Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Divine 100.49

274 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Divine 100.49 (Golvhögtalare) 8 9,22 (8) Inga priser

#1

Postad 18 februari 2010 - 13:03

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Produktlänkar:
xtz.se/divine
xtz.se/uk/divine


Ser fram mot att höra dessa! :)

Redigerat av Rotelköpes, 02 maj 2010 - 12:30.


#2

Postad 18 februari 2010 - 13:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Det ska verkligen bli roligt att höra intryck från dessa.
XTZs 99.36 har ju tagit hifi världen med storm (där de finns, holland, england och scandinavien)
Detta blir väll det naturliga steget att uppgradera till

//Micke

#3

Postad 18 februari 2010 - 14:27

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Finns det verkligen folk som vill lägga 40 000:- på ett par XTZ?! I den prisklassen finns det många andra trevliga modeller att välja mellan. Deras billiga modeller har noll samspel mellan elementen, får känslan av att man väljer hyfsade/bra element och slänger in dom i en låda, marknadsför dom som bäst i världen och sen håller tummarna att folk köper det.

Vilka butiker kommer ha dessa? För inte är man väl dum nog att köpa högtalare i denna klassen olyssnat på något öppetköp+en vecka?

Förövrigt är de grymt fula, ser riktigt "cheap" ut


Underbart positivt inlägg ifrån mig :)

#4

Postad 18 februari 2010 - 14:56

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

Finns det verkligen folk som vill lägga 40 000:- på ett par XTZ?! I den prisklassen finns det många andra trevliga modeller att välja mellan. Deras billiga modeller har noll samspel mellan elementen, får känslan av att man väljer hyfsade/bra element och slänger in dom i en låda, marknadsför dom som bäst i världen och sen håller tummarna att folk köper det.

Vilka butiker kommer ha dessa? För inte är man väl dum nog att köpa högtalare i denna klassen olyssnat på något öppetköp+en vecka?

Förövrigt är de grymt fula, ser riktigt "cheap" ut


Underbart positivt inlägg ifrån mig :)


I butik får du ändå inte rätt uppfattning av hur högtalarna låter , därför har ju XTZ Bye & Try. Lyssna hemma i 3 veckor för 300kr. Det har väl inte nån annan tillverkare erbjudit förr.
Jag tror på dessa högtalare... Är rätt säker på att de kommer piska konkurrenterna när pressen börjar recensera dem.

Redigerat av Unregisteredbda217ff, 18 februari 2010 - 14:57.


#5

Postad 18 februari 2010 - 15:35

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Hörde dem på mässa. Men som de var uppställda där har ju ingen det hemma.
O skylla på lång efterklang i rummet var lite BS, det hade man kunnat lösa genom att stänga dörren till trapphuset...
Har hört bättre för halva priset o sämre för 20ggr priset. största minnet var skrikig o raspig diskant. men den var ju inte färdigutvecklad då...
Vissa saker som konstruktören sade om hur de resonerat vid konstruerandet fick mig att bli kritisk, men vi får väl hoppas att de låter bra när de står närmre en meter ifrån bakvägg o inte 5m ifrån som de gjorde på demon....

#6

Postad 18 februari 2010 - 15:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Dom va på High-End mässan,men tyvärr fick XTZ inget rum.
Så dom stod bara uppställda, lite trist att dom inte kunde spela högtalarna.

#7

Postad 19 februari 2010 - 01:59

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Hörde dem på mässa. Men som de var uppställda där har ju ingen det hemma.
O skylla på lång efterklang i rummet var lite BS, det hade man kunnat lösa genom att stänga dörren till trapphuset...
Har hört bättre för halva priset o sämre för 20ggr priset. största minnet var skrikig o raspig diskant. men den var ju inte färdigutvecklad då...
Vissa saker som konstruktören sade om hur de resonerat vid konstruerandet fick mig att bli kritisk, men vi får väl hoppas att de låter bra när de står närmre en meter ifrån bakvägg o inte 5m ifrån som de gjorde på demon....

