Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Far Cry 3

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-11-28

Betyg: Betyg: 10


 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 2012-11-29
  • Utvecklare: Ubisoft Montreal/Massive/Reflections/Shanghai
  • Utgivare: Ubisoft
  • Plattform: Playstation 3/Xbox 360/PC

 

Ett paradis du inte kommer vilja lämna.

 

Det brukar släppas många bra spel i slutet av varje år och denna vintern är inget undantag. Jag har Sonic All Stars Racing, Hitman: Absolution, Lego LOTR, Halo 4... och Far Cry 3. Det är svårt att finna tid att spela dem alla, vilket gör mig än mer tacksam över att spelåret nu i stort sett är slut. Men vilket fint sätt att avrunda på.

I Far Cry 3 spelar du som Jason Brody. Du, din flickvän, hans flickvän och några polare åker på semester till en paradisö någonstans vid Stilla havet utanför Indien, men semestern förvandlas till en mardröm när ni blir tillfångatagna av lokala galningar, sinnessjuka galningar. Jason som aldrig verkat hålla i en pistol förut och beter sig som en helt vanlig kille/turist får sig en tuff och snabb läxa i hur man snabbast blir Rambo när han måste leta efter alla sina vänner.


POSITIVT


Så mycket att göra – Ön är enorm och helt outforskad. För att få mer information på kartan gäller det att klättra upp i radiotorn som är utspridda på ön. När du har kommit upp och inaktiverat tornet fylls hela kartan med grejer att göra. Det finns 38 storyuppdrag, vilket ger en lång berättelse. 18 radiotorn. Över 30 fiendebaser att ta över där vart och ett ger dig ett nytt safehouse med nya uppdrag. Det går att jaga runt 20 djur. Det finns ett antal lönnmördaruppdrag där du ska döda piratledare med kniv. Det finns raceuppdrag. Man kan spela poker och kasta kniv. Det finns sidouppdrag. Det går att samla 120 reliker, vissa gömda på havets botten i ett hajinfekterat område, andra går att hämta vid sidan av vägen. Och sen alla lootkistor om man orkar samla dem, säkert tusen till antalet. Och så finns det 12 ”utmaningar”, vad sägs om att döda ett visst antal fiender med enbart granater? Du har hur många som helst, vem var det som kastade? När du klarar utmaningen (slår ettan) får du din gamertag inristad på stenen du tar uppdraget från, snyggt.

Kort sagt har man extremt mycket speltid enbart i storyläget i Far Cry 3, själv fattar jag inte hur de hinner lägga in så mycket.

 

Bristerna i FC2 är fixade – Allt jag ogillade med Far Cry 2 har de fixat i trean.

Kartan som man behövde ta fram manuellt är borta, nu trycker man på start. Malaria är borta. Jeeparna behöver inte längre repareras (men det går). Vapnen går inte sönder med tiden. Fienderna ser dig inte genom halva djungeln. Och bäst av allt, inga respawnande fiendeposter. När du tar över en fiendebas säkrar du området.

 

Friheten/inget är skriptat – Ingenting, utöver uppdragen från storyn, är förutbestämt/skriptat. Detta innebär att allt kan hända. Öns invånare och djurliv lever sitt eget liv, oavsett vad Jason sysslar med. Detta leder till en hel del fantastiska och minnesvärda ögonblick som är unika för varje person. Jag kan berätta om några jag själv minns.

När jag skulle ta över en bas smög jag mig upp på en närliggande kulle, tog fram kikaren och scoutade området. Detta för att när man gör det markeras fienderna och du ser dem som silhuetter även genom väggar (frivilligt att använda, bra för stealth). Eftersom jag vill ta över baserna utan att ens bli upptäckt och därigenom få tre gånger så mycket erfarenhet måste jag noga överväga mina alternativ.

Den här basen hade ungefär sex fiender. Medan jag funderade på hur jag skulle kunna döda de två stora typerna med kroppsarmor som jag aldrig hade sett förut, utan att bli upptäckt hörde jag ett rytande bredvid mig. När jag vände mig om såg jag att en tiger hade kommit ut från djungeln och satt sig 10 meter ifrån mig (jag var i täckt av en buske).

