Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brus i H/K avr245!

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 april 2007 - 19:02

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Ska det verkligen vara så mycket bakgrundsbrus i denna reciver? sänker jag volymen helt blir det tyst men minsta lilla ökning så kommer det ett brus långt innan tex musiken börjar höras.....
Är det nått man får leva med eller är det nått galet?

Redigerat av quattromaniac, 16 april 2007 - 19:03.


#2

Postad 16 april 2007 - 20:17

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Ska det verkligen vara så mycket bakgrundsbrus i denna reciver? sänker jag volymen helt blir det tyst men minsta lilla ökning så kommer det ett brus långt innan tex musiken börjar höras.....
Är det nått man får leva med eller är det nått galet?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har lämnat in min apparat hos min lokale hifihandlare där jag köpte den, just för detta problem. De skickade iväg den på service, för de tyckte inte den skulle brusa så pass som den gjorde. Jag återkommer när jag fått tillbaka den och berättar ifall de gjort något åt det, eller vad som händer.
Bruset uppkommer i alla mina högtalare, men mestadels i frontarna, antagligen mest där för att de har högre känslighet (93 dB).
Min brusade mycket mer vid surround än vid 2-kanals exempelvis. Dock störigt som tusan vid dialoger i filmer när det inte är mycket effekter.

#3

Postad 16 april 2007 - 20:54

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
OK, samma här att frontarna låter mer! Hittade en tråd där en dålig coaxialkabel var problemet.... Ska kolla det snart.... Jätte bra om du skriver om hur det går med din!

MVH Thomas

#4

Postad 16 april 2007 - 21:43

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Jag har även problem med mycket brus med min Hk avr 630.
Misstänkte först att det var nåt som stör så jag fick Supra lorad grendosa i tanken efterssom att jag har rätt mycket apparater.
Men om nu fler verkar ha det problemet så kanske problemet sitter i recivern ändå men det återstår att se.

#5

Postad 16 april 2007 - 22:11

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

OK, samma här att frontarna låter mer! Hittade en tråd där en dålig coaxialkabel var problemet.... Ska kolla det snart.... Jätte bra om du skriver om hur det går med din!

MVH Thomas

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en jättesunkig coaxialkabel, men jag har däremot även prövat med optisk med samma resultat .. Så det ligger nog i receivern.. Likadant hos hifihandlaren med finfina kablar.
Återkommer när receivern är tillbaka. Den har varit iväg ett tag nu, så den bör komma tillbaka snart..

#6

Postad 17 april 2007 - 11:23

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Hur skulle det kunna vara coaxial kabelns fel?
Jag har ju ett par stycken liggande så jag kan ju prova lite olika.
Nu kör jag en från monster kan prova & se om audiovector funkar bättre & se om det brusar lika mycket.

#7

Postad 17 april 2007 - 18:04

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Hur skulle det kunna vara coaxial kabelns fel?
Jag har ju ett par stycken liggande så jag kan ju prova lite olika.
Nu kör jag en från monster kan prova & se om audiovector funkar bättre & se om det brusar lika mycket.

<{POST_SNAPBACK}>


Det var i denna tråden jag läste om den dåliga kabeln.... https://www.minhembi...showtopic=25215

Det är väl bara att prova dra ur en signalkabel i taget å se om bruset slutar.....

Redigerat av quattromaniac, 17 april 2007 - 18:06.


#8

Postad 17 april 2007 - 20:25

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Brus är ofta en typ av störning analogt. Kan vara kretsar som tar upp detta och eller rent failar och det kommer in i signalkejdan och förstärks med signalen i slutsteget. kan även vara kablage men då brukar bruset vara med inslag av ocillation vilket framkommer som svaga brummande i bruset. "Radiobrus" äe tecken på att något i maskinen är felande. :)

#9

Postad 18 april 2007 - 09:04

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Min AVR-245 låter ingenting brusmässigt såvitt jag kan höra och den är inköpt på Lefflers Hifi den också så det borde inte röra sig om en dålig batch iaf :) Jag kör med Infinity Primus-paketet.

