Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Team Sonic Racing

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2019-05-26




  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 21 maj 2019                    
  • Utvecklare: Sumo Digital
  • Utgivare: Sega
  • Plattform: PC/PS4/XB1/Switch


H
ela sju år har gått sedan Sumo Digital släppte sitt senaste gokartspel, Sonic & All-Stars Racing Transformed. Ett spel jag verkligen diggade och som var snubblande nära att få en nia i betyg. Nu är de tillbaka igen, med Team Sonic Racing.

Den kanske största skillnaden gentemot ”föregångaren” är att detta inte är en samling av SEGA-karaktärer och banor, det är bara Sonic och hans polare som deltar. Detta blir för mig ganska tråkigt då jag inte är ett fan av Sonic-spelen och bara känner igen runt en handfull av det ganska magra utbudet på 15 karaktärer. Mario Kart har runt 40 och All-Stars Racing hade i alla fall runt 20 till en början och de kom från olika spel som Skies of Arcadia, Super Monkey Ball och NiGHTS. Samma sak med banorna, jag tyckte utbudet var bättre förr eftersom de kom från olika spelserier.

Det finns lite olika lägen; Grand Prix, Time Trial och Team Adventure. Team Adventure är ”story”-läget, men eftersom storyn bara består av bilder på karaktärerna och textrutor med röstdialog av högst tveksam kvalitet så tillför det inte särskilt mycket. Annars är den stora skillnaden mot Grand Prix att man utsätts för diverse utmaningar som att samla mynt eller drifta förbi stolpar innan tiden går ut, och även att man behöver nå vissa mål för att ta sig vidare till nästa bana.

Den stora nyheten syns även i spelets titel, Team Racing. Tre förare tävlar i samma lag så man kan spela tillsammans med två kompisar om man vill, och då är det förmodligen som roligast eftersom lagmekaniken gör att man kan hjälpa varandra genom att till exempel skicka föremål till varandra eller att någon som har halkat efter kör i spåren på den som ligger före och på så sätt får en fartboost.



Problemet tillkommer när man inte har tre att spela med. Är man bara två som spelar så fyller en dator den lediga platsen, och om man spelar själv ligger ens öde i händerna på två datorspelare som ofta får för sig att inte kämpa för laget. Eftersom alla lagmedlemmars placering räknas om till poäng så kan det gå åt skogen för en även om man själv kör bra – och på vissa banor måste man vinna över det andra laget för att gå vidare. Bra att det går att köra splitscreen med en kompis (om än ofta i sub 30-fps), men varför går det inte att köra lag om två? Det känns som Legend of Zelda: Tri Force Heroes på nytt, där man var tvungen att spela minst tre spelare. Inte särskilt kul att förlora en turnering över fyra banor för att datorn inte presterar.

Dessutom är svårighetsgraden inte bra balanserad i nuläget. Hard är väldigt svårt och det är bara andra svårighetsgraden. Normal däremot är så enkelt att det blir tråkigt. Det skulle funnits en svårighetsgrad däremellan. Märkligt nog är Team Adventure på Hard svårare än Grand Prix på Extreme, något som inte stämmer där.

Att låsa upp bilar och banor i Team Adventure är imo tråkigt pga ovanstående skäl, men man kan alltid spela Grand Prix istället eftersom nästan alla karaktärer och banor är upplåsta där från början, och det var också lite roligare. På sista cupen verkar de dock ha fått slut på banor då två banor återanvänds.



Men samtidigt... vi körde igenom alla GP-banor på en dag och sen finns inte så mycket mer att göra offline. Det finns Time Trial som jag brukade ha roligt med, men det håller inte hur länge som helst. Spelet gör allt lite sämre än förut. Karaktärerna är inte lika varierade nu när allt är från Sonic. Många banor påminner ganska mycket om varandra och är inte lika välgjorda som i All-Stars Racing där de förändrades efter varje varv, även om det är bra att det finns olika genvägar att ta och sånt. Föremålen tycker jag är lika fantasilösa som de alltid har varit i serien, man ser knappt ens bombens omkrets t.e.x. Det finns dessutom för många items vilket gör att man ofta blir bombarderad av dem och behöver en hel del flax för att vinna. Man får sällan det man behöver när man ligger sist, i Mario Kart ökar chansen att man får en blixt, svampar eller blått skal om man ligger sist, men här verkar det vara samma chans att få föremål oavsett placering. Det har för mig aldrig varit särskilt kul att köra bra och sedan bli bombad av tre föremål i rad före mållinjen så att man hamnar sist.

Online går knappt att spela i nuläget, det verkar som att det inte finns tillräckligt många spelare. En och en halv minuts laddningsskärmar när poängen ska visas hjälper inte, precis som det inte lär hjälpa att de delar användarbasen på rankat/causal och team/solo.

Mycket kritik men jag hade förväntat mig något liknande All-Stars Racing och det når det inte upp till. Det är liksom en helt okej kartracer, men inte mer än så och ser man till bilspelsgenren överlag så finns det många fler som jag hellre skulle rekommendera.



Slutsats
: Jag är rätt besviken på Team Sonic Racing för jag hade ändå hyfsat höga förväntningar baserat på Sumo Digitals tidigare spel. Ganska innehållsfattigt både vad gäller banor och karaktärer, ojämn svårighetsgrad, en ”story” som är helt text- och röstbaserad, en lagracingmekanik som kräver att man är tre annars får man förlita sig på datorn, för tätt placerade items som förstör tempot, och ett onlineläge som i nuläget inte fungerar. Själva racingen är helt funktionell och visst kan man ha kul vissa stunder med det, men för mig ligger det någonstans på gränsen till godkänt och det är ett stort steg ner mot vad man gjort tidigare. Köp egentligen bara till fullpris om du verkligen älskar kartracers, den lilla blå igelkotten och hans vänner.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.