Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sayonara Wild Hearts

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2020-09-22



  • Genre: Musik
  • Släppdatum: 19 september 2019
  • Utvecklare: Simogo
  • Utgivare: Annapurna
  • Plattform: PC/Xbox One/PS4/Switch/Mobil


S
ayonara Wild Hearts hade vi helt missat här på redaktionen, men i och med att spelet släpps fysiskt om några dagar har vi fått en chans att testa på det hyllade svenskutvecklade musikspelet. Efter många timmars hypnotiskt sträckspelande lämnar jag TV-rummet med en skön känsla i kroppen – detta är överraskande bra.

Jag möts av en titelskärm med pumpande, positiv musik som direkt sätter tonen för resten av spelet. I rollen som en kvinna med ett nybrustet hjärta faller man ner i en magisk värld i jakt på att just samla hjärtan och på så sätt få tillbaka livsglädjen. Ens karaktär tar sig framåt automatiskt och det gäller för det mesta bara att styra vänster eller höger för att plocka upp poäng. Dötrist - om det inte vore för den grymt bra musiken och en härlig, cinematisk show som fyller världen med liv. Då och då måste man också trycka på en knapp i takt med musiken, men dessa moment är så få att jag absolut inte skulle kalla det ett rytmspel – snarare en chill upplevelse.



Att klara spelets 23 banor är barnsligt enkelt och tar en knappa två timmar. Kraschar man till exempel så spolas man bara tillbaka en bit och fortsätter som vanligt, och skulle man trots allt få problem kan man till och med skippa sektioner. Utmaningen utgörs istället av att ta guld på varje bana samt att samla smågömda objekt. Eftersom man i princip inte får dö för att få guld krävs några fler genomspelningar per bana, men det är inget som tar jättelång tid och när det är klart finns det egentligen inget mer att göra. De kryptiska achievements som man har lagt in är en cool idé men också det märkligaste jag har sett och inget som fungerar särskilt bra i praktiken (efter att ha tagit guld på alla banor hade jag fortfarande inga achievements).


Musiken är som sagt hjärtat i spelet och innehåller en skön mix av pop och synt, med häftig bas och fina vokaler. Men även det artistiska imponerar med en futuristisk, neonfärgad värld som flörtar med Trons stilistiska, digitala universum. Utvecklarna har också lagt in häftiga händelser i form av korta mellansekvenser, till exempel en boss som landar på marken till djup bas, något som inte alls förstör flödet utan snarare förstärker upplevelsen. Variationen på banorna imponerar också; de må vara korta men ack så finurliga med både OutRun- och Rez-hyllningar som blandas med skateboarding och till och med en VR-simulator.






Slutsats: Ett för mig helt okänt spel som dock snabbt vann mitt hjärta: Sayonara Wild Hearts är ett mycket kort men härligt musikaliskt och artistiskt fyrverkeri som genererar sköna vibrationer och ett sug att vilja starta om varje bana bara för att få höra låten en gång till. När man väl har lyckats bemästra spelet och samlat alla guld finns det dock tyvärr inte mycket att spela för, men med tanke på att spelet bara kostar 100 kr är det inget att sura över. Och efteråt kan man alltid ladda ner soundtracket och på så sätt fortsätta minnas de goda, hjärtfyllda stunderna.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.