Jag blev förvånad och backade långsamt undan. Till min förvåning vandrade tigen vidare ner mot basen. Det här är inte sant, tänkte jag. Ska han lösa mina problem åt mig? Plötsligt började någon av killarna i basen vråla och skjuta samtidigt som tigern rusade framåt och hoppade på en kille som satt på en brygga vid sjön och höll på med vapnet. Hela helvetet bröt loss, alla sköt, tigern vrålade och silhuetterna fick panik. Jag tog tillfället i akt att skjuta en fiende i huvudet med min pilbåge, ingen tog notis om mig ändå, de var ganska upptagna med vilddjuret som höll på att slita dem i stycken.

När striden lagt sig och tigern var död återstod två mindre killar och en stor. Jackpot! Tigern hade dödat en av de bepansrade typerna, vilket gjorde mitt jobb avsevärt lättare. Jag smög in vid rätt tillfälle, satte kniven genom halsen på den ene, samtidigt som jag tog hans kniv och kastade den i huvudet på den andre. Men den store var på väg ut ur huset! Ser han mig så är det ajöss med trippelexpen. Jag tänkte snabbt, tog fram raketkastaren och sköt mot honom, men råkade sikta rakt på en grind som stod mellan honom och mig. I vilket annat spel som helst hade detta inneburit att jag missade och grinden tog smällen. Men inte i Far Cry 3. Grinden splittrades som den ska av en raketkastare och den stora killen dog. Mission accomplished!

Jag skulle även vilja bjuda på två andra kortare minnen. En gång när jag hittade en dold grotta som man simmade in till och en krokodil plötsligt hoppade fram ur det gröna, lugna vattnet och bet tag i mig från ingenstans. Jag hoppade till som om det vore en skräckfilm och tryckte på cirkelknappen långt efter reptilen var död.

Ett annat tillfälle är när jag fått uppdraget att bränna upp en marijuanaodling och kastar mig ut mot mitt mål med en hängglidare från en närliggande avsats. Jag svävar högt upp i luften och plötsligt börjar en grym reggae/dubstepmix-låt spelas (”Make it Bun Dem”) samtidigt som jag cirklar ned mot plantagen och har utsikt över hela paradisön.

En annan grej jag gillar är att alla verkar ha sitt eget liv så mötena med fienden blir helt slumpmässig. Om du går på en väg så hör du bilen komma och kan gömma dig innan de ser dig. Men du kan lika gärna klättra upp för en kulle och se några vakter patrullera och snacka med varandra. Jag har sett saker som att killer från mitt ”gäng”, de goda, står och försöker laga en jeep och ber mig om hjälp att reparera den. Eller fiender som håller på att föra iväg några bybor för avrättning eller nåt (jag befriade dem innan jag hann se). Och när som helst kan skottstrider bryta ut mellan de två klanerna på ön.

 

Grafiken/detaljrikedomen – Far Cry 3 ser fantastiskt ut. Jag har alltid gillat spel som utspelas på öar just för att den grafiken tilltalar mig, men faktum är att det är väldigt välgjort rent tekniskt (för att vara på konsol, Crysis ser fortfarande bättre ut på PC). Inget annat konsolspel har så mycket och så snyggt gräs som Far Cry 3 har t.ex., jag förstår inte hur det renderas utan att bilduppdateringen sjunker till 10. Visserligen skalas det på avstånd (inte så farligt som i Oblivion dock) men det är förståeligt. Men man ser inte saker ritas upp tydligt framför sig så drawdistancen är helt okej.

Djungeln överhuvudtaget ser riktigt bra ut med en mängd olika växter som dock TYVÄRR inte går att göra sönder, men det hade varit för bra för att vara sant. En natt- och dagrytm finns, tillika kan det börja regna och blixtra (något som händer ytterst sällan). Himlen rör sig tyvärr inte, men ser bra ut ändå. Jag tänker på hur ruskigt bra det hade kunnat se ut om man sett solen gå ned i realtid och molnen röra sig som i t.ex. Risen, men man kan inte få allt. Vattenfall, vattendrag och floder ser härligt svalkande ut och man vill bara kasta sig i allt vatten man ser.

Simmar man under vattnet så kan man se bl a fiskstim, gräs och skit som flyter omkring, vattenväxter, havssköldpaddor, maneter och en och annan haj. Och vattnet i havet ser annorlunda ut mot t.ex. det i insjöar/floder som är grönare och smutsigare.

