Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-11-05



  1. Genre: RPG
  2. Släppdatum: 28 oktober 2016              
  3. Utvecklare: Bethesda
  4. Utgivare: Bethesda
  5. Plattform: PC/PS4/XB1


FUS RO DAH!

N
är Skyrim släpptes på det enigmatiska datumet 11-11-11 blev det omgående hyllat som ett mästerverk och räknas idag som ett av tidernas bästa rollspel. Jag gav det ett perfekt betyg, men med alla spel som kom så hann jag inte igenom det och det föll sedan i dvala. Det fanns om man ska vara ärlig en del brister som många hade överseende med på den tiden eftersom spelet var så stort och överväldigande.

Nu, fem år senare, är det tillbaka och upphottat för dagens konsoler som Skyrim Special Edition. I väntan på ett nytt spel i Elder Scrolls-serien så har jag återigen dykt ner i Tamriels värld för att döda lite drakar och demoner.

Jag läste precis min gamla recension av Skyrim och den håller faktikst än idag om ni vill veta vad jag tycker om grundspelet. Det som remastern tar till bordet är framförallt två saker – bättre presentation och moddar. Två saker som gör mycket för spelupplevelsen. Allt här är nämligen så mycket bättre än i originalet.

Ta frysingarna som plågade PS3-versionen t.ex. De finns förstås inte kvar. Bilduppdateringen som tidigare svajade ordentligt är nu stenstabil. De långa laddningstiderna är nu mycket snabbare och stör inte alls när man går in och ut ur hus eller snabbreser mellan ställen.

Grafiken är också seriöst pushad. Det finns förvisso kvar reliker från 2011 i och med att vissa texturer håller N64-kvalitet och ansiktena och animationerna inte håller upp särskilt bra jämfört med andra PS4-spel (spelet är ju i grund och botten ett PS3-spel). Men bortsett från det har de lagt in nya effekter som dynamiskt skärpedjup, volumetriska solstrålar, ytreflektioner och nya shaders för vatten och snö, samt ökat detaljnivån överlag på objekt som klippor och träd och lagt in mycket mer gräs och vegetation. Framförallt är bilden ren och fri från störande artefakter och jaggies och man kan se mycket längre än vad man kunde förut. Resultatet är ett överlag mycket snyggare spel än originalet som också flyter mycket bättre. De har till och med ökat kvaliteten märkbart på ljudet i PS4-versionen (sänkt den på PC och XB1 lustigt nog, men det är på väg att patchas).

Att det finns moddar även på konsol nu är också en riktigt bra funktion. I min gamla recension klagade jag på bland annat viktbegränsningar, upprepande dialog från NPC:s och dålig beskrivning av uppdragen. Allt detta har jag nu kunnat fixa med moddar. En ring som ger mig obegränsad bärkapacitet, en mod som gör dialogen bättre (inga pauser eller uppreningar t.ex.), och en annan som beskriver uppdragen tydligt så man vet vart man ska. Och jag har även fixat looten så att den blir roligare och inte lika förutsägbar. Jag tyckte också att man springer lite långsamt och ytorna kan vara stora, så jag har obegränsat med drakrop för att teleportera mig framåt som i Dishonored. Utöver det har jag lagt in en tio moddar till för att skräddarsy min upplevelse efter hur jag vill ha det och det löser liksom nästan allt som jag tycker är brister. Jag går in på Bethesdas sida varje dag och kollar om det finns något nytt av intresse. Man får inga troféer när man spelar med moddar, men det är det värt att offra för min del och man kan inaktivera moddar när man vill. Tyvärr har Sony satt vissa begränsningar på moddandet på PS4 som inte finns på de andra plattformarna, så att man bara får använda assets från själva spelet. En dröm hade varit om de tog bort det kravet och lät oss som spelar på PS4 Pro sedan ladda ner moddar som förbättrar grafiken ytterligare t.ex.

Jag tänkte egentligen inte recensera remastern av Skyrim eftersom jag tänkte att jag redan har spelat det. Men jag fick en kod och satte igång och har varit helt hooked den senaste veckan. Det är helt enkelt en enorm värld med löjligt mycket att göra och utforska och precis som jag skrev i originalversionen så känns det mesta unikt när man går ner i grottorna och inte copy-pastat och varje gång man kommer till en ny stad finns där en massa nya personer att interagera med och göra uppdrag åt. I förrgår hittade jag en grotta som vaktades av två jättar. Smög förbi dem och trodde att det skulle vara en lång grotta som vanligt, men det var bara ett litet rum med slaktade kor, något jag aldrig sett förut.

Jag har också märkt att jag lyssnar mer och hänger med bättre i loren nu än förut, kanske för att jag har något slags grundminne sedan tidigare. Att levla upp sin karaktär är fortfarande beroendeframkallande och jag har nu kommit långt mycket längre än jag gjorde 2011. Igår spenderade jag tre timmar i ett rum tillsammans med tre draugs och lät dem slå på mig för att levla upp min helnings- och blockeringsförmåga... inte så normalt men vad gör man, jag behövde de där 50 % snabbare manaregenerering.

Stridssystemet är det väl lite si och så med, men jag tycker det är funktionellt. Använder man inte sköld så handlar det ju mest om att baita fienden att slå och sedan slå på denne eller backa bakåt och svinga. Men det positiva är att man kan välja att använda båge, magier eller drakrop också för att mixa upp det. Jag gillar att köra stealth med bågen och få 3x mer skada, det dödar det mesta med en enda pil. Har även börjat leka med illusionmagier så att fienderna börjar bråka med varandra, blir lugna och ofarliga, eller springer iväg livrädda. Det är ett bättre stridssystem än i senaste Fallout i alla fall, helt klart.

Den största bristen är gränssnittet. Jag förstår inte varför de har lagt ALLT man har på sig under samma kategori, dvs skor, ringar, amuletter, handskar, hjälmar... det är jobbigt att hitta just det man vill ha. Eller varför de inte bara kör på ett radialhjul för trollformler istället för en lista. Ännu mer konstigt att de inte har fattat att de behöver ändra det under tiden de haft på sig fram till remastern.

Jag hann aldrig köpa ett hus i originalet, men det har jag gjort nu. Jag vet inte riktigt vart det är ännu för jag har aldrig varit hemma, men jag hoppas min adopterade dotter väntar på mig och inte har svultit när pappa varit ute och jagat drakar under veckan. Förhoppningsvis kommer jag på besök någon dag. Jag har i alla fall intrett huset med toppmoderna förnödenheter så hon har nog inget att klaga på. Får väl skaffa en till unge så hon har sällskap eller gifta mig så att frugan kan ta hand om det. Men håll ut bara min kära.. ja jag kom inte ihåg vad hon heter men... jag har snart rensat kartan - bara typ 150 uppdrag kvar -_-




Slutsats
: Jag har haft svårt att slita mig från remastern av Skyrim och det har blivit många långa sittningar där tiden gått väldigt fort av någon oförklarlig anledning. Det är fortfarande ett av de bästa rollspelen som gjorts och remastern är den klart bästa versionen av spelet på konsol, som dessutom inkluderar tre DLC - precis som att spelet behövde ännu fler timmar med material. Det mest negativa med Skyrim är att det ger alldeles för mycket spel för pengarna.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr RPG Fantasy Sandbox Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 18 år
Serie

Funktioner

Funktioner Spelsamling (fler spel/expansioner)

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Nej
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2016
Utgivare Bethesda Softworks
Utvecklare Bethesda Game Studios

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.