!!!!, du är lustig du!. :)

Du beskriver dina pip som bättre ljudförmedlare i naturtroget ljud än tex dina egna Canton digital.
Canton digital mäter ju bättre totalt sett än pip eller !?(beroende på prioriteringar/kompromisser?).
Rent dynamiskt kan de ju inte ha en chans mot Digitalen, och där har vi ju också en kompromiss i dess dynamiska egenskaper.

Ditt resonemang är ju motsägelsefullt redan där, ena sekunden pratar du om det som mäter bra "låter bra", men hur kan du säga att musiken återges korrekt på en högtalare som inte ens klarar återge våra hörbara frekvenser korrekt , likväl som du inte är konsekvent när du sätter betyg, allt bygger på vad då tror/känsla men till hundra procent ej vet.

Kompromisser/prioriteringar eller hur !, du anser kanske de låter bättre så länge de "hänger" med men mäter de bättre så länge de hänger med?, bara ett exempel på vad jag menar med att rör gillas bättre av väldigt många - så länge de hänger/orkar med !!, få köper rör för att spela DISCO.

Jag har också tidigare läst mycket av vad IÖ skrivit och finner väldigt mycket intressant och lärorikt från en oerhört kunnig person, men kan jag - du -han påsta att han uteslutande gör världens bästa högtalare! , då måste du också hålla med om att du är ute och cyklar, Du verkar mer säker och övertygad än honom själv i dina uttalanden det verkar lite för fanatiskt för mig i alla fall.

Ta inte illa upp men tycker fortfarande du är ett fjärtnylle med dina kommentarer ang mitt album kontra din övriga betygsättning.

Detta med ljud är förmodligen mycket mer subjektivt än vad du vill påstå och samtidigt finns inget "Rätt och Fel" - på det sättet du beskriver eftersom dina referenser pi60 tillika är inget annat än just kompromisser precis som min anläggning är. Hifinirvana kommer jag nog aldrig uppnå men en BRA kompromiss är väl nog så bra :) ,även om det i dina ÖGON sett inte är mer än Design-stereo alá kanske gamla tiders BO-anläggningar.

MVH AnTra

Redigerat av AnTra, 06 februari 2007 - 14:56.


#23

Postad 06 februari 2007 - 13:16

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Jag förstår nu att du är INO-frälst vilket jag inte har något emot, det är välljudande produkter de jag lyssnat på i alla fall.


Nej, min smak är som Churchills väldigt enkel - det bästa duger gott. Skulle det mot förmodan dyka upp något bättre så...

Men jag skulle vilja höra en förklaring hur du kan säga att tex molles pi60 är världens bästa fullregisterhögtalare!, på vilka grunder då ?, högtalaren går från 24hz så redan där är den ju bortgallarad i naturtrogenhet på verklig ljudåtergivning, vår hörsel går ju normalt ner till 20hz högt upp i åldern om jag inte minns fel?.


pi60s!!, inte pi60!!

Grunden: jag har inte stött på någon tillverkare som kan mer och pi60s är Inos bästa (es räknar jag inte för den finns i princip inte). Att jag kunde säga det behöver du väl inte fråga om egentligen, det läste du ju själv att jag klarade av. Kan lova att det inte var speciellt svettigt heller. :)

Du menar att någon annan högtalare som låter för jävligt men går den till 16 2/3 Hz skall rankas före enbart beroende på omfånget? Du är lustig du! :D

Skulle inte förvåna mig alls om pi60s är lika konservativt specad i basen som piP.

Dessutom om vi skall vara petiga så HÖR vi inte under 50Hz utan känner enbart vibrationerna via kroppen.
(Enl. undersökningar gjorda vid teknisk akustik på LTH)

"Molles högtalare och cd-spelare är världens bästa och det medför att han ej behöver några absorbenter, för de tillsammans kompenserar fullt för eventuell efterklang och allehanda resonanser själva med sin unika konstruktion". JIPPIE allt är löst om jag köper INO !!!!!, du är lustig du!.  :D


Wow... snacka om fri tolkning! Jag har aldrig påstått att han inte behöver det. Han vet precis vad han behöver. Jag behöver däremot inte mer för att ge det BETYGET!

Du beskriver dina pip som bättre ljudförmedlare i naturtroget ljud än tex dina egna Canton digital.
Canton digital mäter ju bättre totalt sett än pip eller !?(beroende på prioriteringar/kompromisser?).


Kom och lyssna då?

Frekvensgångsmässigt och fasgångsmässigt så är högtalarna väldigt lika, piP utan att behöva ta till digital korrigering för att uppnå det. Digital 1.1 saknar däremot ett par smådippar i frekvensgången som är nödvändiga ur stereoavkodnings- och psykoakustiska skäl. Spridningen på piP är bättre (inte större, bättre!) än Digital 1.1 - speciellt så i höjdled. piP är lugnare i presentationen, gissningen här är att den har mindre dynamiskt exciterade uppbrott i konerna än vad Cantonarna har, men det kan vara en vinst med att slippa digitalbehandlingen.

I det hela taget så låter de väldigt lika, med lätt fördel piP. Men det är ju förväntat... ju närmre dit man skall destu mindre blir skillnaderna. Det är typiskt så med Ino modellerna också, klangen är densamma men kapaciteten (framför allt dynamiskt) ökar med modellerna.

Ditt resonemang är ju motsägelsefullt redan där, ena sekunden pratar du om det som mäter bra "låter bra", men hur kan du säga att musiken återges korrekt på en högtalare som inte ens klarar återge våra hörbara frekvenser korrekt , likväl som du inte är konsekvent när du sätter betyg, allt bygger på vad då tror/känsla men till hundra procent ej vet.


piP går lika djupt som Canton Digital 1.1 - vad är ditt problem? I mitt rum har jag output på piP ifrån 17Hz.

Kompromisser/prioriteringar eller hur !, du anser kanske de låter bättre så länge de "hänger" med men mäter de bättre så länge de hänger med?, bara ett exempel på vad jag menar med att rör gillas bättre av väldigt många - så länge de hänger/orkar med !!, få köper rör för att spela DISCO.


"Låter bättre" är subjektivt. "Är mest naturtroget" är objektivt. Jag föredrar att det låter som på plattan framför att jag "gillar ljudet". Gillar jag inte det som är på skivan, så spelar jag den inte helt enkelt. (Den kan få gå i bilen, där ställer jag inga krav)

Disco kräver inga stora effekter, för crestfaktorn i sådan musik är låg. Det är klassisk musik och jazz som kräver de stora effekterna. Kantslag på cymbal är typiskt effektstinn.

Jag har också tidigare läst mycket av vad IÖ skrivit och finner väldigt mycket intressant och lärorikt från en oerhört kunnig person, men kan jag - du -han påsta att han uteslutande gör världens bästa högtalare! , då måste du också hålla med om att du är ute och cyklar, Du verkar mer säker och övertygad än honom själv i dina uttalanden det verkar lite för fanatiskt för mig i alla fall.


Suck. Jag kan väl för tusan bara tala för mig och inte i några universella sanningar!?? Finns väl ingen i världen som har koll på ALLA modeller och tillverkare. Skall jag tvunget behöva skriva på den nivån så får det bli något i stil med "Givet all min erfarenhet och kunskap håller jag det som troligt att Ingvar gör världens bästa högtalare". Men vem orkar skriva så i vardagslag???

Ett bra förhållningssätt till skriven text är "missförstå mig rätt".

Ta inte illa upp men tycker fortfarande du är ett fjärtnylle med dina kommentarer ang mitt album kontra din övriga betygsättning.


Lugnt. Min flickvän däremot tycker fortfarande att ordet fjärtnylle ligger på 2-åringsnivå. :D

Detta med ljud är förmodligen mycket mer subjektivt än vad du vill påstå och samtidigt finns inget "Rätt och Fel" - på det sättet du beskriver eftersom dina referenser pi60 tillika är inget annat än just kompromisser precis som min anläggning är.


Ljud är hur subjektivt som helst. Det är inga som helst problem med. Det är när man talar om hifi... dvs "hög naturtrogenhet" som det slutar vara subjektivt.

Hifinirvana kommer jag nog aldrig uppnå men en BRA kompromiss är väl nog så bra  :) ,även om det i dina ÖGON sett inte är mer än Design-stereo alá kanske gamla tiders BO-anläggningar.


Nejdå, som sagt - jag har hyffsat god koll på kvalitén på Nelsons slutsteg och dina högtalare är bestyckade med fina element och ser väl arbetade ut. BO har sällan klämt ur sig något att hänga i julgranen - speciellt inte om man drar in prisvärdhet i bilden.

Däremot tycker jag fortfarande att du skulle ta chansen att dumpa lite isolering i några påslakan och flytta runt i rummet och lyssna av vilken skillnad det gör. Jag tror du skulle gilla resultatet. That's it. Ren och skär omtanke.