Vore intressant om du kunde återge lite av ressonanget för oss som inte hört det tidigare.

#8

Postad 19 februari 2010 - 08:42

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Vore intressant om du kunde återge lite av ressonanget för oss som inte hört det tidigare.

Nu kommer jag inte ihåg riktigt vade som sades
Men den bestående känslan är att de inte riktigt tänkt hela vägen ang bakväggar och akustik i olika former mm.
Jag vill inte snacka ner en produkt som demades när den inte var riktigt klar.
Så den kan mycket väl vara bättre nu.

#9

Postad 19 februari 2010 - 08:51

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
HifiKit i Stockholm får in ett par för demo i slutet på mars........där kommer man förmodligen kunna switcha mellan 99.36 och Divine och därmed få en bra jämförelse om det är minst 5 ggr bättre ljud. :rolleyes: .......sitter själv med ett par 99.36 idag och är nyfiken på Divine. Det jag dock undrar över är om jag verkligen kommer höra sådan skillnad att det är värt att betala ytterligare 32 000 eller inte. Att det kommer att vara ett par riktigt bra högtalare är jag dock inte det minsta tveksam över.

Redigerat av Unregistered32f0b602, 19 februari 2010 - 08:54.


#10

Postad 20 februari 2010 - 02:59

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
gsson - ok då är jag med. Följer de sin vanliga "filosofi" så kommer de ju vara anpassningsbara till viss del vad gäller ljudkurvan, sedan är ju inte det hela saken om de ändå inte tänkt på resten av akustiken. Men till skillnad från många andra så tycker jag grundtanken hos XTZ är rätt reko. Har själv 2st passiva XTZ subbasar och monoblock som fick ersätta min B&W ASW750 i vardagsrummet och har varit nöjd med dem så långt.


merger - synd att hifikit i min mening inte har något som är i närheten av vad som kan kallas lyssningsrum om de inte har något längre in. Yttersta rummet är sjukt dåligt.

#11

Postad 20 februari 2010 - 11:28

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Jag tycker Divine verkar otroligt intressant på pappret och den är riktigt vacker att titta på. Jag har haft Xtz flera gånger fast inga av deras deras senaste generationer, tyvärr.

Men har väl aldrig blivit direkt besviken på Xtz men aldrig helt nöjd heller.
Jag tänker förmodligen köpa mig ett par Divine för utvärdering, Hoppas på det bästa helt enkelt.

Min fundering är kommer min krell kav 400 kunna få dessa bjässar att leverera nått ? eller kommer det bli pannkaka direkt!

Eller är det bättre att satsa på ett par monoblock/steroslutsteg med adekvat(om krellen inte räcker) kraft ifrån början ?

Tacksam för svar.

Redigerat av Gubbas83, 20 februari 2010 - 11:29.


#12

Postad 20 februari 2010 - 11:57

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
va faeen.... det mellan registret är väldigt likt det som sitter i marten design coletrain :(
...........................................coletrains mellanregister är magiskt minst sagt.........................................

#13

Postad 20 februari 2010 - 12:05

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

va faeen.... det mellan registret är väldigt likt det som sitter i marten design coletrain :(
...........................................coletrains mellanregister är magiskt minst sagt.........................................


Det är väl Thiel & Partner(Accuton) i både Mårten och Xtz Divine eller har jag fel ?

#14

Postad 20 februari 2010 - 12:15

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Det är helt klart en spännande prisklass de siktat in sig på. Att de anser sig vara bäst i prisklassen måste de kanske säga/tro, men det är ändå ett kaxigt uttalande. Konkurrensen är hård:

Ett urval:
Audiovector S3 Signature: https://www.prisjakt...kt.php?p=249231
JBL LS 80: https://www.prisjakt...kt.php?p=285619
Focal Chorus 826 W: https://www.prisjakt...kt.php?p=468295
Pioneer S-3EX: https://www.prisjakt...kt.php?p=181981
Sonus Faber Domus Grand Piano: https://www.prisjakt...ukt.php?p=29642
Von Schweikert VR-4jr (begagnat)
NHT 3.3 (begagnat)
Larsen L8
Jamo R 907: https://www.prisjakt...kt.php?p=381004
Martin Logan Vista: https://www.prisjakt...kt.php?p=141172
Transmission Audio M3: https://www.prisjakt...kt.php?p=550600
ProAc Response D18: https://www.prisjakt...kt.php?p=413852
ProAc Response D28: https://www.prisjakt...kt.php?p=381060
Ino Audio pi60/pi60s

Rätt tufft.