Det som slår mig mest är dock variationen. Det märks att utvecklarna inser att varje millimeter är viktig och därför ser ingenting likadant ut (alla radiotorn och baser är t.ex. helt olika varandra) och detaljkänslan är otrolig. Trots att spelet är så stort, så ser texturerna på t.ex. en detalj som en gammal kanon från andra världskriget bra ut. Storyuppdragen tar en till ställen som en fiskebåt ute på öppet hav, en grotta som håller på att rasa in, en underjordisk lagun med kokande vatten och svavelsyra, för att nämna några.

Men även den stora ön som inte har med storyn att göra är kraftigt varierad, så det gäller att utforska överallt för att se saker man aldrig sett förut.

En annan sak som bör nämnas är att elden sprider sig som i Far Cry 2. Så om du sätter eld på ett hus så kan det brinna ned helt och hållet. Däremot kan man inte bränna ned hela djungeln t.ex., av förklarliga skäl kanske. Tyvärr förkolnas int det som brunnit så det är inte särskilt realistiskt men ändå en fin touch.

Till sist gör utvecklarna ett grymt jobb med att få dig att känna dig som en person och inte bara en svävande kropp. Du ser allt ur förstaperson men du använder händerna mycket och kameran följer med riktigt bra även när det blir snurrigt (som när en krokodil rullar dig). Det har aldrig känts så skönt att glida nedför en sluttning eller hoppa ut ur en bil i farten i förstaperson kan jag säga, ni kommer fatta vad jag menar när ni spelar.

 

Smygdelen –  Jag smyger gärna och det som är bra med Far Cry 3 är att det är en reell möjlighet, oftast ett bra alternativ. Fienden har svårt att se dig om du hukar och täcks av gräs/vegetation och du ser via en indikator om de håller på att upptäcka dig, då kan du backa undan.

Det går att låsa upp skills som gör dig bättre på stealth, tystare. Men det är ändå svårt att ta över en bas helt utan att bli upptäckt. Detta beror dock på att systemet inte är helt perfekt. Om du med din pilbåge skjuter någon som står vakt uppe på ett tak så kanske någon ser eller hör att han dör ändå, fast de inte ska kunna göra det. Du kan heller inte dra bort kroppar på annat sätt än att backa direkt efter du dödat dem i tystnad (via en skill man låser upp). Det händer även då och då att jag blir upptäckt utan att det finns en chans att de såg mig.

Så det är inte helt färdigutvecklat men det är jäkligt bra. Och med alla olika tillvägagångssätt och metoder att döda som man har (du kan dra ner dem i vattnet underifrån, hoppa på dem uppifrån, kedja tysta kills på flera fiender inom räckhåll och mycket mer) samt friheten så är Far Cry 3 helt klart ett paradis för alla stealth-fanatiker.

 

Alla djur –  Det finns som sagt runt 20 olika djur att jaga och de finns på olika ställen på ön, vilket visas på kartan när man inaktiverar radiotornen. När man dödat ett djur flår man det för att få hud/päls som används till att kunna bära mer ammo, pengar och föremål. Det finns allt från harmlösa tapirer, till livsfarliga björnar. Djurlivet är dock asiatiskt denna gång så det finns inga noshörningar, giraffer och elefanter, tyvärr.

Jag ser gärna att man utökar den här delen av spelet till nästa gång, även om det redan finns mycket. Jag kan tänka mig ett nextgen Far Cry med 50-60 djur med bättre animationer än de har nu (ser rätt onaturligt ut när t.ex. en tiger inte bara hoppar på en hjort för att den måste stanna och ”slå” sitt byte). Det skulle vara en dröm. Sen gillar jag också spel med djur, som t.e.x Endless Ocean. Men att få skjuta en Galapagossköldpadda i huvudet när han gömt sig i skalet, det har man inte direkt gjort i något annat spel.

 

Ljudet –  De låtar som spelas passar jäkligt bra och röstskådisarna är ytterst kompetenta. Sen är det ambienta ljudet ovanligt bra, vatten som rinner av Jason när han kommer upp på land eller fotstegen när han går på en brygga. Såna saker lägger man märke till, eller i alla fall jag. Även ljuden i miljön är väldigt bra, fågelkvitter och djurljud. Spelar du tillräckligt mycket vet du vilket djur som är i närheten enbart på ljudet.

