Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

75 tum avstånd till tv

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juni 2014 - 10:01

marwah
  • marwah
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är sugen på att klippa till på denna:

https://www.prisjakt...t.php?p=2259962

Dock är soffans ryggdel enbart ca 2,8 meter från TV:n.

Jag är väldigt osäker om den känns för stor för det avståndet.

Jag kör mest Netflix, HBO Nordic och Canal Digitals HD kanaler. Vi har fiber till kåken och det mesta går via Apple TV.

Ungarna kör lite barnprogram som Nickelodeon som inte sänder i HD men detta kanske kan vara ett bra sätt för att få dem att kolla på barnprogram där uppe istället ;-)

Vad tror ni om Dreamfilm och Swefilmer via Apple TV på det avståndet, de streamar oftast inte i HD eller?

Tacksam för input då de är de sista som reas ut nu så jag måste bestämma mig ganska snabbt.

#2

Postad 17 juni 2014 - 10:45

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Här finns lite matnyttigt, verkar som den har problem med betraktningsvinklar och clouding:

https://www.minhembi...howtopic=317219

#3

Postad 17 juni 2014 - 10:51

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Precis som EVOII säger så är problem med betrakningsvinkeln inom bilden högst påtaglig på mindre än 3 meter med dessa TV apparater. Ses enklas t.ex. genom att köra upp en mestadels vit bild och kolla hur mkt mörkare den blir i hörnen. Sen finns så klart problem med clouding osv, men de är väl mer relaterade till paneltypen i sig snarare än storleken, även om den senare kanske gör dem påtagliga.

#4

Postad 17 juni 2014 - 11:07

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
kan nog tänka mig att det blir lite för stort på det avståndet,kanske skulle passa bättre med en på 60-65"?

#5

Postad 17 juni 2014 - 11:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 2
Nejdå det är absolut inte för stort.

#6

Postad 17 juni 2014 - 11:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0


kan nog tänka mig att det blir lite för stort på det avståndet,kanske skulle passa bättre med en på 60-65"?


75" för stort på 2,8 m.....don't think so :)

(Iaf förutsett att du inte tänker mata den med skitmaterial, typ från de 2 förbjudna orden du nämnde i första posten)

#7

Postad 17 juni 2014 - 12:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Tyckte min iPads 10" skärm var för stor för de där skitsajterna...

#8

Postad 17 juni 2014 - 12:52

marwah
  • marwah
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Precis som EVOII säger så är problem med betrakningsvinkeln inom bilden högst påtaglig på mindre än 3 meter med dessa TV apparater. Ses enklas t.ex. genom att köra upp en mestadels vit bild och kolla hur mkt mörkare den blir i hörnen. Sen finns så klart problem med clouding osv, men de är väl mer relaterade till paneltypen i sig snarare än storleken, även om den senare kanske gör dem påtagliga.


Tack för tipset, det ska jag testa i affären, tror ni det kanske blir mindre påtagligt med en 65" på mitt avstånd?

#9

Postad 17 juni 2014 - 13:22

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
vad blir mindre? Pratar vi bara storlek så tror jag 75" blir stort men kommer funka jag körde en 90" proj på 3-3.5m :) (men det va gränsfall när jag kollade på 4:3 sändningar ,men för film så funkade det bra :)
sen det andra improwise drar upp har ju med panelen i tv att göra och det är en annan tråd/fråga nu pratar vi avstånd

Redigerat av bkam, 17 juni 2014 - 13:23.


#10

Postad 17 juni 2014 - 13:41

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

[size=4]

75" för stort på 2,8 m.....don't think so :)

(Iaf förutsett att du inte tänker mata den med skitmaterial, typ från de 2 förbjudna orden du nämnde i första posten)

Man tröttnar ganska fort på stor bild om man sitter för nära,jag hade projje innan,90" på 3,5 m,körde så i ett halvår (hade ingen tv då) utan körde tv/film/spel på projjen & till slut tyckte jag det bara blev jobbigt med så stor bild,men det är klart nu hade jag ju 15" större o satt drygt en halvmeter längre ifrån än TS,men jag personligen tycker 60" är perfekt på knappt 3 meter då jag själv har så nu,men smaken är ju olika ;-)

#11

Postad 17 juni 2014 - 13:58

marwah
  • marwah
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

vad blir mindre? Pratar vi bara storlek så tror jag 75" blir stort men kommer funka jag körde en 90" proj på 3-3.5m :) (men det va gränsfall när jag kollade på 4:3 sändningar ,men för film så funkade det bra :)
sen det andra improwise drar upp har ju med panelen i tv att göra och det är en annan tråd/fråga nu pratar vi avstånd


Jag tolkade det som problemet med betraktningsvinkeln var beroende på avståndet till tv:n mer än att det är en panelfråga, men jag kanske missförstod.