Redigerat av shifts, 20 februari 2010 - 12:25.


#15

Postad 20 februari 2010 - 12:20

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Ja knappast att fältet är tomt på konkurrenter, Upp till bevis för XTZ med andra ord.

#16

Postad 20 februari 2010 - 12:41

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

...
Min fundering är kommer min krell kav 400 kunna få dessa bjässar att leverera nått ? eller kommer det bli pannkaka direkt!

Eller är det bättre att satsa på ett par monoblock/steroslutsteg med adekvat(om krellen inte räcker) kraft ifrån början ?

Tacksam för svar.

Sätter ett par kronor att krellen räcker långväga!

Annars kan du alltid låna ett steg och testa: "I experimented using the 400xi as a preamplifier and it provided very strong performance, but I don't see many people doing this, as the amplification portion of the unit is just as good, if not better."

Högtalaren må vara riktigt jäkla snygg, men vikten är lite skrämmande tycker jag :D Inte kul att bära runt 70-kilosklunsar direkt. Men med en pirra/säckakärra av något slag går det säkert hur bra som helst. Antagligen är kartongerna dom kommer i tillräckligt stadiga för att bäras två man om man inte har hiss, annars blir det nog problem i trappen.

va faeen.... det mellan registret är väldigt likt det som sitter i marten design coletrain :(
...........................................coletrains mellanregister är magiskt minst sagt.........................................

Mmm, det är riktigt kul att dom petat in fina komponenter i 100.49 som t.ex mellanregistret. Det finns alltså potential att bli riktigt bra om de fått till helheten/samspelet med övriga komponenter o kabinett. Aktiv delning kan möjligtvis vara mycket intressant i det här fallet eftersom man i viss mån då kan tweaka lite själv.

Habegäret växer!

#17

Postad 20 februari 2010 - 13:07

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
ja jag ska definitivt ge dom en provlyssning om chansen dyker upp...som sagt potenialen finns där absolut iom det extremt fina mellanregistret de använder.....

en bekant har coletrain och det som slog mig med dom var just mellanregistret....makalöst bra.

40k...det blir kanske tufft för konkurrenterna att hänga med...dubbla 10"..... hoppas bara att de fått till filter o samspel....något måste de ju ha snålat in på för dessa pengar.....

#18

Postad 20 februari 2010 - 13:39

Ricke73
  • Ricke73
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Bygga i Kina är billigt +att xtz inte har samma status som dyrare högtalarna ,då får man lägga sig under i pris för att attrahera köpare..Bra är xtz i vilket fall,även om jag inte har lyssnat på Divine än..mvh Ricke

#19

Postad 20 februari 2010 - 14:12

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

I butik får du ändå inte rätt uppfattning av hur högtalarna låter , därför har ju XTZ Bye & Try. Lyssna hemma i 3 veckor för 300kr. Det har väl inte nån annan tillverkare erbjudit förr.
Jag tror på dessa högtalare... Är rätt säker på att de kommer piska konkurrenterna när pressen börjar recensera dem.


De erbjuder en vecka extra ångerrätt.. De flesta tillverkare har ju mycket bättre vilkor än så, då de går att provlyssna i butik och sen om de verkar intressanta så kan man låna hem dom utan kostnad. Väldigt många högtalare kan man sålla bort direkt i butik. Kul att släpa på 70kilo innan man ens provlyssnat.... I svensk press kommer de garanterat få toppbetyg, reklampengar väger tungt. Däremot är jag säker på att de inte skulle få samma betyg i lite seriösare tidningar, som dessutom utför mätningar, som tex. stereophile

Någon verkade imponerad över att det var 10"? De är standard element som inte kostar många kronor, de kan ju vilken tillverkare som helst använda sig av, även i mycket lägre prisklasser. Att det är 10" säger verkligen inget om prestandan. Se bara hur de har misslyckats med sina subbar trots ok standard element.