Mindre bra är att fienderna inte verkar ha särskilt många fraser så de upprepas ofta. Vet inte hur många gånger jag hört ”It’s so hot, someone shoot me” eller vad de nu säger.

 

Alla vapen –  Det finns runt 50 vapen, allt från eldkastare, raketgevär och signalpistol till minor, revolvrar och molotov cocktails. Där finns till och med efter ett tag den explosiva rambopilen. Flera av dessa kan utrustas med grejer som ljuddämpare, extra ammo, reflexsikte, lasersikte, med mera och dessutom kan man byta färg/kamofluagemönster på dem.

 

Storyn –  Storyn är som sagt ganska lång och onekligen intressant med färgstarka karaktärer, framförallt de onda, som galningen Vaas. Det är inte din typiska actionhjälte-story på något sätt. Stor variation på uppdragen får man också. Den påminner faktiskt en hel del om Uncharted ibland, lite scriptad och berättad på samma sätt i vissa stunder.

 

Co-op och multiplayer –  Det går att spela co-op med upp till tre andra spelare, en separat story på 5-6 timmar som inte är samma som kampanjen. Funkar både online och splitscreen. Jag har provat de två första banorna (av sex) och det är väl helt okej, men inte lika bra som singleplayer. Uppdragen är rätt linjära, man möter fiender och ofta handlar det om att försvara positionen. Det är ett shootinggallery med viss story, men visst, det fungerar. Det är ju något extra de inte behövde lägga in ens.

Multiplayerdelen har utvecklats under tre år av svenska Ubisoft Massive (före detta Massive Entertainment) men jag har inte kunnat testa den i skrivande stund.

Men dessa två extragrejer ser jag som stora plus som kompletterar det högst kvalitativa enspelarläget.

 

Transporten –  Ön är stor, men man kan ta sig fram på den med 12 olika fordon, som vanliga jeepar, buggys, jetskis och hängglidare för att nämna några. De baser man tagit över fungerar som safehouses och du kan direkt teleportera dit utan större laddningstider. Bra! Jag har dock oftast inget emot att springa typ 500 meter till fots genom den härliga övärlden.

Dessutom är det riktigt skönt att köra alla fordon, förvånansvärt bra styrning/hantering.

 


NEGATIVT

 

AI:n – Är faktiskt rätt kass. Fienderna springer mot dig eller står öppet bakom skydd. De har ingen livslängtan och är för aggressiva. Djurens AI kan man lätt lura genom att ställa sig på närmaste tak, klippa eller sten där de inte kan komma åt. Annars ligger man illa till eftersom de tål rätt mycket (om man inte har t.ex. granatkastare eller shotgun).

Å andra sidan hade det inte varit lika roligt och experimentellt om AI:n hade varit tråkigt försiktig eller campande. Det för man nog av online.

 

Inget att använda pengarna till – Tyvärr finner man sig rätt snabbt med för mycket pengar och för lite att slösa dem på. Vapnen kan köpas, men man låser upp dem gratis genom att klara uppdrag så det är onödigt. Man kan uppgradera vapnen men det är inte särskilt dyrt i längden. Det är egentligen bara ammo jag använder pengarna till. Det gör det poänglöst att leta efter lootkistor till slut eftersom man ändå inte kan köpa något för pengarna man samlar på sig. Det här måste de fixa till i uppföljaren på något sätt.

Samma sak med jaktmomentet egentligen. Man behöver egentligen inte döda jättemånga djur för att uppgradera hela sin bärkapacitet.

 

 

Slutsats: Far Cry 3 är enligt mig ett av årets bästa singleplayerspel och ett av de bästa open world-spelen jag spelat. Det är som en blandning av Metal Gear Solid, Just Cause och Skyrim. I en tid där FPS domineras av tungt scriptad linjäritet och korridorshooters räddas vi av Far Cry:s öppna och lekfulla djungelspelvärld. Att de ens lyckats få med MP och ett separat coop-läge är imponerande. Missa absolut inte, köp er själv en julklapp och njut.

 

 

10/10 – Världsklass



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.