Fast den gamla devisen "sköt dig själv och skit i andra" kanske jag skulle lära mig att anamma, omtanke går visst inte hem...

#24

Postad 06 februari 2007 - 15:48

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
[quote]Nej, min smak är som Churchills väldigt enkel - det bästa duger gott. Skulle det mot förmodan dyka upp något bättre så...

Hur du prioriterar/kompromissar menar du !

[quote]Grunden: jag har inte stött på någon tillverkare som kan mer och pi60s är Inos bästa (es räknar jag inte för den finns i princip inte). Att jag kunde säga det behöver du väl inte fråga om egentligen, det läste du ju själv att jag klarade av. Kan lova att det inte var speciellt svettigt heller. :)

Nu är vi där igen- som DU inte stött på , men det betyder ju inte att de spelar bättre helt utan absorbenter och andra åtgärder än i stort sett alla som du ej ens lyssnat hos på alla album.

[quote]Du menar att någon annan högtalare som låter för jävligt men går den till 16 2/3 Hz skall rankas före enbart beroende på omfånget? Du är lustig du! :D

Nej absolut inte det förstår väl du tillika, likväl som jag skulle kunna påstå att du säger att omfånget är oväsentligt.

[quote]Dessutom om vi skall vara petiga så HÖR vi inte under 50Hz utan känner enbart vibrationerna via kroppen. (Enl. undersökningar gjorda vid teknisk akustik på LTH)

Det var faktiskt något nytt för mig, det har jag aldrig varken läst eller "hört" om tidigare?.
men är inte vibrationerna en väldigt stark förmedlare av "verklighet" då man lyssnar på musiken
annars hade vi inga behov av stora fullregisterhögtalare med riktigt bra dynamik.

[quote]Wow... snacka om fri tolkning! Jag har aldrig påstått att han inte behöver det. Han vet precis vad han behöver. Jag behöver däremot inte mer för att ge det BETYGET!

Precis!, fjärtnyllefasoner på 2-årsnivå som du själv sade!, bara hans högtalare är i sig själv bättre än i stort sett alla album, det är ju rent fjantigt!.

[quote]Kom och lyssna då?

Har lyssnat på dom i ett IÖ-designat rum och visst är dom bra! , men för de ca 10-12K de kostar färdigbyggda finns det trevligare högtalare på marknaden tycker jag. Kanske inte helt lika fasraka som Pip men i mina öron mätt så gör "mindre" färgningar och pucklar i fasgången mindre då man kan få betydligt roligare högtalare med mycket bättre dynamik för de pengarna.

[quote]Frekvensgångsmässigt och fasgångsmässigt så är högtalarna väldigt lika, piP utan att behöva ta till digital korrigering för att uppnå det. Digital 1.1 saknar däremot ett par smådippar i frekvensgången som är nödvändiga ur stereoavkodnings- och psykoakustiska skäl. Spridningen på piP är bättre (inte större, bättre!) än Digital 1.1 - speciellt så i höjdled. piP är lugnare i presentationen, gissningen här är att den har mindre dynamiskt exciterade uppbrott i konerna än vad Cantonarna har, men det kan vara en vinst med att slippa digitalbehandlingen.

Här håller jag med dig helt klart !, men det kan också vara så att i det rum du spelat digitalen i varit alldeles för litet för dess dynamiska kapacitet. Små högtalare med sämre dynamiska egenskaper är ju mindre känsliga för rumsakustiken totalt sett. Har du prövat karatseriens stativare M30 och nya M35 som jag båda tycker spelar bra mycket bättre än Pip faktiskt, och kanske gjort det i ditt rum tillika även om de inte är lika fasraka.

[quote]I det hela taget så låter de väldigt lika, med lätt fördel piP. Men det är ju förväntat... ju närmre dit man skall destu mindre blir skillnaderna. Det är typiskt så med Ino modellerna också, klangen är densamma men kapaciteten (framför allt dynamiskt) ökar med modellerna.

Ja kanske i ditt lilla rum är kanske Pip idealiska men dynamiskt blir de rejält frånåkta av digitalen
och du skall kanske inte jämföra dem i ett rum som är för litet för digitalarna.

[quote]piP går lika djupt som Canton Digital 1.1 - vad är ditt problem? I mitt rum har jag output på piP ifrån 17Hz.

Ja visst 17hz som en musfis !!, och dynamiken då ?

[quote]"Låter bättre" är subjektivt. "Är mest naturtroget" är objektivt. Jag föredrar att det låter som på plattan framför att jag "gillar ljudet". Gillar jag inte det som är på skivan, så spelar jag den inte helt enkelt. (Den kan få gå i bilen, där ställer jag inga krav)

Ändå klarar vissa högtalare bättre än andra att på något magiskt sätt ta fram det bästa ur t.o.m sämre plattor utan att för den skull ha dåliga mätvärden på något sätt, konstigt va!?.

[quote]Suck. Jag kan väl för tusan bara tala för mig och inte i några universella sanningar!?? Finns väl ingen i världen som har koll på ALLA modeller och tillverkare. Skall jag tvunget behöva skriva på den nivån så får det bli något i stil med "Givet all min erfarenhet och kunskap håller jag det som troligt att Ingvar gör världens bästa högtalare". Men vem orkar skriva så i vardagslag???

Ett bra förhållningssätt till skriven text är "missförstå mig rätt".

OK Förlåt, det köper jag efter din förklaring !.

[quote]Lugnt. Min flickvän däremot tycker fortfarande att ordet fjärtnylle ligger på 2-åringsnivå. :D

Hoppas hon också tycker ditt sätt att orättvist betygsätta är det också :D

[quote]Ljud är hur subjektivt som helst. Det är inga som helst problem med. Det är när man talar om hifi... dvs "hög naturtrogenhet" som det slutar vara subjektivt.

Man kan som sagt köpa burkar som både spelar naturtroget och får fram riktigt hyffsat ljud från skivor med sämre inspelning som sagt, och själv har jag till 90% sådana skivor7kanske du också?.
Vilken BRA - "KOMPROMISS", kanske den bästa som finns !!!.

[quote]Nejdå, som sagt - jag har hyffsat god koll på kvalitén på Nelsons slutsteg och dina högtalare är bestyckade med fina element och ser väl arbetade ut. BO har sällan klämt ur sig något att hänga i julgranen - speciellt inte om man drar in prisvärdhet i bilden.
Däremot tycker jag fortfarande att du skulle ta chansen att dumpa lite isolering i några påslakan och flytta runt i rummet och lyssna av vilken skillnad det gör. Jag tror du skulle gilla resultatet. That's it. Ren och skär omtanke.

Jag tackar helt klart för tipsen men självklart vet jag det, problemet är som jag sa tidigare att vårt vardagsrum ej är designat som en inspelningsstudio. Jag hörde faktiskt skillnad på att bara stoppa upp de dolda absorbenterna bakom gardinlängderna ovanför stereon.

[quote]Fast den gamla devisen "sköt dig själv och skit i andra" kanske jag skulle lära mig att anamma, omtanke går visst inte hem...

Nejdå, det tycker jag inte, men var kanske lite mer possitiv/rättvis och inte så besservisseraktig i dina kommentarer så får du mer tacksamma människor runt dig. :)

#25

Postad 06 februari 2007 - 16:18

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Nu är vi där igen- som DU inte stött på


För vem annars tycker du jag får uttala mig?

Nej absolut inte det förstår väl du tillika, likväl som jag skulle kunna påstå att du säger att omfånget är oväsentligt.


Den slutsatsen kan du inte dra. Jag kör ju med toppar + basmoduler för att komma ned till 14Hz.

Det var faktiskt något nytt för mig, det har jag aldrig varken läst eller "hört" om tidigare?.
men är inte vibrationerna en väldigt stark förmedlare av "verklighet" då man lyssnar på musiken
annars hade vi inga behov av stora fullregisterhögtalare med riktigt bra dynamik.


Visst, det var bara en kommentar i marginalen.


Precis!, fjärtnyllefasoner på 2-årsnivå som du själv sade!, bara hans högtalare är i sig själv bättre än i stort sett alla album, det är ju rent fjantigt!.


Det som är fjantigt är att de inte massproduceras så att alla kan få tag på dem.

Har lyssnat på dom i ett IÖ-designat rum och visst är dom bra! , men för de ca 10-12K de kostar färdigbyggda finns det trevligare högtalare på marknaden tycker jag. Kanske inte helt lika fasraka som Pip men i mina öron mätt så gör "mindre" färgningar och pucklar i fasgången mindre då man kan få betydligt roligare högtalare med mycket bättre dynamik för de pengarna.


Trevligare i din smak, säkert. Jag kan knappt hitta en köpehögtalare som inte är Ino under 100,000 som kan mäta sig med piP.