Är extremt skeptiskt, vilket baseras på vad de levererat tidigare.

#20

Postad 20 februari 2010 - 14:21

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

De erbjuder en vecka extra ångerrätt.. De flesta tillverkare har ju mycket bättre vilkor än så, då de går att provlyssna i butik och sen om de verkar intressanta så kan man låna hem dom utan kostnad. Väldigt många högtalare kan man sålla bort direkt i butik. Kul att släpa på 70kilo innan man ens provlyssnat.... I svensk press kommer de garanterat få toppbetyg, reklampengar väger tungt. Däremot är jag säker på att de inte skulle få samma betyg i lite seriösare tidningar, som dessutom utför mätningar, som tex. stereophile

Någon verkade imponerad över att det var 10"? De är standard element som inte kostar många kronor, de kan ju vilken tillverkare som helst använda sig av, även i mycket lägre prisklasser. Att det är 10" säger verkligen inget om prestandan. Se bara hur de har misslyckats med sina subbar trots ok standard element.

Är extremt skeptiskt, vilket baseras på vad de levererat tidigare.



Lär nog försvara Xtz subbar lite här. Jag tycker dom är lysande och utan tvekan det bästa du kan köpa för under 5000 kr idag. Det är min personliga åsikt.
Vad har är det du grundar din besvikelse på ?

Sen tycker jag du har rätt i att reklampengar väger tungt, men knappast något unikt för Sverige. I Utländsk press finns väl samma problem eller ? dock kanske inte till XTZ fördel i det läget.
Så det jag menar är väl att allt man läser i press ska tas med en nypa salt.
Håller du inte med ?

MVH
Gubbas

#21

Postad 20 februari 2010 - 16:12

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
seas gör rätt fina element sist jag lyssnade så de borde göra ett väldigt bra jobb ifall nu konstruktionen är bra(samma basar som lite dyrare qrs och de låter f.. inte dåligt)..... jag tror ändå dessa kommer att soppa mattan med de flesta i den prisklassen....rent utav det man ser självklart....får vänta o se när man själv får höra dom själv.....

angående subbarna får jag bara säga....vilken subb under 5k soppar mattan med 99w12? jag har inte hört någon hittils.... det närmaste som ÄR bättre..... svs pb-10isd men den kostar mer än 5k om man köper den här.... i staterna kostar den runt 4500kr men det är där det.....

#22

Postad 20 februari 2010 - 16:51

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

seas gör rätt fina element sist jag lyssnade så de borde göra ett väldigt bra jobb ifall nu konstruktionen är bra(samma basar som lite dyrare qrs och de låter f.. inte dåligt)..... jag tror ändå dessa kommer att soppa mattan med de flesta i den prisklassen....rent utav det man ser självklart....får vänta o se när man själv får höra dom själv.....

angående subbarna får jag bara säga....vilken subb under 5k soppar mattan med 99w12? jag har inte hört någon hittils.... det närmaste som ÄR bättre..... svs pb-10isd men den kostar mer än 5k om man köper den här.... i staterna kostar den runt 4500kr men det är där det.....


BK Electronics subbar slår XTZ i samtliga klasser enligt mig.

#23

Postad 20 februari 2010 - 16:54

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
och vart i sverige går dessa att köpa under 5k????

#24

Postad 20 februari 2010 - 16:56

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

angående subbarna får jag bara säga....vilken subb under 5k soppar mattan med 99w12? jag har inte hört någon hittils.... det närmaste som ÄR bättre..... svs pb-10isd men den kostar mer än 5k om man köper den här.... i staterna kostar den runt 4500kr men det är där det.....


Beror på vad man menar med bättre. w12 går ju inte speciellt djupt för att kallas sub.
Dom flesta audio pro subbar, yamaha tex går betydligt djupare men kanske att w12 spelar högre?