Det är väl bara att testa i butik för att känna sig säker.

Grymt pris på denna tv just nu, lika mycket pengar för en 60"-65"

#12

Postad 17 juni 2014 - 13:59

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
http://www.displaywa...centimetre-16x9

kan du jämföra med vad du har idag sen är det bara simulera lite hemma så ser du hur stort det kommer bli på väggen :)

#13

Postad 17 juni 2014 - 14:03

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

vad blir mindre? Pratar vi bara storlek så tror jag 75" blir stort men kommer funka jag körde en 90" proj på 3-3.5m :) (men det va gränsfall när jag kollade på 4:3 sändningar ,men för film så funkade det bra :)
sen det andra improwise drar upp har ju med panelen i tv att göra och det är en annan tråd/fråga nu pratar vi avstånd


Han frågar om en specifik TV som har en specifik panel så jag tycker det är högst relevant att ta upp i denna tråd.

Man tröttnar ganska fort på stor bild om man sitter för nära,jag hade projje innan,90" på 3,5 m,körde så i ett halvår (hade ingen tv då) utan körde tv/film/spel på projjen & till slut tyckte jag det bara blev jobbigt med så stor bild,men det är klart nu hade jag ju 15" större o satt drygt en halvmeter längre ifrån än TS,men jag personligen tycker 60" är perfekt på knappt 3 meter då jag själv har så nu,men smaken är ju olika ;-)


Jo, där har du en poäng, att sitta och kolla på "projektorstor bild" hela tiden är inget jag skulle vilja göra, därför har jag en 65" också. En 75" kan vara både det bästa av 2 världar och det sämsta av 2 världar, personligen lutar jag åt det senare för just denna TV.

#14

Postad 17 juni 2014 - 14:19

Snarko
  • Snarko
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Nån som vet om Sharp Aquos LC-70LE747EN anses bättre än Samsung:en? Då tänker jag just betraktningsvinklar, clouding och bildkvalitet/ svärta?


Har för mig att både Samsung och Sharp kör VA-LCD paneler, alltså kanske dom är ganska likvärdiga? Sharpen har 3D dock till skillnad från Samsungen...

Redigerat av Snarko, 17 juni 2014 - 14:22.


#15

Postad 17 juni 2014 - 14:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1

Han frågar om en specifik TV som har en specifik panel så jag tycker det är högst relevant att ta upp i denna tråd.



Jo, där har du en poäng, att sitta och kolla på "projektorstor bild" hela tiden är inget jag skulle vilja göra, därför har jag en 65" också. En 75" kan vara både det bästa av 2 världar och det sämsta av 2 världar, personligen lutar jag åt det senare för just denna TV.


Som sagt smaken är olika. 117" på knappt 3.5m har jag hemma och det är lagom. Ser gärna allt på så stor bild.

#16

Postad 17 juni 2014 - 14:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Nån som vet om Sharp Aquos LC-70LE747EN anses bättre än Samsung:en? Då tänker jag just betraktningsvinklar, clouding och bildkvalitet/ svärta?



Har för mig att både Samsung och Sharp kör VA-LCD paneler, alltså kanske dom är ganska likvärdiga? Sharpen har 3D dock till skillnad från Samsungen...


Skulle nog tro att medparten av de problem som diskuterats kring Samsungen även gäller för Sharpen. Dessutom har iaf Sharps stora apparater tidigare haft en matt panel som jag och många med mig inte är allt för förtjust i men det är väl till viss del en personlig uppfattning snarare än fakta, dvs att det skulle vara nåt negativt.

#17

Postad 17 juni 2014 - 14:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1
Sharps och Samsung VA-paneler beter sig ganska snarlikt. Sharps paneler tenderar att bli urvattnat grårosa i vinklar och Samsungs är mer blågrå. Båda blir blåa i svärtan. 2,8 meter från 70-75 tum kommer att ge synliga skiftningar i hörnen för den som är i mitten och för personerna mot sidorna kommer den bortre halvan visa upp en blåare svärta och gråare bild överlag.