Här håller jag med dig helt klart !, men det kan också vara så att i det rum du spelat digitalen i varit alldeles för litet för dess dynamiska kapacitet. Små högtalare med sämre dynamiska egenskaper är ju mindre känsliga för rumsakustiken totalt sett. Har du prövat karatseriens stativare M30 och nya M35 som jag båda tycker spelar bra mycket bättre än Pip faktiskt, och kanske gjort det i ditt rum tillika även om de inte är lika fasraka.


C:a 40m2 med stora öppningar till minst 30m2 till...

Ja, men de låter högtalare, inte musik i mitt tycke.

Ja kanske i ditt lilla rum är kanske Pip idealiska men dynamiskt blir de rejält frånåkta av digitalen och du skall kanske inte jämföra dem i ett rum som är för litet för digitalarna.


Tvärt om. Digitalarna blir frånåkta av piP på dynamisk musik t.ex. Yello.

Ändå klarar vissa högtalare bättre än andra att på något magiskt sätt ta fram det bästa ur t.o.m sämre plattor utan att för den skull ha dåliga mätvärden på något sätt, konstigt va!?.


Inte alls. Lägger man på andratonsdist och rullar av lite trevligt i diskanten så kan man rädda ganska mycket utan att det låter speciellt onaturligt.

OK Förlåt, det köper jag efter din förklaring !.


:)

Man kan som sagt köpa burkar som både spelar naturtroget och får fram riktigt hyffsat ljud från skivor med sämre inspelning som sagt, och själv har jag till 90% sådana skivor7kanske du också?.
Vilken BRA - "KOMPROMISS", kanske den bästa som finns !!!.


Om man vill kompromissa.

Nej, 98% av mina plattor går helt ok att lyssna på via neutral utrustning.

Jag tackar helt klart för tipsen men självklart vet jag det, problemet är som jag sa tidigare att vårt vardagsrum ej är designat som en inspelningsstudio. Jag hörde faktiskt skillnad på att bara stoppa upp de dolda absorbenterna bakom gardinlängderna ovanför stereon.


Det måste inte se konstigt ut. Tyg på väggarna kan vara minst lika snyggt som gardiner.

Nejdå, det tycker jag inte, men var kanske lite mer possitiv/rättvis och inte så besservisseraktig i dina kommentarer så får du mer tacksamma människor runt dig. :)


"Beauty is in the eye of the beholder, whether it existed before or not."

#26

Postad 06 februari 2007 - 17:12

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0

Trevligare i din smak, säkert. Jag kan knappt hitta en köpehögtalare som inte är Ino under 100,000 som kan mäta sig med piP.


Tjenare Nattlorden. Skulle vara roligt att få höra vilka högtalare under 100kkr som du har lyssnat på. För att minska ner antalet tar vi från 60-100kkr. Och under vilka förutsättningar lyssnade du på dom? Jämför du dom mot dina pip som står hemma eller dom som står i IÖs källare? Skulle bara vara roligt att få veta.

Har själv inte lyssnat på något från IÖ men kanske gör det en dag är faktist intresserad av hans Basstöd eftersom min lägenhet är en öppen planlösning så basen sticker iväg in i alla rum och kanske skulle behöva lite extra vid dom lägre regionerna. Det som går imot mej med både piP och pi60 är att dom har ett enda 6.5" element vilket jag tycker verka lite lite för att kunna reproducera en Hårdrocks live konsert. Känns som om det skulle tappa det fysiska trycket som finns när dom matar på för fullt. Kan ju ha fel här men det är ju ändå luft som elementet pumpar ut som gör att vi upplever korrekt känsla. Visst kanske dom låter totalt homogent och hur perfekt som helt tonalt men tycker det verkar konstigt att få något äkta fysiskt tryck. Återigen jag kan ha fel ska väl ta mej iväg och lyssna på ett par Pi60 någongång men inte i IÖs källare eftersom jag tycker det är missvisande och man kan inte göra en korrekt jämförelse mot andra högtalare på den erfarenheten. Så ska prata med nån som har dom i ett vanligt varddagsrum som inte har allt för mycket akustikfix eftersom jag ändå aldrig kommer att kunna fixa rummet mitt så om jag vill behålla frugan min.

Tycker inte att du ska dra så förhastade slutsatser om att allting som LTS rekommenderar är det bästa som finns på marknaden, Eftersom det finns en uppsjö av tillverkare. Tyvärr tror jag många går på LTS ord och köper och rekommenderar utan att själv ha jämfört olika produkter som stärkare, CD och högtalare. Bara för att det mäter bra behöver det inte låta bättre! Finns många produkter som mäter likt men låter helt olika. Skulle du kunna säga vilken som var bäst genom att bara se på mätningarna och lyssna på subjektiva röster? precis som LTS röster är.

Detta inlägg är inte till för att ställa till bråk eller en het diskution men jag tyckte att vi kunde få lite klarhet av dina egna erfarenheter av tester mellan olika stärkare, Högtalare och CD-spelare eftersom du så säkert säger att Molle har dom bästa som finns. Som sagt finns inget bättre mätinstrument än ens eget öra för det är ju det som uppfattar vårat ursprung till våran hobby. Musiken.

Många gånger ser jag att det fokuseras mera på att få det bästa istället för att njuta av musiken.
Mitt motto är: Det är inte återgivningen jag är ute efter, Utan det är musiken.

Många av mina kompisar frågar mej om jag inte tycker att det är tråkigt att lyssna på musik hos dom eftersom min anläggning håller så pass mycket högre klass än deras, Då brukar jag svara: Jag tycker det är lika roligt att spela musik på en billig CW anläggning, Bil anläggning, Kökradio som det är att spela i mitt varddagsrum. Det är ju inte anläggningen i sej som gör musiken rolig utan det är ju på vilket sätt man uppskattar musik. Korrekt eller inte korrekt lika roligt att lyssna ändå, Det säger en hel del faktist om vad jag prioriterar mest.

Mvh David

Redigerat av zlay3r, 06 februari 2007 - 17:18.


#27

Postad 07 februari 2007 - 08:41

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Tjenare Nattlorden. Skulle vara roligt att få höra vilka högtalare under 100kkr som du har lyssnat på. För att minska ner antalet tar vi från 60-100kkr. Och under vilka förutsättningar lyssnade du på dom? Jämför du dom mot dina pip som står hemma eller dom som står i IÖs källare? Skulle bara vara roligt att få veta.


I princip samtliga som visats på mässa i Malmö & Göteborg senaste 10 åren samt funnits i butik i Malmö & Helsingborg samt en del till. Stora burkar från JM Labs, Von Schweikert, Meridian, Magnepan, Revel, Wilson, Dynaudio, Thiel, Audio Physics, Snell, Infinity, Canton (äger ett par Digital 1.1), Audiovector, Mirage, Martin Logan, Quad, Mårten Design, B&W, Sonus Faber m.m. m.m. m.m. kan inte minnas allt...

Har varit runt och lyssnat på massor under de 17 åren sedan jag började intresset på allvar. (Musik har jag har intresse för mycket längre - grundmålade pappas hemmabyggen innan jag var metern lång t.ex. Fick spela på pappas anläggning ifrån 4-5 årsåldern. Dual m. Ortofon/B&O/Voighthorn. Högtalarna spelar fortfarande idag, faktiskt. Bra koner!)

De som står hemma hos mig samt ett par till hemma hos någon annan.

Har själv inte lyssnat på något från IÖ men kanske gör det en dag är faktist intresserad av hans Basstöd eftersom min lägenhet är en öppen planlösning så basen sticker iväg in i alla rum och kanske skulle behöva lite extra vid dom lägre regionerna.


Du menar basmoduler i så fall. Basstöd funkar bara med pi60/s.

Det som går imot mej med både piP och pi60 är att dom har ett enda 6.5" element vilket jag tycker verka lite lite för att kunna reproducera en Hårdrocks live konsert. Känns som om det skulle tappa det fysiska trycket som finns när dom matar på för fullt. Kan ju ha fel här men det är ju ändå luft som elementet pumpar ut som gör att vi upplever korrekt känsla.


Där har du lite fel: piP är på 10.3cm, pi60 på 17.3cm i aktiv membranstorlek. I normal skriving har pi60 alltså ett 9"-element (Man specar ju på chassiet normalt)

piP kan jag hålla med om saknar det fysiska greppet, men pi60 är en helt annan sak på den punkten. Nu vet jag ju inte exakt vad du menar med livekoncert, men pi60 spelar ruskigt högt och tål vansinniga toppeffekter, så jag har svårt att tro att de inte skulle räcka för dig.

Visst kanske dom låter totalt homogent och hur perfekt som helt tonalt men tycker det verkar konstigt att få något äkta fysiskt tryck. Återigen jag kan ha fel ska väl ta mej iväg och lyssna på ett par Pi60 någongång men inte i IÖs källare eftersom jag tycker det är missvisande och man kan inte göra en korrekt jämförelse mot andra högtalare på den erfarenheten. Så ska prata med nån som har dom i ett vanligt varddagsrum som inte har allt för mycket akustikfix eftersom jag ändå aldrig kommer att kunna fixa rummet mitt så om jag vill behålla frugan min.