#25

Postad 20 februari 2010 - 16:57

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

och vart i sverige går dessa att köpa under 5k????


Deras hemsida, knappt 4900 för deras största.

#26

Postad 20 februari 2010 - 17:22

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Det är väl Thiel & Partner(Accuton) i både Mårten och Xtz Divine eller har jag fel ?


Du har rätt.

#27

Postad 20 februari 2010 - 17:52

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Deras hemsida, knappt 4900 för deras största.


jepp oså med frakt mm så är gränsen överskriden.....

finns mkt över 5k som är bättre än xtz... inget jag inte håller med om....men under är det svårt....
99w12 ligger på 3500kr.....och där är det ingen som knuffar den åt sidan....

#28

Postad 20 februari 2010 - 17:58

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

jepp oså med frakt mm så är gränsen överskriden.....

finns mkt över 5k som är bättre än xtz... inget jag inte håller med om....men under är det svårt....
99w12 ligger på 3500kr.....och där är det ingen som knuffar den åt sidan....


+1

#29

Postad 20 februari 2010 - 18:07

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Beror på vad man menar med bättre. w12 går ju inte speciellt djupt för att kallas sub.
Dom flesta audio pro subbar, yamaha tex går betydligt djupare men kanske att w12 spelar högre?


ja jag kan hålla med om detta fenomen....den går inte så djupt för att kallas monster subbas.... den ger dock bra tryck, men det som jag är förbluffad över för dessa 3500kr är renheten i basen..där förlorar audiopro mfl stort enl mig.

jag tycker absolut inte xtz 99w12 är bäst i världen..jag har haft en o sålde den rätt fort...har haft lite bättre grejer genom åren men för 3500kr är den makalöst bra. (om man nu kan leva med att den ej går under 30hz så att säga)

senast hade jag en svs pb-10isd och den var givetvis bättre på alla punkter... dock ligger den på ca7k fraktad o klar i sverige....

jag vill bara få fram att xtz gör jäv.... bra och prisvärda prylar och jag har både stora förhoppningar och förväntningar på divine som en ren high end högtalare.....
då baserat på basarna...dessa har jag hört i qrs o de lät inte som standard skit basar kan tilläggas....mellan har jag hört hos en bekant i marten design coletrain......så jag tror detta kan bli nästa högtalar bomb inom svensk hifi.

#30

Postad 23 februari 2010 - 09:38

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

jepp oså med frakt mm så är gränsen överskriden.....

finns mkt över 5k som är bättre än xtz... inget jag inte håller med om....men under är det svårt....
99w12 ligger på 3500kr.....och där är det ingen som knuffar den åt sidan....



Du menar att det inte är frakt på XTZ subbarna? Frakten från England är 350 kronor.
Även BKs mindre subbrar slår XTZs 12" ganska rejält enligt mig, och de håller sig med god marginal under 5000 kronor.

-1

Redigerat av JetJaguarr, 23 februari 2010 - 09:39.


#31

Postad 23 februari 2010 - 11:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
med frakt 4000kr.....har inte hört bk..... men är de bättre enl dig så visst...kommer fortfarande att ha xtz som referens upp till 5000kr.

#32

Postad 25 mars 2010 - 21:18

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
25:e idag säljstart i Mars....!?! Nu får väl XTZ rappa på lite grann. Sitter ju faktiskt utan högtalare i dagsläget:(

#33

Postad 25 mars 2010 - 21:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

25:e idag säljstart i Mars....!?! Nu får väl XTZ rappa på lite grann. Sitter ju faktiskt utan högtalare i dagsläget:(


Aha, är du en seriös spekulant? Jag är också sugen fast slår nog till om ett år eller så.

#34

Postad 25 mars 2010 - 21:39

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Aha, är du en seriös spekulant? Jag är också sugen fast slår nog till om ett år eller så.



