Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dark Souls II: Scholar of the First Sin

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-04-21

Betyg: Betyg: 10


 

  • Genre: Action-RPG
  • Släppdatum: 3 april 2015
  • Utvecklare: From Software
  • Utgivare: Bandai Namco
  • Plattform: PC/PS4/X1/PS3/360


D
ark Souls II: Scholar of the First Sin är Rolls Royce-versionen av Dark Souls II som släpptes för ett år sedan. Eftersom det släpptes i slutet av den förra generationen kanske det var en del som missade det eftersom de hade sålt av sina PS3/360, så nu får ni en ny chans att plocka upp detta mästerverk!

10/10 fick det av mig på PS3 och föga förvånande kanske får det samma betyg nu. Bara det faktum att jag sitter och spelar igenom ett spel jag redan har spelat är ett mycket gott betyg, något jag sällan gör nämligen. Det har gått ett år, men jag tar mig igenom det lika ivrigt som förut. Vissa fiender är inte där jag är van vid, utvecklarna har mixat upp det litegrann för att det ska kännas fräscht även för oss veteraner, men i det stora hela är det en välbekant upplevelse, de hade gärna fått röra om lite mer i grytan.

Det bästa av allt är dock att spelets framerate nu flyter fram i silkeslena 60 fps och bilden är mycket skarpare, som om någon tagit bort ett hölje. Spelet ser förutom aningen bättre ljussättning likadant ut, men flytet och bildskärpan gör det till en mycket mer angenäm upplevelse. Flytet framförallt är underbart. I den här versionen ingår dessutom de tre DLC-paket som släppts, och som fått mycket bra kritik, vilket gör spelet galet prisvärt med tanke på hur många timmar man får.

Jag spelade igenom Bloodborne innan jag började med detta och kunde således jämföra med båda spelen färskt i minnet. Vad jag upptäckte är att jag föredrar Bloodbornes spel utan sköld, av anledningen att man inte ska behöva slösa så mycket som man gör när man rullar i DSII. Men att ta bort sköld (och armor) helt och hållet tycker jag inte är rätt väg att gå. De har ett system som de inte tycker fungerar optimalt för att det gör spelaren för defensiv, och deras lösning är att ta bort systemet? Det SKA finnas sköld i de här spelen enligt mig, och det ska även vara möjligt att spela utan. En enkel början är att göra så att man inte slösar lika mycket stamina när man rullar, då går det utmärkt att spela utan sköld som meleekaraktär och fortfarande vara offensiv.

Världen i Dark Souls II är så mycket större och bättre än i Bloodborne, bossarna är mycket mer minnesvärda, musiken bättre, det enda nästan som är sämre är grafiken och det beror förstås på att det är utvecklat på gamla konsoler i grunden. Laddningstiderna är som natt och dag, ett h-vete i Bloodborne, en fröjd i DSII i jämförelse, likaså teleporteringssystemet. Det är ett bättre spel på nästan alla plan och Bloodborne är trots det inte dåligt alls.

Det enda problemet i DSII: Scholar of the First Sin är att vapnen går sönder alldeles för enkelt på grund av en bugg som beror på övergången till 60 FPS. Men detta kommer de att fixa i en patch enligt egen utsago. Tills dess byter jag mellan olika vapen för att fördela ”bördan”, eftersom det finns så många roliga att använda gör det inte så mycket.



Slutsats: Här är en ny chans till alla som missade detta äventyr på PS3/360. Det är i stort sett samma spel som originalet, men med mycket bättre flyt och bild, samt alla DLC. Hundratals timmar väntar er.

 

10/10  Världsklass



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr RPG Fantasy Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 16 år
Serie Dark Souls

Funktioner

Funktioner Spelsamling (fler spel/expansioner)

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2015
Utgivare Namco Bandai Games
Utvecklare From Software

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.