Se ovan resp. Gör så!

Tycker inte att du ska dra så förhastade slutsatser om att allting som LTS rekommenderar är det bästa som finns på marknaden, Eftersom det finns en uppsjö av tillverkare. Tyvärr tror jag många går på LTS ord och köper och rekommenderar utan att själv ha jämfört olika produkter som stärkare, CD och högtalare. Bara för att det mäter bra behöver det inte låta bättre! Finns många produkter som mäter likt men låter helt olika. Skulle du kunna säga vilken som var bäst genom att bara se på mätningarna och lyssna på subjektiva röster? precis som LTS röster är.


Du har fel här måste jag meddela, för LTS mäter inte förrän man hittat något fel vid lyssning och vill ta reda på varför. LTS testmetodik hittar väldigt enkelt fel på i princip all elektronik och därför blir det väldigt intressant de gånger de misslyckas att höra fel hos apparater. De apparater som får högsta betyg är de som man inte kunnat påvisa att de förändrar signalen. Och detta görs med öronen i en väldigt avancerad utrustning (Studio Blue) och med duktiga lyssnare. Dessutom kan man testlyssna en förstärkare vid effektuttag som man normal aldrig kan lyssna på för att avgöra dess beteende vid de nivåerna utan att få trumhinnorna sprängda. Har du gått på fördomen att LTS bara mäter, så beklagar jag - men det är inte sant.

Detta inlägg är inte till för att ställa till bråk eller en het diskution men jag tyckte att vi kunde få lite klarhet av dina egna erfarenheter av tester mellan olika stärkare, Högtalare och CD-spelare eftersom du så säkert säger att Molle har dom bästa som finns. Som sagt finns inget bättre mätinstrument än ens eget öra för det är ju det som uppfattar vårat ursprung till våran hobby. Musiken.


Se ovan. Det är inte mätande som har avgjort det utan öron. Således håller LTS helt med dig.

Om du väljer en apparat som man inte kan höra gör något med musiksignalen (förutom förstärka den) så spelar det för dig ingen roll om du hittar något annat som teoretiskt sett är ännu bättre, för du har redan passerat hörseltröskeln. Det är den måttstocken som jag använder som "det bästa".

OM man är intresserad att införa färgningar för att tillfredställa en personlig smak, så finns det massor av annan utrustning som man kan tycka bättre om. Men vill man låta musiken passera apparaterna utan att deformeras så finns det ännu ingen annan som presenterar lika bra apparattester som LTS och en person med denna preferens kan köpa de produkterna rakt av utan att oroa sig. :unsure:

Många gånger ser jag att det fokuseras mera på att få det bästa istället för att njuta av musiken.
Mitt motto är: Det är inte återgivningen jag är ute efter, Utan det är musiken.


Eh... du menar att du är mer intresserad av ATT det blir musik, inte av VILKEN musik?
Återgivningen är ju den som säkerställer att du lyssnar på det som musikerna ville att du skall höra.

Om jag får överdriva lite grand för att påvisa vad jag menar, så låt oss säga att du kopplar in en ekobox samt vrider ned ett diskantreglage... och så lyssnar du på all musik så. Jag kan inte påstå att du inte kan gilla det ljudet bättre, men jag skulle tröttna på att all musik ekade och saknade lyster och bett i diskanten. Dessutom hade det varit svårt för dig att uttala dig om musiken då du aldrig hörde den som musikerna menat den. Samma sak inträffar i den absolut mesta utrustningen du kan köpa (och är konstigt nog helt oberoende av priset!) men självklart i mindre omfattning än exemplet, men ändå. Och många människor tröttnar efter ett tag på sina prylar och byter utan att egentligen förstå varför. Lyssningströtthet eller sameness är två ord. Och när man då kommer till butiken och hör något som saknar den färgning man vant sig vid så är det så lätt att imponeras och byta... tills man tröttnat på sameness:en från nya prylen ett halvår senare.

För att komma åt musiken, maximera återgivningen!

Många av mina kompisar frågar mej om jag inte tycker att det är tråkigt att lyssna på musik hos dom eftersom min anläggning håller så pass mycket högre klass än deras, Då brukar jag svara: Jag tycker det är lika roligt att spela musik på en billig CW anläggning, Bil anläggning, Kökradio som det är att spela i mitt varddagsrum. Det är ju inte anläggningen i sej som gör musiken rolig utan det är ju på vilket sätt man uppskattar musik. Korrekt eller inte korrekt lika roligt att lyssna ändå, Det säger en hel del faktist om vad jag prioriterar mest.


Håller med till stor del. Det går bra att lyssna på och digga musik på annat sätt också. Men det blir inte den där storslagna känslan som griper tag och skakar om och gör en andfådd, gåshudad och nästan religiöst upplyft. De anläggningar som du talar om spelar musik, men du kommer aldrig ifrån att de låter anläggning primärt, inte musik. Du misstar aldrig den återgivningen för att muskerna finns hemma hos dig. Dessutom missar du säkert hela sjok av musiken. Det är alltid kul när kompisar har med ett musikstycke hem till en och plötsligt upptäcker helt nya lager i musiken.
"Oj... var där en cello ihop med basen? Det har jag aldrig hört förr!"
Att passivt lyssna till musik det kan man göra varstans, men att släcka ned, sätta sig i lyssningposition, sluta ögonen och lyssna genom en hel platta och verkligen gå in i musiken och lyssna på alla instrumenten, kolsvärtan mellan dem, njuta bettet i cymbaler, bli förskräckt av dynamikutbrott, njuta mikrodetaljer som läppljud, naglarna på gitarrstängar, notbladsvändandet i en symfoniorkester m.m. är en helt annan sak. Och när man sedan lyfter sig så är man uppfriskad, knäsvag och salig.

Sen kan man ju ha roligt på andra sätt - stoppa i en bra rockplatta och studsa runt och spela luftgitarr... då behöver man ju inte hela spjutspetsprestandan, men den skadar inte.

Edit: rättstvaning :P

Redigerat av Nattlorden, 07 februari 2007 - 08:52.


#28

Postad 07 februari 2007 - 13:46

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
visst får man en större upplevelse av att lyssna på en bra anläggning, Men bara för att det låter mera naturtroget så tycker jag inte musiken i sej blir bättre utan det är samma sångare, Samma instrument fast återgivningen skiljer sej. Visst kanske vissa anläggningar distar och låter mindre homogent men det är ingenting som jag stör mej på eftersom musik är ju trots allt musik oavsett vilken anläggning den spelas på. Så där finns mitt nöje det är inte i återgivningen utan mera i att musik är just musik oavsett hur det låter distad eller inte distad, Homogen eller inte homogen, 3-känsla eller inte 3d-känsla :angry: förstår du.

Kan ju tillägga att LTS testat förfadern till ditt slutsteg och då enbart hade ett klagomål på ett filter, annars passerade det. Och det du har vill jag minnas har en "LAB DIRECT" koppling eller vad det kan kallas som saknar just detta. Så med stor sannolikhet sitter du med ett slutsteg som kan räknas som "det bästa" också, eftersom Sirius/GamuT inte ändrat några radikala saker mellan generationerna - bara finslipat lite. 

Försteget har jag inga uppgifter om, men GamuT ihop med Carlsson vann oftaste "bästa ljud på mässan" i min bok, så jag gillar det jag hört.


Jag har sett några mätningar på mina högtalare t.ex. Dom dippar ca -3db som max på få ställen sedan är det en höjning på +1db efter 8khz. Så dom mäter riktigt bra faktist, Impuls svaret är också riktigt imponerande.

Några ord utifrån mätningar och intryck av testare: väldigt homogen högtalare, mycket låg hörbardistoristion, Mycket transparant högtalare som återfinns hos ett fåtal högtalare vid vilken prisklass som helst. Mycket hög upplösning. Timing, Ljudbild och Tonalt allt på topp.

Det där är saxat från Hifi Choise och en annan hifi tidning.
Sedan försteget anses ju också vara mycket "korrekt" En skribent skrev så här: Jag vet hur jag ska beskriva försteget. Det är som det inte finns med i komponentkedjan.

Det var Hifi4all som skrev det.

Jag tycker det viktigaste är att man själv är nöjd med hur det låter. Jag anser inte att en färgad anläggning är dålig utan rättare sagt minst lika bra som den mest korrekta anläggningen som finns. Den förmedlar ju musiken :angry:

Mvh David

#29

Postad 07 februari 2007 - 14:57

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

visst får man en större upplevelse av att lyssna på en bra anläggning, Men bara för att det låter mera naturtroget så tycker jag inte musiken i sej blir bättre utan det är samma sångare, Samma instrument fast återgivningen skiljer sej. Visst kanske vissa anläggningar distar och låter mindre homogent men det är ingenting som jag stör mej på eftersom musik är ju trots allt musik oavsett vilken anläggning den spelas på. Så där finns mitt nöje det är inte i återgivningen utan mera i att musik är just musik oavsett hur det låter distad eller inte distad, Homogen eller inte homogen, 3-känsla eller inte 3d-känsla :angry: förstår du.