Ja, tänkte faktiskt köpa hem ett par och prova även om Focal 1008Be oxå rycker i vill ha nerven.
Men trodde inte att det skulle ta sån tid...puh

#35

Postad 25 mars 2010 - 21:44

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Ja, tänkte faktiskt köpa hem ett par och prova även om Focal 1008Be oxå rycker i vill ha nerven.
Men trodde inte att det skulle ta sån tid...puh


Jag misstänker att XTZ har problem med ljudkvaliteten på Divine. När de demades i Malmö så var det många som inte blev särskilt imponerade av ljudet, och på Hi-End-mässan i Stockholm så torrdemades de bara (visades bara upp)... :)

#36

Postad 25 mars 2010 - 21:59

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Jag misstänker att XTZ har problem med ljudkvaliteten på Divine. När de demades i Malmö så var det många som inte blev särskilt imponerade av ljudet, och på Hi-End-mässan i Stockholm så torrdemades de bara (visades bara upp)... :)


Har faktiskt tänkt i dom banorna själv. Det kan ju vara nått som är knas. Men åh andra sidan är ju bättre att dom väntar till produkten är "färdig" innan den släpps ut på marknaden.

#37

Postad 05 april 2010 - 04:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nu är det april men ännu inga Divine till försäljning...

http://www.fyndborse...z/golvhogtalare

http://www.xtz.se/se...rsikt-hogtalare

#38

Postad 05 april 2010 - 10:46

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Nu är det april men ännu inga Divine till försäljning...

http://www.fyndborse...z/golvhogtalare

http://www.xtz.se/se...rsikt-hogtalare



Det är surt, det är riktigt surt. Jag har kört utan ett par riktiga frontar länge nog nu.
Blir väl som jag tänkte ifrån början ett par Focal 1008be. Tråkigt.

#39

Postad 05 april 2010 - 10:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Det gäller nog att ha lite is i magen. Om de har haft lite smärre problem att lösa så är det väl bättre att det isåfall tar lite längre tid än att man släpper en högtalare med problem. ;)

#40

Postad 05 april 2010 - 10:52

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Det gäller nog att ha lite is i magen. Om de har haft lite smärre problem att lösa så är det väl bättre att det isåfall tar lite längre tid än att man släpper en högtalare med problem. ;)



Jo denna diskussion, har dykt upp vid ett par tillfällen. Men det jag tycker är tråkigt är att man går på XTZ.se och säger säljstart i Mars. Men den som väntar på något gott väntar.....

#41

Postad 05 april 2010 - 12:00

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Har surfat runt en del under helgen men inte hittat någon ny info. Möjligtvis har påsken (med eventuella semestrar osv) ställt till det lite i slutet av mars, men en lägesuppdatering hade ju inte skadat för ett par veckor sedan. ;)

Sätter ett par kronor på att mer info kommer denna vecka - förhoppningsvis även nyheter om deras slutstegslösning med aktiv delning (har även fått för mig(vet ej var jag läste det) att en ny center är på g - vore himla roligt om den är i Divineserien)!

20th March 2010, 15:40
Opprinnelig skrevet av Hunter2
Sendte en mail til xtz.se der de sier at en senter er på trappene.Vil ikke ut med noen opplysninger ennå.Tidsramme er 2010 sier de. Vi får vente å se.

Tro om det blir noe som skal matche 100 serien, ser ut for at det blir Swans eller Monitor Audio på meg hvis ikke XTZ letter litt på sløret snart:P


Redigerat av Rotelköpes, 05 april 2010 - 12:06.


#42

Postad 13 april 2010 - 17:57

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Nu finns dom att beställa på fyndbörsen men inga i lager. Men vilken Lycka...ett steg närmare mål.

#43

Postad 13 april 2010 - 18:42

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Då tyder väl kanske det på att dem får in dem i lager väldigt snart. :)

#44

Postad 17 april 2010 - 09:03

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag har varit hos XTZ lyssnat på Divine. :P
Det lät otroligt bra.
Det lät så bra attt jag beställde ett par lev om ca2-3 veckor.
Det blir en svår väntan!! ;)

Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 17 april 2010 - 09:11.