Redigerat av Unregistered43614, 18 april 2007 - 09:05.


#10

Postad 18 april 2007 - 14:45

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Min AVR-245 låter ingenting brusmässigt såvitt jag kan höra och den är inköpt på Lefflers Hifi den också så det borde inte röra sig om en dålig batch iaf ;) Jag kör med Infinity Primus-paketet.

<{POST_SNAPBACK}>


Intressant. Om du kör igång en film i surroundläge och ställer volymen på runt -79,5db (bara för att få bort ljudet, men ändå inte muta), så upplever du alltså inte att det är mycket brus i den?
Inte ens om du sätter örat till? Observera att bruset finns där när förstärkaren får signal, försvinner en stund när signalen försvinner för att sedan återkomma.. Vet inte om kanalerna slår ifrån vid icke signal eller nåt sånt..
Kolla gärna, vore trevligt. Verkar vara ett gäng AVR-245 som brusar .. Inget trevligt iallafall, på en annars så bra förstärkare.

#11

Postad 18 april 2007 - 16:21

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Nu har jag inte suttit med örat diktan mot frontarna men det är absolut inget jag tänkt på vid normalt användande. Jag ska försöka återskapa problemet enligt dina instruktioner, så återkommer jag.

#12

Postad 18 april 2007 - 16:28

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
:P Men vafan... ska inte läsa såna här trådar, visst tusan brusar det! ;) Nu sitter jag på 3.5-4m avstånd och hör inte bruset om jag inte anstränger mig att höra det. Skulle gissa att det inte rör sig om måndagsexemplar utan helt enkelt att samtliga enheter lider av brus. På vilket sätt är det ett problem för dig vid normal användning?

#13

Postad 18 april 2007 - 16:43

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
För mig är problemet när man lite senare på kvällen sitter med lite lägre volym å tittar på tv bla. Börjar man lyssna på bruset kan man inte sluta ;)

#14

Postad 18 april 2007 - 18:23

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag har inte tänkt på det förrän jag nyss la örat mot fronten men nu lär jag väl också sitta och lyssna efter bruset ;) Hoppas jag inte stör mig för mycket annars får väl också jag knalla ner med min pjäs för "reparation".

#15

Postad 18 april 2007 - 19:34

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

:P Men vafan... ska inte läsa såna här trådar, visst tusan brusar det! ;) Nu sitter jag på 3.5-4m avstånd och hör inte bruset om jag inte anstränger mig att höra det. Skulle gissa att det inte rör sig om måndagsexemplar utan helt enkelt att samtliga enheter lider av brus. På vilket sätt är det ett problem för dig vid normal användning?

<{POST_SNAPBACK}>


För mig ligger också problemet på kvällen när man kör låg volym. Vid dialoger är det faktiskt jobbigt att höra brus från frontarna. Jag har väldigt lättdrivna högtalare med hög känslighet (93dB), så bruset kan ju minska med lite mer tungdrivna högtalare antar jag. (eller har jag fel i mitt antagande där?)
Jag vet inte om min kommer repareras, men killen på Lefflers tyckte vi skulle skicka in den. Kunde vara intressant för honom också att se vad dom sa på verkstaden sa han, så det är väl bara att vänta och se. Den har varit borta ett tag nu, så den bör väl anlända tillbaka snart antar jag..

Observera: Jag tycker det är OK nivå vid vanlig 2-kanalslyssning, men när surround kommer igång så blir det tyvärr högre, av någon konstig anledning. Bruset alltså.

Redigerat av widde, 18 april 2007 - 19:35.


#16

Postad 18 april 2007 - 20:49

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Meddela gärna resultatet av "reparationen"!

