Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gears of War 4

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-10-19

 

  • Genre: TPS
  • Släppdatum: 11 oktober 2016              
  • Utvecklare: The Coalition
  • Utgivare: Microsoft Studios
  • Plattform: PC/XB1


G
ears of War 4 är den första delen i Microsofts framgångsrika monsterslaktare som inte utvecklas av Epic Games. Istället är det The Coalition som tar över fanan och försöker förvalta arvet sedan Microsoft köpte licensen till franchisen.

Men att serien är i goda händer råder ingen tvekan om efter ungefär 50 timmar med fyran. Man har trots allt även värvat Rod Fergusson, som var exekutiv producent för de första tre spelen, och det syns att man kan sin lore och vad franchisen handlar om.

Gears of Wars kampanj tar plats 25 år efter slutet i trean och det råder till synes fred på planeten Sera. Mänsklighetens totala population är dock nere i hundratusentalen och således har det styrande ämbetet COG valt att bygga städer med höga murar som skyddar de kvarvarande och dessutom råder utegångsförbud för alla. Vilket kanske inte är en så dum idé eftersom kraftiga stormvindar skakar planeten till och från.

Men självfallet delar inte alla samma åsikter och en avhoppargrupp som kallar sig för Outsiders bor utanför städerna och lever sig egna liv. Man spelar som en av dessa, J.D Fenix – ja, precis, den gamle hjälten Marcus Fenix son, som tillsammans med kompisarna Del Walker och Kait Diaz stjäl resurser från COG för att hjälpa Kaits hemby. När de kommer tillbaka till byn efter ett lyckat uppdrag inser de dock att en gammal fiende är på väg att vakna...

Det måste sägas att prologen är riktigt välgjord; en av de bästa prologer jag sett som gammalt Gearsfan. Men gör inte det misstag vi gjorde och spela på Insane, det är jäkligt svårt med fiender som dödar på ett skott men dör av tusen. Den svårighetsgraden gör i stort sett gnashern meningslös och all kamp handlar om att försöka döda på avstånd. Även Hardcore är en bra utmaning, överlag är fyran svårare än de tre tidigare spelen (och Judgment).

Efter prologen tar det ett tag innan spelet kommer igång eftersom man möter COG:s robotvakter. Jag tycker The Coalition gjorde ett misstag här, Gears har alltid handlat om stål mot kött och att döda monster. Robotar känns som något annat spel. När väl spelet introducerar monster så är det som en frisk fläkt och man undrar varför de drog ut på det. Om det är något jag hatar dock så är det fiender som är odödliga förutom vid vissa tillfällen, som när de öppnar magen för att skjuta missiler... och dessa fiender på Hardcore, kombinerat med att många tål mycket överlag, leder till vissa ammoproblem. Utöver det finns ett par Hordemode tvångsinlagda i kampanjen som inte känns helt rätt, några dåliga checkpoints och en usel bosstrid.

Men de har gjort så att varje strid känns fräsch, lagt in en hyfsat gedigen story och några grymt häftiga actionsekvenser. Det är en riktigt bra kampanj att spela igenom i co-op, den bästa i Gears hittills skulle jag säga.

Däremot är jag inte glad i de nya karaktärerna de försöker introducera. Det är Star Wars all over again, när de gör sig av med de gamla klassiska karaktärerna och tar in nya oinspirerade karaktärer som jag inte bryr mig om. J.D är i stort sett Nathan Drake från Uncharted, Del är Expositionman och agerar som röst åt utvecklarna för att föra storyn vidare - jag hade väldigt svårt för hans missriktade skämt - och Kait har ingen större roll än att vara tjejen i gruppen som vi ska vilja skydda. När Marcus Fenix gör entré så är hans närvaro större än övriga tre tillsammans, han förhöjer t o m J.D:s status genom att tugget dem emellan är underhållande.

Gears of War-spelen har alltid varit känt för att de är grafiskt snygga och fyran är inget undantag. Det är det första AAA-spelet som använder UE4 och det använder en del imponerande tekniker. Antialiasingen ger en extremt ren bildkvalitet, det procedurella vindsystemet blåser omkring saker med riktig fysik och fienderna är ruskigt detaljerade. Dessutom används mycket färger och varierade ljusförhållanden. Animationerna är en annan sak som de verkligen har fått till vare sig det handlar om ens egna rörelser, när motståndarna faller i backen, eller när man skjuter huvudet av någon så att blodet sprutar. Kampanjen körs i stabila 30 fps, medan multiplayer körs i 60.

När kampanjen är över finns Horde 3.0, läget där man ska överleva horde av fiendevågor, och det är det bästa Hordeläget hittills. Det är klassbaserat så att scouten t.ex. kan köpa mer utrustning och använda shotgun medan mekanikern är den ende som kan reparera försvar och fylla på ammo. Man kan numera även sätta ut det man köper var som helst och inte som tidigare på bestämda ställen. Laget har en viss mängd resurser att köpa för så redan här gäller det att samarbeta så att inte någon utnyttjar allt på fel saker. Det enda kruxet med Horde är att det tar en timma kanske att köra igenom de 50 vågorna och spelar man online så är det stor risk att folk drar innan dess. De måste fixa så att man kan joina mitt i en match.