Hur mycket man störs eller snarare hur lyckligt omedveten man sedan är om detta kan däremot inte jag svara på. ;)

#18

Postad 18 juni 2014 - 13:17

marwah
  • marwah
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ok, tack för all input. Jag borde kanske satsa på en IPS panel istället, vad jag förstått klarar den betraktningsvinklar bättre och håller även färgerna hela vägen, några tips? Maxbudget runt 20K och minst 60"

#19

Postad 18 juni 2014 - 13:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
...fast då får du sämre dynamik/svärta så det är inte säkert att du blir lyckligare för det. ;)

#20

Postad 18 juni 2014 - 13:59

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Under köp&sälj står det en ZT60 till salu i Skåne för 20K. Torde vara bästa köp nu om du missade "storplasma-rushen" som pågick innan de tog slut.
Visserligen till bekostnad av 10-15 tum om du är supersugen på max diagonal mått.

Men som sagt var. För Swefilmer räcker det med en 15" laptop från andra halvan 00-talet för att maxa upplevelsen.

#21

Postad 18 juni 2014 - 14:42

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Under köp&sälj står det en ZT60 till salu i Skåne för 20K. Torde vara bästa köp nu om du missade "storplasma-rushen" som pågick innan de tog slut.
Visserligen till bekostnad av 10-15 tum om du är supersugen på max diagonal mått.

Men som sagt var. För Swefilmer räcker det med en 15" laptop från andra halvan 00-talet för att maxa upplevelsen.


Jo, så länge man inte vill ha en riktigt ljusstark bild och är beredd att vid behov fixa mörkläggning så är nog ZT60 fortfarande det bästa valet. Förutom OLED då så klart (även om det finns områden där ZT60 fortfarande är bättre än de OLED som finnas köpa i Sverige).

#22

Postad 18 juni 2014 - 15:51

marwah
  • marwah
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Var innne på fokus ljud och bild i Täby C nyss och testade verkligen betraktningsvinklar och färger på Samsungen och måste säga att jag har svårt att se några problem.

Vi mätte även upp exakt 2,80 och körde både HDTV blue ray och SD från det avståndet.

Sedan var jag på Hifi klubben och kollade på denna:
http://www.hifiklubb...w-uhd-tv-64407/

Ganska prisvärd men måste nog medge att 10 tum till känns bra mycket maffigare.

Tar med mig frugan till butiken på söndag så får hon fälla det sista avgörandet, vore ju tråkigt om man upplever den för stor efter ett tag.

#23

Postad 18 juni 2014 - 16:48

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Skaffa plasma, antingen begagnat eller någon av restmodellerna som finns kvar i vissa butiker. Någon av dessa är värd att kolla in:

https://www.prisjakt...t.php?p=1717145
https://www.prisjakt...t.php?p=1718100
https://www.prisjakt...t.php?p=1828326
https://www.prisjakt...t.php?p=1182997

Begagnat är det väl främst Panasonics modeller och just Samsungs 8000-serie.

LCD panelerna är så pass mycket sämre att det inte är värt det för 10 tum extra. Synd bara att plasmorna slutade utvecklas - en 75-80" stor panna-plasma vore ganska optimalt för alla som inte kan eller vill ha projektor.

#24

Postad 18 juni 2014 - 16:57

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Jag tycker man vänjer sig fort med stor bildyta. Samtidigt så vill iaf jag ha kvalité på bilden och inte bara stort.
Men med större bild så krävs det bättre material, att köra tex netflix som inte håller jättehög kvalité kan bli lite tråkigt.
Då kommer man uppleva bilden som lite halvdålig, och därför kanske tröttna på bilden.
Men med bra bild så är oftast stora storlekar inget problem snarare att man vill ha större.
Jag tror du just tagit det smartaste beslutet själv,......att låta frun tala om hur ni ska ha det.....

#25

Postad 18 juni 2014 - 16:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 901 inlägg
  • 0
Plasma skulle jag inte våga köpa begat eller demo ex på. Jag har blivit bränd på detta tidigare.

#26

Postad 18 juni 2014 - 17:23

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Plasma skulle jag inte våga köpa begat eller demo ex på. Jag har blivit bränd på detta tidigare.


Medveten fyndighet? :D

#27

Postad 18 juni 2014 - 17:40

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Medveten fyndighet? :D


Tänkte på det med, hä hä :D

#28

Postad 18 juni 2014 - 22:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 901 inlägg
  • 0

Medveten fyndighet? :D


Japp :P

Blev tredje gången gillt först demo ex från netonnet VT30 som fick glaset krossat under transport. Kan ju hända ny men begad så är du ju körd om du köper av fel person. Nästa demo ex av samsung plasma D7005 med inbränning som var helt omöjlig få bort. Testade inte Trebbans recept på tre års skärmtvätt får erkännas blev nog bara 300h totalt utan något tecken på mattning innan man gav upp.

Redigerat av oqvist, 18 juni 2014 - 22:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.