Jag förstår det jag läser, men jag kan inte förlika mig med det.

Jag har sett några mätningar på mina högtalare t.ex. Dom dippar ca -3db som max på få ställen sedan är det en höjning på +1db efter 8khz. Så dom mäter riktigt bra faktist, Impuls svaret är också riktigt imponerande.


Trevligt. Att impulssvaret är bra är en mycket viktig detalj för mig och något som både mina Canton Digital och mina Ino har gemensamt.

Jag tycker det viktigaste är att man själv är nöjd med hur det låter. Jag anser inte att en färgad anläggning är dålig utan rättare sagt minst lika bra som den mest korrekta anläggningen som finns. Den förmedlar ju musiken :angry:


Ok. Om jag får lov att vara petig så håller jag inte med din bestämda form på slutet. Jag håller med om att den förmedlar musik, jag har reservationer angående att en färgad anläggning förmedlar musiken. Om du hänger med på skillnaden.

#30

Postad 07 februari 2007 - 19:41

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Absolut. Det enda jag menar med det hela är att musik är ju musik oavsett vilken anläggning den spelas på. Tycker man att musiken blir/är fel i en dålig anläggning så är det ju mera anläggningen man fokuserar sej på istället för musiken. Därför kan jag säga att för mej är det lika roligt att spela musik på ett par datorhögtalare från dell som det är att lira på min anläggning i v-rummet, just för att musik är ju musik oavsett vars den spelas, Korrekt eller inte korrekt :angry: Många glömmer bort detta tyvärr. Förstår ju att folk vill ha en så bra anläggning som möjligt men oftast blir det så att uppgraderingarna slutar aldrig "oavsett om man kör Ino för även där ser jag att man börjar med piP, Fortsätter men Pi60 och sedan vidare till toppsystemen, Byter från en billigare denon till en dyrare denon osv" och musiken blir lite bortglömd eftersom man försöker hela tiden uppnå ett bättre ljud fast man uppskattar musiken mindre. Detta syns tydligt hos dom som byter anläggningar ofta att man blir aldrig nöjd och vill bara få det bättre även fast musiken återges på en så pass hög nivå, När musikerna gör sina skivor så fokuseras det mindre på att få den perfekta återgivningen och istället fokusera på att folk ska gilla musiken oavsett vilken anläggning den spelas på. Förstår du nu hur jag menar? Det viktiga ligger inte i återgivningen utan i själen av musiken. Är det tvärt om har man tappat bort syftet varför musik skapas.

Mvh David

#31

Postad 09 februari 2007 - 08:58

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Absolut. Det enda jag menar med det hela är att musik är ju musik oavsett vilken anläggning den spelas på. Tycker man att musiken blir/är fel i en dålig anläggning så är det ju mera anläggningen man fokuserar sej på istället för musiken. Därför kan jag säga att för mej är det lika roligt att spela musik på ett par datorhögtalare från dell som det är att lira på min anläggning i v-rummet, just för att musik är ju musik oavsett vars den spelas, Korrekt eller inte korrekt :rolleyes: Många glömmer bort detta tyvärr.


Förstår jag rätt så spelar det inte någon roll för musiken om vissa instrument fattas eller låter på tok fel. Så att artister som skriver/spelar in komplexa stycken överarbetar? Man skall skriva så enkel musik så att den går hyffsat bra att lösa upp i en klockradio? Få instrument med olika klang och all dynamik bortkomprimerad?

Förstår ju att folk vill ha en så bra anläggning som möjligt men oftast blir det så att uppgraderingarna slutar aldrig "oavsett om man kör Ino för även där ser jag att man börjar med piP, Fortsätter men Pi60 och sedan vidare till toppsystemen, Byter från en billigare denon till en dyrare denon osv" och musiken blir lite bortglömd eftersom man försöker hela tiden uppnå ett bättre ljud fast man uppskattar musiken mindre.


Njae... jag tror de flesta som köper Ino inte byter, tätt följt av de som börjar med piP för de inte riktigt vet vad de vill ha och sedan får mersmak.

Själv köpte jag bara mina piP som en kul grej - hade pengarna över, ville ha ett litet projekt (köpte dem i bygglåda) och höra "what's the fuzz all about". Hade inte den blekaste ambition att de skulle ersätta mina Digital 1.1. Så när jag väl uppgraderar till stora Ino så blir det sista bytet. i32s, troligtvis om jag inte går och blir rik.

Uppgraderar till större stärkare beror nog på när folk inser vadför effekt man behöver till de dynamiksving som Ino pytsar ur sig. Primärt är det ju den kapaciteten som öka med modellstorlek, inte ljudets kvalité rent upplösnings och klangmässigt... den är helt på plats i pi60s.

Detta syns tydligt hos dom som byter anläggningar ofta att man blir aldrig nöjd och vill bara få det bättre även fast musiken återges på en så pass hög nivå, När musikerna gör sina skivor så fokuseras det mindre på att få den perfekta återgivningen och istället fokusera på att folk ska gilla musiken oavsett vilken anläggning den spelas på. Förstår du nu hur jag menar? Det viktiga ligger inte i återgivningen utan i själen av musiken. Är det tvärt om har man tappat bort syftet varför musik skapas.


Fast apparatbytarsvängen är betydligt mer aktiv utanför Ino/LTS-spåret.

Jag förstår hur du menar, har varit med och spelat in en låt. Men det är klart som korvspad att vi försökte få det att låta så bra som vi bara kunde samtidigt. Lägga ut saker på olika ställe i ljudbilden för att de skall vara tydligare att lösa upp osv.

Det är inte musikerna som prioriterar bort kvalitén, det är skivbolagen som marknadsanpassar dem efter artisten är klar med sin produkt... s.k. mastring. Många artister är fly förbannade på hur illa deras alster låter på skiva.
Samtliga tester som jag känner till där man låtit vanliga lyssnare i vanliga småanläggningar få lyssna på en god inspelning kontra en modern ommastring av samma skiva föredrar det mer dynamiska originalet.

Själen kommer fram bättre ju bättre musiken återges. Rytmiken kommer fram i vilken anläggning som, nerven kommer bara fram i en bra.

Anledningen till att vi tycker det låter musik om det mesta är att hjärnan är superb på att rätta till saker och ting (hur vi känner igen folk över telefon är ett mycket bra exempel här), men det är med hjärnan som men en dator, ju mer den behöver räkna, destu mindre är där över till annat... i detta fallet njutningen. Ju bättre anläggning, ju mindre jobb har hjärnan och ju mer kan man hänge sig åt njutningen.

#32

Postad 09 februari 2007 - 16:37

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Men än hur du än vänder och vrider det så blir det musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Och det finns ingen anläggning som inte klarar av att skilja på ett cello och en fiol t.ex. det bara låter mera äkta på en bättre anläggning. Men även hur dålig anläggning man spelar på så är det ju ändå musik. Sedan vad som är mest behagligt och lättast att lyssna på det spelar ingen roll i sammanhanget men jag personligen tycker inte att anläggningen ska bestämma vilken musik som är bra nog att lyssna på. för då är det ju anläggningen som visar vägen. många klockradios förmedlar bra och härlig morgon musik :rolleyes:

Jag tycker bara att man ska skilja på vad man prioriterar, Musik eller återgivning. För det 2 skilda saker. Kolla bara på dom gamla audiofilerna som har miljontals skivor men sitter på en gammal yahama anläggning.

Finns ingenting som kan förstöra musiken mera än att den blir för teknisk. Enkelheten är oftast bästa vägen.

En sak kan du ju hålla med om, Ju bättre anläggning man har ju mera drar man sej från att spela "dåliga" skivor i som oftast hamnar ute i bilen eller på en sämre anläggning där man inte hör felen. Många gånger är det roligare att spela musik i bilen jämtemot här inne för att slippa höra all komprission, Brus osv.

80-90% av alla mina hårdrocks skivor har någon slags komprisson som gör att det inte låter Naturligt i min anläggning, Men spelar jag samma skiva i bilen märks inte komprission av lika mycket och man fokuserar sej mera på musiken istället för att höra komprissionerna

Musik i sej riktar sej inte bara till dom som har en värstinganläggning utan mot alla. Tycker man att musiken blir sämre och inte värd att lyssna på i en sämre anläggning då är det inte musiken man vill ha utan en perfekt återgivning. Vilket man får i ca 10% av fallen pga kompromisser i skivprodutionen

Redigerat av zlay3r, 09 februari 2007 - 16:43.


#33

Postad 10 februari 2007 - 13:20

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Men än hur du än vänder och vrider det så blir det musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Och det finns ingen anläggning som inte klarar av att skilja på ett cello och en fiol t.ex. det bara låter mera äkta på en bättre anläggning.