Nytt i Gears 4 är också ett mikrotransaktionssystem, likt senaste Halos. Allt man gör i PvP och Horde ger pengar som kan användas till att köpa lådor med kort, som kan ge fördelar till ens klass i Horde som t.ex. mer shotgunskada, eller nya skins till vapen. Detta är för närvarande extremt obalanserat eftersom man får ruggigt dåligt med pengar för det man gör, vilket tvingar en att köpa saker för riktiga pengar till hutlösa priser om man vill ha något. Men varför man skulle vilja ha det är en bra fråga, för det finns knappt något roligt att köpa. Karaktärskins som gör att man ser ut som krambjörnarna? En sniper som blinkar rosa? Totalt misslyckat imo. Hade vart mycket bättre om man hade kunnat köra unika rustningsdelar eller nya varierade karaktärer. Som det är nu finns bara karaktärer från storyn med.

Det läget jag har spenderat mest tid i är dock PvP, kärnan av Gears. Jag spenderade hundratals timmar med Gears of War 3 och även om jag inte tycker att fyran är lika bra, så är det nog det enda multiplayerspel jag kan tänka mig att spela längre sessioner. Dessvärre är de nya kartorna inte i närheten av att vara lika bra som de gamla klassiska, mest för att de är gjorda i syfte att underlätta för gnasherspelare som aldrig har långt till nästa skydd och sniperspelare eftersom i stort sett varje bana har en sniper. Det positiva är dock att utvecklarna har lovat två banor GRATIS varje månad i ett år, för totalt 24 kartor utöver de tio som finns vid launch. Med det sagt bör en hel del klassiska banor remastras och återanvändas.

Jag spelar mest TDM, men det finns ett nytt roligt läge som kallas Dodgeball där alla spelare har ett liv, men om man dödar någon så återupplivar man en fallen kamrat. På det sättet kan man snabbt vända 1 vs 4 till 2 vs 3 och 3 vs 2 exempelvis. Sen finns också ett nytt läge kallat Arms Race där alla vapen används och man som lag ska döda tre spelare med varje vapen för att låsa upp nästa vapen – den som når sista vapnet och dödar tre med det först vinner.

Utöver dessa finns Guardian, King of the Hill och Warzone, men sedan har de också flyttat Escalation och Execution till ”Competitive Mode” där man vapnen och hälsan är justerad så att man tål mer. Balanseringen här är tydligen bättre än i ”Core Mode” där de övriga lägena finns, men vad hjälper det när man bara kan spela två lägen? Lite märklig uppdelning.

Det största problemet med PvP just nu är att folk kan lämna spelet i rankat, men framförallt att spelet sätter igång fastän det bara är 4 mot 5 ibland. Det och att det tar ganska lång tid att hitta matcher. Vill man inte hålla på med det så finns Social Quickplay där det går snabbare att hitta matcher, men där det också finns bottar – så inte lika roligt. En annan sak är att det inte står någonstans hur nära man är att gå upp eller ner i rankningen (brons, silver, guld, onyx, diamant) och man ser inte inför match vilken level eller grad de man möter har.

Annars för mig personligen så är mitt Gearsspel mycket sämre än i trean där jag använde retrolancern. De har nu gjort retrolancern till ett (värdelöst) powervapen som man måste hämta på kartan och inte kan välja som grundvapen. I stort sett alla använder gnasher 95 % av tiden, vilket gör spelet mer enformigt. Men jag kan inte sluta spela det ändå för det är fantastiskt roligt när det väl klickar. The Coalition har lagt till en del roliga vapen såsom Dropshot där man skjuter upp en sylvass borr i luften som sedan släpps ner och sprängs när man släpper knappen. Det finns också ett vapen som skjuter ut sågblad som studsar mot väggar. Perfekt för att döda fiender bakom skydd med ett studsande skott.

Sen ska det sägas att det är väldigt skönt att slippa host advantage och lagg från de tidigare spelen i och med dedicerade servrar och 60 fps. Det enda problemet nu är att gnashern är oregelbunden och ibland registreras inte skotten man skjuter. Men sånt kan fixas med tiden. Annars en väldigt smidig upplevelse.



Slutsats
: Gears of War-serien är i goda händer. En riktigt bra coop-kampanj, ett Horde 3.0 som är det bästa hittills, snygg grafik och riktigt underhållande lagbaserad PvP. Inte lika bra som Gears of War 3, men absolut ett väldigt bra spel - det bästa spelet på Xbox One nu imo.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr FPS Krig Sci-fi Taktik Turbaserat Shooter Tredje person Action
Rek. åldersgräns 18 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Ja

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2016
Utgivare Microsoft Studios
Utvecklare The Coalition

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.