Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Call of Duty: Advanced Warfare

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2014-11-26

Betyg: Betyg: 6


 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 4 november 2014
  • Utvecklare: Sledgehammer Games
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PC/PS4/XB1/PS3/360


N
ytt år, nytt CoD. Men den här gången är det inte den gamla vanliga årliga uppdateringen vi ser utan ett nytt koncept för multiplayer och en delvis ny motor för de nya konsolerna.

Singleplayerkampanjen brukar vara något jag tröttnar på väldigt fort, men årets version har faktiskt en helt tolerabel kampanj. Man vet förvisso vad man får, man leker följa John genom linjära och noga scriptade sekvenser genom en 6-7 timmar kort kampanj där tempot ibland tvingas ner av påtvingade smygsekvenser, men jag tycker det är mer välgjort än tidigare trots allt. Svårt att sätta fingret på exakt varför, för det är som vanligt ett modernt James Bond-spel där man åker tank och racerbåt, dyker bland undervattensgrottor och klamrar sig fast på jetplan i hög fart i olika miljöer som Nigeria och Bagdad. Men ja, bättre grafik, bra variation, löjligt välgjorda CG-mellansekvenser, tight kontroll och en story som är mer intressant än normalt gör väl sitt. Och så har vi det nya, exodräkten.

Med exodräkten (nanodräkten från Crysis i stort sett) får man förmågor som att ta fram en sköld, bli osynlig, dämpa fall, och framförallt kan man hoppa tre våningar upp i luften. Hoppandet gör stor skillnad för hur mobil man är och plötsligt kan man ta sig fram 20 meter med ett hopp.

Detta gör också att online blir ett helt annat spelfält. Numera kommer hotet inte bara från alla riktningar på markplan utan även upp- och nerifrån med fjortisar som studsar omkring som blodtörstiga kaniner och kvickskopar en i luften (skämt åsido, faktum är att det är betydligt färre som använder sniper i Advanced Warfare). Tempot höjs avsevärt eftersom banorna dessutom är väldigt små, till skillnad från Ghost där de var för stora, och döden omfamnar en snabbare än någonsin. Vill man ha lägre tempo kan man köra hardcore istället där folk är mer försiktiga och lagget inte spelar lika stor roll. Eller några av de mer intressanta spellägena som Uplink eller Kill Confirmed.

Jag har visserligen haft lite roligare med detta än de senaste årens mediokra Black Ops 2 och Ghost och det har blivit en del timmars pangande i MP. Men samtidigt, det går inte att komma ifrån att CoD inte är vad det en gång var. När jag började spela spelen online förhållandevist sent år 2010 hade de underbar bandesign. Hur är designen idag? Ja det är ju en labyrint helt enkelt. Du kan bli dödad precis vart som helst ifrån, det finns inga säkra ställen. Väldigt få banor har någon form av kartkontroll. I början vet du ungefär vart fienderna kommer ifrån men efter ett tag kan de spawna bakom dig och det är det jag ogillar mest av allt, att man inte har någon generellt riktning var fienden är någonstans. Det har bara blivit värre och värre med åren och jag skulle placera de här kartorna bland de sämsta i serien.

Sen är det som vanligt problem med lagg, det är fortfarande inte 100 % dedikerade servrar och laggkompensationen gör absurt nog att de som har bättre uppkoppling får det svårare. I vissa matcher kan man behöva skjuta ett helt magasin för att döda någon och i andra är det mer normalt och de dör på en halvsekund som brukligt. Oavsett så påverkar uppkopplingen allt för mycket hur matcherna går.

Det är kul att det finns lite mer okonventionella framtidsvapen, som t.ex. laservapen som inte kräver ammo men kan överhettas om man skjuter för länge. Ett roligt vapen att använda men det är vad jag har sett nästan bara jag som använder den, alla kör med automatkarbinen BAL-27 online. Detta eftersom de förstås väljer det som är effektivast.

Ljudmässigt har de anställt erkänt bra röstskådisar som Troy Baker och Kevin Spacey som gör ett väldigt bra jobb med materialet de har att jobba med. Men ljudet i spelet? Det räcker med att vända sig från den som pratar med en så hör man honom knappt. Detta visar sig även online där fotsteg är väldigt svåra att höra förrän de är någon halvmeter ifrån.

Sen är jag inte den som brukar tänka på sexism i spel, men jag måste säga att jag tyckte att det var lite komiskt att den enda tjejsoldaten som är med i spelet inte bär hjälm eftersom hon måste visa ansiktet =P





Slutsats: Med en av de bättre kampanjerna de senaste åren, dvs fullt godkänd i mitt tycke, och de timmarna jag har lagt på multiplayer så tycker jag årets spel höjer sig snäppet över både Black Ops 2 och Ghost. Men de återkommande MP-problemen är fortfarande inte fixade. Jag skulle vilja se bättre kartdesign, att man tål mer, dedikerade servrar, bättre spawnsystem. Det är de stora problemen fortfarande. Samtidigt känner jag att jag kommer längre och längre bort från spelets avsedda målgrupp för varje år, men kampanjen kan fortfarande underhålla likt en popcornfilm.

 

6/10 – Godkänt



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Fysisk utgåva
Genre Äventyr FPS Krig Taktik Shooter Förstaperson Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 18 år
Serie Call of Duty

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Ja
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2014
Utgivare Activision
Utvecklare Sledgehammer Games

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.