Jodå, hur många anläggningar som helst missar instrument fullständigt! En cello som ligger ihop med en elbas som har högre nivå kan försvinna helt i en dålig anläggning. Det har jag massor av exempel på. Eller en viskande stämma som ligger väldigt lågt i volym kommer inte fram förrän upplösning och svärtan mellan instrument blir god nog.

Men även hur dålig anläggning man spelar på så är det ju ändå musik. Sedan vad som är mest behagligt och lättast att lyssna på det spelar ingen roll i sammanhanget men jag personligen tycker inte att anläggningen ska bestämma vilken musik som är bra nog att lyssna på. för då är det ju anläggningen som visar vägen. många klockradios förmedlar bra och härlig morgon musik :)


om du bara skall lyssna på det då... tror verkligen inte du får gåshud av något via klockradion...

Jag tycker bara att man ska skilja på vad man prioriterar, Musik eller återgivning. För det 2 skilda saker. Kolla bara på dom gamla audiofilerna som har miljontals skivor men sitter på en gammal yahama anläggning.


Utan återgivning ingen musik.

Då är de inte audiofiler utan troligtvis bara musikälskare.

Finns ingenting som kan förstöra musiken mera än att den blir för teknisk. Enkelheten är oftast bästa vägen.


Precis! Gör inget med signalen mer än att återge den.

En sak kan du ju hålla med om, Ju bättre anläggning man har ju mera drar man sej från att spela "dåliga" skivor i som oftast hamnar ute i bilen eller på en sämre anläggning där man inte hör felen. Många gånger är det roligare att spela musik i bilen jämtemot här inne för att slippa höra all komprission, Brus osv.


Fast det finns nästan ingen musik som är så dåligt inspelad att man inte kan lyssna på den ändå.
Även Titiyos sönderkomprimerade "Come along" går bra... likaså swingmusik från 30-talet. So what att det brusar, bruset finns på inspelningen och då skall det spelas upp så bra som det kan.

80-90% av alla mina hårdrocks skivor har någon slags komprisson som gör att det inte låter Naturligt i min anläggning, Men spelar jag samma skiva i bilen märks inte komprission av lika mycket och man fokuserar sej mera på musiken istället för att höra komprissionerna


Du menar förmodligen att det låter onaturligt i bilen och därför tar bort sådant som du inte gillar att höra. Din anläggning presenterar säkerligen den mest naturliga återgivningen av det som finns på skivan. Att du har synpunkter på vad artisterna vill spela för musik är i mitt tycke lite konstigt.

Musik i sej riktar sej inte bara till dom som har en värstinganläggning utan mot alla. Tycker man att musiken blir sämre och inte värd att lyssna på i en sämre anläggning då är det inte musiken man vill ha utan en perfekt återgivning. Vilket man får i ca 10% av fallen pga kompromisser i skivprodutionen


Nej, nu är du ute och snurrar... om du har en perfekt anläggning så får du inte perfekt återgivning i 10% av fallen utan 100% av fallen. Det är återgivningen av det som finns på plattan som räknas, inte något personligt tyckande om hur det bör ha låtit innan produktionen! Har man åsikter om det bör man lobba mot skivbolagen.

#34

Postad 10 februari 2007 - 21:07

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Finns ju ingenting som kan vara mera onaturligt ifall t.ex. en high hat på trumsetet låter som en komprimerad cykelklocka. Många gånger märker inte av denna komprimering i en sämre anläggning som gör att det låter helt enkelt bättre även fast det inte återger skivan korrekt.

Föresten så har jag nu varit och lyssnat på Ino Audio i28 hos tank på faktiskt.se

#35

Postad 10 februari 2007 - 21:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Föresten så har jag nu varit och lyssnat på Ino Audio i28 hos tank på faktiskt.se

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har han för basar? X-4, Y-4?

#36

Postad 12 februari 2007 - 12:30

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
[QUOTE] Ang pips överlägsna ljud svarar du: I princip samtliga som visats på mässa i Malmö & Göteborg senaste 10 åren samt funnits i butik i Malmö & Helsingborg samt en del till. Stora burkar från JM Labs, Von Schweikert, Meridian, Magnepan, Revel, Wilson, Dynaudio, Thiel, Audio Physics, Snell, Infinity, Canton (äger ett par Digital 1.1), Audiovector, Mirage, Martin Logan, Quad, Mårten Design, B&W, Sonus Faber m.m. m.m. m.m. kan inte minnas allt...

Det låter ju mycket imponerande ditt svar! MEN,,,,
där kan jag med 100% säga att du har varken kompetens eller ljudminne att bedömma den saken! så det måste jag inte ens personligen vara någon expert för att säga "Avancerat SKITSNACK !".

Gjorde själv en test med några kompisar ang detta med ljudminne bara,och kan säga dig att det är mycket kort och kan spela dig spratt så det heter duga.

Det i stort sett enda vi kunde förklara de olika uppfattningarna var att förväntningarna ställdes högre på en dyrare högtalare vilket i praktiken gjorde att i detta fall ALLA tyckte den lät sämre.

När sedan samma högtalare växlades med samma musik mot varje högtlare separat så visade det sig att den med hyffsad marginal erbjöd det ljud som lät både bäst och mest naturligt enhälligt bland de som var med.

Så ljudminnet på en grupp på 5 olika personer var inte längre än under 5 minuter ! under liknande förhållanden och dessutom med högtalare som var finjusterade för den lysningspositionen.

Detta var ju heller inget "blindtest" men det har ju inte du heller gjort med någon av de påstådda sämre högtalarna alla i prislägen från 60.000:- och uppåt.

OBS !! har aldrig påstått att jag inte tycker INO är bra, de är lysande högtalare men HOLD YOUR HORSES, uttala dig lite mer seriöst eftersom du har så goda kunskaper om allt det teoretiska.

Skulle du tordas ställa upp på blindtest av Pip mot en massa andra stativare med hyffsat liknande specar oavsett pris, och med ditt goda ljudminne hade det väl varit OK med en högtalare per dag för att i slutändan peka ut vilken som är Pip.

I slutändan är ju det viktigaste att vi själva tycker ljudet låter som att artisten finns i vardagsrummet eller kanske att vi befinner oss på concert eller liknande.

Det talas ju likväl om att ljudåtergivningen på säg en högtalare som går väldigt högt säg kanske 60khz eller högre är en bättre och naturligare ljudförmedlare än en med sämre frekvensomfång tack vare att de ohörbara frekvenserna påverkar det hörbara området likväl och i slutändan ger ett ljud som rent teoretiskt och praktiskt är mer korrekt.

MVH

#37

Postad 13 februari 2007 - 09:31

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Det låter ju mycket imponerande ditt svar!  MEN,,,,
där kan jag med 100% säga att du har varken kompetens eller ljudminne att bedömma den saken! så det måste jag inte ens personligen vara någon expert för att säga "Avancerat SKITSNACK !".


Du har inga möjligheter att bedömma min kompetens eller nivån på testandet. Det rör sig inte om att stå 10 min i butik och låta innehavaren spela valfri musik därpå. Och du vet inte vilka av dem jag testat i hemmiljö heller.

Gjorde själv en test med några kompisar ang detta med ljudminne bara,och kan säga dig att det är mycket kort och kan spela dig spratt så det heter duga.


Därför är det klart lämpligt att föra anteckningar.

Det i stort sett enda vi kunde förklara de olika uppfattningarna var att förväntningarna ställdes högre på en dyrare högtalare vilket i praktiken gjorde att i detta fall ALLA tyckte den lät sämre.


Okej, men då bör ni plocka ut vissa speciella musikstycken där det finns specifika saker att bedömma. Ett tips är att bedömma tydligheten/"talförståelsen" i vocoderdelarna av Mike Oldfields "Five Miles Out".

När sedan samma högtalare växlades med samma musik mot varje högtlare separat så visade det sig att den med hyffsad marginal erbjöd det ljud som lät både bäst och mest naturligt enhälligt bland de som var med.


Hoppas ni flyttade högtalarna fysiskt också, så de spelade från samma punkt i rummet.

Så ljudminnet på en grupp på 5 olika personer var inte längre än under 5 minuter ! under liknande förhållanden och dessutom med högtalare som var finjusterade för den lysningspositionen.

Detta var ju heller inget "blindtest" men det har ju inte du heller gjort med någon av de påstådda sämre högtalarna alla i prislägen från 60.000:- och uppåt.


Det är direkt ljudminne. Att dra sig till minnes lyssningsanteckningar är en indirekt metod.
Jag har inga problem att bedömma attacken på trumingången i Hotel California med hur dem presenterades av Von Schweikert VR-3 när som helt.

OBS !! har aldrig påstått att jag inte tycker INO är bra, de är lysande högtalare men HOLD YOUR HORSES, uttala dig lite mer seriöst eftersom du har så goda kunskaper om allt det teoretiska.