#45

Postad 17 april 2010 - 09:20

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Jag har varit hos XTZ lyssnat på Divine. :P
Det lät otroligt bra.
Det lät så bra attt jag beställde ett par lev om ca2-3 veckor.
Det blir en svår väntan!! ;)


Trevligt trevligt. Kul att höra. Vilken stärkare provlyssnade du dom med ?

#46

Postad 17 april 2010 - 09:25

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Jag har varit hos XTZ lyssnat på Divine. :P
Det lät otroligt bra.
Det lät så bra attt jag beställde ett par lev om ca2-3 veckor.
Det blir en svår väntan!! ;)


Roligt! Är det samma elektronik som du har nu som ska driva eller är det tänkt att byta där med? Antar att det var XTZ rakt igenom när dom demade Divine.

#47

Postad 17 april 2010 - 09:36

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Trevligt trevligt. Kul att höra. Vilken stärkare provlyssnade du dom med ?


Jag provlyssnade med deras XTZ Class A100 D3 och sura högtalarkablar singelvire.
Ändå lät det suveränt.
Härlig luftig diskant utan någon stickighet.
Underbart mellan ingenting som står ut.
Basen fast och fin med ljup.

Deras rum var totaldämpat ,så frågan hur låter det hemma.
Men By & Try och lämna tillbaka om du nte är nöjd.
Med det är mycket liten risk att dom lämnas tillbaka ,enorm valuta för pengarna.
Jag har jämfört dom med Fokal utopia scala pris 215 000kr.
Och Divine ligger inte långgt efter kan jag säga!

#48

Postad 17 april 2010 - 09:40

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Roligt! Är det samma elektronik som du har nu som ska driva eller är det tänkt att byta där med? Antar att det var XTZ rakt igenom när dom demade Divine.


Jag kör med Krell i hela kedjan.
Kablar från Purist Audio Design (Maximus)

#49

Postad 28 april 2010 - 13:27

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Blir ev. uppgradering till Divine här med! :D

Olyssnad uppgradering är väl inte att rekommendera men jag är beredd att chansa i det här fallet. Prismässigt är 40 bloss för mycket för vad jag tycker en högtalare "ska behöva" kosta men jag tror att det här kan bli hur bra som helst.
Prisvärt? Kanske inte. Om jag jämför t.ex. mina 99.25 (center+surround, som jag tycker är outstanding avs. pris/prestanda) så tror jag inte att jag nödvändigtvis kommer höra att det "låter" 6 gånger bättre. Ibland får man bjuda sig själv på lite extra också - högtalarna är ju dessutom djävulskt snygga, i mitt tycke. :)

Får se om/hur jag kan lösa det med mina befintliga högtalare först bara (eller använda dem som surround? :P).

edit:

Nu finns dom att beställa på fyndbörsen men inga i lager. Men vilken Lycka...ett steg närmare mål.

Nu är dom i lager! 1-4 dagar står det. :lol:

Redigerat av Rotelköpes, 28 april 2010 - 18:30.


#50

Postad 28 april 2010 - 18:58

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Hade varit otroligt spännande att höra dessa burkar spela, får se om man har vägarna förbi de xxx-milen söderut till sommaren.

Dock är det otroligt vanskligt att höra dem i ett preppat rum och köpa dem därför, det lär låta avsevärt mycket sämre hemma.

Det skulle komma en center senare läste jag (här?). Vad för av-förstärkare matchar in i deras budget-audiofil-tänk?

Jag undrar dock varför de så gärna skriver ut vad det är för mellanregister men inte de andra elementen? Kanske för att mellanreg kostar typ 6000:_ medans de övriga kostar runt 1000 - 1500:- styckpris (XTZ får säkert fet rabatt när de köper xxxxx antal.

Sedan tycker jag det är lustigt när man snackar om delningsfilter. B&W och Klipsch med flera tycker man ska ha enkla filter med få komponenter för att minimera fel medans det här XTZ-filtret lär vara ett mastodontfilter med alla dessa anslutningar och funktioner.

Redigerat av Unregistered1156, 28 april 2010 - 19:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.