Skulle du tordas ställa upp på blindtest av Pip mot en massa andra stativare med hyffsat liknande specar oavsett pris, och med ditt goda ljudminne hade det väl varit OK med en högtalare per dag för att i slutändan peka ut vilken som är Pip.


Med tanke på att piP ÄR blindtestad mot andra högtalare vid tidigare tillfälle och gick dött lopp i slutomgången mot Wilson WATT/Puppy, så skulle jag utan tvekan låta dem blindtestas.

I slutändan är ju det viktigaste att vi själva tycker ljudet låter som att artisten finns i vardagsrummet eller kanske att vi befinner oss på concert eller liknande.


Precis det som jag är ute efter.

Det talas ju likväl om att ljudåtergivningen på säg en högtalare som går väldigt högt säg kanske 60khz eller högre är en bättre och naturligare ljudförmedlare än en med sämre frekvensomfång tack vare att de ohörbara frekvenserna påverkar det hörbara området likväl och i slutändan ger ett ljud som rent teoretiskt och praktiskt är mer korrekt.


Då får du spela DVD-Audio i så fall, inget annat format är det någon fördel att spela högt upp med.
Får du output där uppe av LP & CD så är det av anläggningen genererat skräp. SACD innehåller i sig själv massa övertonsskräp som man gör bäst i att filtrera bort.

Sedan är det naturligtvis en fördel om diskanten inte har återgivningsproblem i 20kHz regionen utan kan fortfarande spela avslappnat där.

#38

Postad 13 februari 2007 - 20:04

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
vem har blindtestat Wilson Audio Watt Puppy mot piP? Jag kan inte tänka mej att det blev ett dött lopp, Eftersom jag har lyssnat på dom mindre Sophia 2 för inte allt för länge sedan och i lördags var jag och lyssnade på Ino I28 jag kan då direkt säga en väldigt stor skillnad mellan dom 2.

Redigerat av zlay3r, 13 februari 2007 - 20:05.


#39

Postad 14 februari 2007 - 07:04

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

vem har blindtestat Wilson Audio Watt Puppy mot piP? Jag kan inte tänka mej att det blev ett dött lopp, Eftersom jag har lyssnat på dom mindre Sophia 2 för inte allt för länge sedan och i lördags var jag och lyssnade på Ino I28 jag kan då direkt säga en väldigt stor skillnad mellan dom 2.

<{POST_SNAPBACK}>


Det var ett privat åtagande för ganska många år sedan nu, inget officiellt. piP togs med som joker i leken. IÖ visste inte om det förrän i efterhand. Spelades högtalare bakom tunnt tygstycke så ingen visste vad som spelade. piP föredrogs av fler än W/P.

Vill minnas att W/P-ägaren sålde dem därefter.

#40

Postad 14 februari 2007 - 20:41

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Nyss var det ju dött lopp, Hur ska du ha det?

By the way, Jag var förbi tank ytterligare en gång idag och lyssnade på i28 igen. Tydliga skillnader finns mellan Wilson och Ino, Till vems fördel får stå för var och en. Men båda två är riktigt bra högtalare som har säkert drar 2 olika ljudideal hos olika personer. Wilson skulle jag personligen välja ifall jag lyssnade på mycket musik som ska vara högupplöst, Sedan Ino är ju lite speciell blir säkert aldrig tröttsamt att lyssna på dom om man kan leva med att det om inspelningen är platt så blir ljudet lika platt. Lite tråkigt ibland på hårdrock men har ju bara lyssnat på dom utan bas-moduler men det kommer väl senare.

Redigerat av zlay3r, 14 februari 2007 - 20:48.


#41

Postad 15 februari 2007 - 10:55

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Nyss var det ju dött lopp, Hur ska du ha det?


Om något fler personer i en ganska lite skara människor föredrar den ene så blir det statistiskt dött lopp. Det krävs väldigt mycket för statistisk signifikans. Bara nämnde att det var något fler som gillade piP som kuriositet.

By the way, Jag var förbi tank ytterligare en gång idag och lyssnade på i28 igen. Tydliga skillnader finns mellan Wilson och Ino, Till vems fördel får stå för var och en. Men båda två är riktigt bra högtalare som har säkert drar 2 olika ljudideal hos olika personer. Wilson skulle jag personligen välja ifall jag lyssnade på mycket musik som ska vara högupplöst, Sedan Ino är ju lite speciell blir säkert aldrig tröttsamt att lyssna på dom om man kan leva med att det om inspelningen är platt så blir ljudet lika platt. Lite tråkigt ibland på hårdrock men har ju bara lyssnat på dom utan bas-moduler men det kommer väl senare.


Låter som du prickat in skillnaderna rätt bra då. Wilson uppfattar jag själv som överdrivet upplöst, sterilt på ett sätt som inte får mig att glömma att det är stereo.

Jag kan inte bara leva med det - det är så det måste vara för mig. Om en sunkig inspelning inte låter sunkig så låter aldrig en utomordentlig inspelning utomordentligt.

Ah... i28 utan basar? Det visste inte jag funkade alls - hur var basen? De är ju bara gjorda för att spela över 80Hz.

#42

Postad 15 februari 2007 - 15:11

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
I28 spelar från 49hz

Wilson är absolut inte dåliga högtalare och spelas det sunkig inspelning så kommer det att bli sunkigt också precis som om du spelar en bra inspelning kommer det att låta bra. Tror inte att du har lyssnat nå överdrivet mycket på Wilson iaf inte dom nya serierna eftersom du får det att låta som om dom tillhör budgetklassen. Wilson är en ypperlig högtalare för att spela musik på som inte har några problem alls att försvinna i ljudbilden. Om du nu har lyssnat på dom måste det ha skett under värsta tänkbara förhållanden för wilson eftersom jag klassar dom som extremt bra högtalare med mkt verklig återgivning.

Jag kan säga så här ino låter kanske mera balanserat men för det behöver det inte vara en bättre högtalare. Att spisa musik på Ino eller Wilson är båda en upplevelse även fast dom har båda sina styrkor och nackdelar.

Igår kom jag hem efter att ha varit hos tank och lyssnat satt mej ner och spisade musik i min anläggning, Vet du vad jag kom på? Jag är jävligt nöjd och på något sätt så var det mera känsla i musiken än med ino även fast ino fick med allt på skivan, Men känslan jag fick var ändå bättre där hemma. Så enligt min mening så faller ino på punkterna att musiken blir lite opersonlig även om den levererar det som finns på skivan så har den ändå lite glöd i musiken som verkligen gör att det känns helt rätt. Otrolig ljudbild med en bra skärpa, Extremt fin detaljexponering, Mycket naturtrogen återgivning, Extrem dynamik. Dock så får dom inte fram rätta glöden för att musiken ska kännas helt levande. Känns som att musiken blir tillgjord istället för att det bara är musik. Nä jag ska försöka ta mej en lyssning med bas-moduler eller Ino Pi60 men är tveksam att dom kommer att få mej att byta ändå

Redigerat av zlay3r, 15 februari 2007 - 15:15.


#43

Postad 15 februari 2007 - 15:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Visst har du lite rätt där zlay3r, dom är ju superneutrala, vad vissa skulle kalla tråkiga.

Men det kan man ju lätt gosa till efter smak med tex en rörstärkare med lite dist :P

Någor man ska göra dock är att ställa upp och jämföra sida vid sida i hemmiljö och jämföra.

#44

Postad 15 februari 2007 - 16:49

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

I28 spelar från 49hz


Okej. Lyssningsbart, men långt ifrån en hel upplevelse då.

Wilson är absolut inte dåliga högtalare och spelas det sunkig inspelning så kommer det att bli sunkigt också precis som om du spelar en bra inspelning kommer det att låta bra. Tror inte att du har lyssnat nå överdrivet mycket på Wilson iaf inte dom nya serierna eftersom du får det att låta som om dom tillhör budgetklassen. Wilson är en ypperlig högtalare för att spela musik på som inte har några problem alls att försvinna i ljudbilden. Om du nu har lyssnat på dom måste det ha skett under värsta tänkbara förhållanden för wilson eftersom jag klassar dom som extremt bra högtalare med mkt verklig återgivning.


Jag diskriminerar inte på pris.

För mig är "för ljust" ett av de svåraste felen, så även om jag objektivt mycket väl inser vilket jobb Wilson lagt ned, så är det inget jag står ut med några längre stunder.

Jag kan säga så här ino låter kanske mera balanserat men för det behöver det inte vara en bättre högtalare. Att spisa musik på Ino eller Wilson är båda en upplevelse även fast dom har båda sina styrkor och nackdelar.


Subjektivt bättre kan man aldrig säga något om.

Igår kom jag hem efter att ha varit hos tank och lyssnat satt mej ner och spisade musik i min anläggning, Vet du vad jag kom på? Jag är jävligt nöjd och på något sätt så var det mera känsla i musiken än med ino även fast ino fick med allt på skivan, Men känslan jag fick var ändå bättre där hemma. Så enligt min mening så faller ino på punkterna att musiken blir lite opersonlig även om den levererar det som finns på skivan så har den ändå lite glöd i musiken som verkligen gör att det känns helt rätt. Otrolig ljudbild med en bra skärpa, Extremt fin detaljexponering, Mycket naturtrogen återgivning, Extrem dynamik. Dock så får dom inte fram rätta glöden för att musiken ska kännas helt levande. Känns som att musiken blir tillgjord istället för att det bara är musik. Nä jag ska försöka ta mej en lyssning med bas-moduler eller Ino Pi60 men är tveksam att dom kommer att få mej att byta ändå


Grattis!

Sen är man alltid van vid sitt eget rums klang. Glöden KAN ev. bero på någon färgning som du gillar någon annan stans i systemet, lätt andratonsdist t.ex.

(det du skriver låter som något jag skulle kunna skrivit om wilson... vi lyssnar nog lite olika, misstänker jag)

Tror iofs att i28 + basar blir en större upplevelse. Speciellt med basrik, dynamisk musik och lite högre volymer. Öppningsspåret på Also Sprach Zarathustra kanske?

#45

Postad 15 februari 2007 - 18:06

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Mina högtalare är inga problem att spela högt med med väldigt låg dist, Har då inte hört någon nämnbar dist oavsett vilken nivå jag spelat på. Dynamiken är också väldigt bra, Mina högtalare klassas som mycket transparent så färgning är inte ett problem... Skillnaden mellan ino och mina högtalare är att ljudbilden är något bättre på ino och att instrumenten har en minimalt bättre upplösningen. Kan mycket väl bero på att mitt rum strular till mellanregistret som gör att jag upplever en bättre upplösning hos ino får jag veta om 3 månader. Hur som helst Ino må vara bra riktigt bra tillåme men det finns roligare högtalare enligt min mening som fortfarande har en mkt hög naturtrogenhet, Skillnaden är att Ino presenterar vilket instrument som spelas enligt hur det låter men ändå låter det inte helt äkta utan tillgjort. Visst låter det precis som ett trumset är framför en men ändå får jag inte rätt känsla av att det blir roligare att spela musik på inos burkar än vad det är att spisa musik på många andra märken som har mkt lite färgning

#46

Postad 16 februari 2007 - 07:18

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Mina högtalare är inga problem att spela högt med med väldigt låg dist, Har då inte hört någon nämnbar dist oavsett vilken nivå jag spelat på.


*skratt* Nej, gud bevars! Jag partar inte om direkt hörbar dist. Jag pratar om avvikelser från det opåverkade. Det är ju väl dokumenterat att folk kan lyssna på förstärkare som distar 15% utan att de uppfattar att det distar!

Dynamiken är också väldigt bra, Mina högtalare klassas som mycket transparent så färgning är inte ett problem... Skillnaden mellan ino och mina högtalare är att ljudbilden är något bättre på ino och att instrumenten har en minimalt bättre upplösningen. Kan mycket väl bero på att mitt rum strular till mellanregistret som gör att jag upplever en bättre upplösning hos ino får jag veta om 3 månader.


Kul! Låter som en bra bygge. Hur högt tål de att spela? (ineffekt?)

Även ljudbilden kan bättras av ett bättre rum eller placering.

Hur som helst Ino må vara bra riktigt bra tillåme men det finns roligare högtalare enligt min mening som fortfarande har en mkt hög naturtrogenhet, Skillnaden är att Ino presenterar vilket instrument som spelas enligt hur det låter men ändå låter det inte helt äkta utan tillgjort. Visst låter det precis som ett trumset är framför en men ändå får jag inte rätt känsla av att det blir roligare att spela musik på inos burkar än vad det är att spisa musik på många andra märken som har mkt lite färgning


Roligt? Den perfekta högtalare (i mitt tycke) är så balanserad att man knappt kan uttala sig om något speciellt. Jämför man två högtalare och en känns roligare än den andre, så är det den roliga som skall bort... för då är det säkert en överbetoning av något man reagerar på.

Minns ifrån mina tidigaste anteckningar på Hifiklubben att när jag väl kom upp till Snell C så förstod jag inte varför de var så dyra, för de lät ju inget speciellt. Men det är ju just därför den var dyr, för att den inte mixtrade så mycket med ljudet. Av alla de högtalarna jag provlyssnade då, så är just Snell C den som jag hade levt bäst ihop med idag.

#47

Postad 16 februari 2007 - 11:05

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
jag har ägt mina högtalare i snart 1år och tycker att dom inte har några problem att konkurrera med Ino, Ska dom då bort? Är så nöjd så att jag inte har funderat på att byta försn jag hörde ino första gången men andra gången var jag inte lika lyrisk utan mera kritisk till varför jag ville byta vid första lyssningen, Och då slog det mej, Man blir så lätt bedragen av hur korrekt det låter och hur perfekt ljudbilden är så att man blir lite förblindad av det och glömmer bort att lyssna på musiken. Spelglädjen var inte större på ino så andra gången kändes det riktigt bra att komma hem och känna att fy fan vad nöjd jag är med mina grejer.

Har tyvärr inga SPL siffror, men kan då spela så att öronen blöder utan hörbara brister i ljudkvalite. I instruktionsboken står det så här: These speakers can be played at consert levels without being punished. Har då aldrig fått elementen att bottna iaf. Brorsan var hos mej och spelade musik då gick jag ut till bilen, jag bor 4a våningar upp. Kunde tydligt höra vilken grupp och låt han spelade när jag gick utanför kåken mot parkeringen. Men det är oväsentligt dom klarar att leverera det jag vill ha och Ino lyckas inte övertala mej att byta. Som sagt lät väldigt mäktigt första gången och även andra. Men det blev inte roligare att spela musik för det. Där ska man vara kritisk. Blir det verkligen roligare att spela musik bara för att det låter mera korrekt? För man blir ganska blind på att det låter mera troget men kommer man att spela mera musik för det? Kommer det verkligen bli roligare att spela musik? och är det värt att byta? i mitt fall nej verkar det som just för att dom kommer inte att få mej att spela mer musik än vad jag redan gör "2-3timmar intensiv lyssning/dag" sedan bakgrundsspelar man ju i stort sett hela tiden man är hemma

Redigerat av zlay3r, 16 februari 2007 - 11:07.


#48

Postad 16 februari 2007 - 12:13

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

jag har ägt mina högtalare i snart  1år och tycker att dom inte har några problem att konkurrera med Ino, Ska dom då bort?


Självklart inte!

Har tyvärr inga SPL siffror, men kan då spela så att öronen blöder utan hörbara brister i ljudkvalite. I instruktionsboken står det så här: These speakers can be played at consert levels without being punished. Har då aldrig fått elementen att bottna iaf. Brorsan var hos mej och spelade musik då gick jag ut till bilen, jag bor 4a våningar upp. Kunde tydligt höra vilken grupp och låt han spelade när jag gick utanför kåken mot parkeringen.


:lol:

Blir det verkligen roligare att spela musik bara för att det låter mera korrekt? För man blir ganska blind på att det låter mera troget men kommer man att spela mera musik för det? Kommer det verkligen bli roligare att spela musik? och är det värt att byta? i mitt fall nej verkar det som just för att dom kommer inte att få mej att spela mer musik än vad jag redan gör "2-3timmar intensiv lyssning/dag" sedan bakgrundsspelar man ju i stort sett hela tiden man är hemma


Mitt råd till dig: byt inte!

För min del blir det mer "roligt" ju mer troget det låter.
Med lite tur får jag ut 2-3 timmar i veckan - svårt att få lugn tid med småbarn.
På sista tiden har de nog använts mer som biofrontar då mitt biosteg var på service, förvånansvärt trevligt med film i 2-kanal med en bra stereo! :lol:

Bakgrundsspeladet står flickvännen för över datorhögtalare mestadels. Själv bakgrundsspelade jag nästan aldrig.

#49

Postad 16 februari 2007 - 20:57

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Men att Tank lät dig lyssna utan basmoduler är för mig helt obegripligt :lol: :lol: Du missar ju en å en halv oktav där nere ^_^ Det gör mycket för musiken. Eloge till dig Nattlorden som tar dig tid att förklara hur det ligger till ^_^

#50

Postad 16 februari 2007 - 21:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Men att Tank lät dig lyssna utan basmoduler är för mig helt obegripligt :lol:  :lol: Du missar ju en å en halv oktav där nere ^_^ Det gör mycket för musiken. Eloge till dig Nattlorden som tar dig tid att förklara hur det ligger till ^_^

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, måste hålla med, förstår inte hur jag kunnat lyssna på mina högtalare utan basmoduler till, det är en otäck skillnad.

edit: Jag misstänker dock att det är enbart ekonomiska skäl till att han inte har några eller?!

Redigerat av Martin, 16 februari 2007 - 21:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.