#17

Postad 18 april 2007 - 20:54

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
För mig är problemet konstant hela tiden märker väl det mer då jag kör låga volymer eller då en låt är slut.
Jag behöver inte anstränga mig & jag kan säga redan nu att jag hade inte det där ibörjan.
Har prova med en annan coaxial kabel & även dragit ut dvdn & bara kört på cd spelaren.
Måste nästan vara att nåt stör.
För jag har även haft nåt burrande ljud ur baslådan då den stått på & fått gå på tomgång.

Sen ibland oftast då jag kört baslådan då jag stänger av recivern så är det nästan som att det blir jätte högt tryck skulle nästan kunna beskriva att det rent av smäller då man slår av strömmen.
Men det händer inte alltid.

Bruset brukar oftast upphöra när jag slår av volymen helt på recivern & sen ökar det då man drar upp volymen.
Det märks ju inte då man kör musik.
Tänkte att det kanske är nåt i elnätet som stör.
Kanske går det att lösa genom att köpa ett sånt där grenuttag med filter så att man får mindre strömspikar & sånt.
Det är ett gammalt hus som jag har stereon i.

Redigerat av Unregistered1092, 18 april 2007 - 20:55.


#18

Postad 19 april 2007 - 00:56

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

För mig är problemet konstant hela tiden märker väl det mer då jag kör låga volymer eller då en låt är slut.
Jag behöver inte anstränga mig & jag kan säga redan nu att jag hade inte det där ibörjan.
Har prova med en annan coaxial kabel & även dragit ut dvdn & bara kört på cd spelaren.
Måste nästan vara att nåt stör.
För jag har även haft nåt burrande ljud ur baslådan då den stått på & fått gå på tomgång.

Sen ibland oftast då jag kört baslådan då jag stänger av recivern så är det nästan som att det blir jätte högt tryck skulle nästan kunna beskriva att det rent av smäller då man slår av strömmen.
Men det händer inte alltid.

Bruset brukar oftast upphöra när jag slår av volymen helt på recivern & sen ökar det då man drar upp volymen.
Det märks ju inte då man kör musik.
Tänkte att det kanske är nåt i elnätet som stör.
Kanske går det att lösa genom att köpa ett sånt där grenuttag med filter så att man får mindre strömspikar & sånt.
Det är ett gammalt hus som jag har stereon i.

<{POST_SNAPBACK}>


Verkar ju lite märkligt att så många skulle ha störningar i elnätet och just med AVR245?

#19

Postad 19 april 2007 - 06:52

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Verkar ju lite märkligt att så många skulle ha störningar i elnätet och just med AVR245?

<{POST_SNAPBACK}>


Sant. Jag hade inga problem med min Yamaha RX-V620, så det är något med förstärkaren, det är jag säker på.
Mitt brus är konstant lika högt oberoende av volym på förstärkaren (frånsett när den är mutad d.v.s. -80 dB, då låter det ingentin). Och som sagt, min brusar betydligt mer i surroundläge än i 2-kanalsmusik. Vid 2-kanalsmusik så hör jag inte något brus nämnvärt om jag inte trycker upp örat intill diskanten på förstärkaren. Vid surround-ljud så ökar som sagt detta brus väsentligt.

#20

Postad 19 april 2007 - 13:31

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Men då jobbar dom med bottniabanan i närheten av där jag bor kanske 1km ifrån kan det störa i elnätet så att det blir så som jag beskrivit?
För jag har ju bara haft sådär i kanske 1 månad.

#21

Postad 19 april 2007 - 13:41

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Men då jobbar dom med bottniabanan i närheten av där jag bor kanske 1km ifrån kan det störa i elnätet så att det blir så som jag beskrivit?
För jag har ju bara haft sådär i kanske 1 månad.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo poängen är väl att vi andra inte bor vid bottniabanan men ändå har samma problem :) Om man dessutom kan återskapa felet i butiken, som borde vara rustad för goda lyssningsegenskaper utan störningar i elnät osv, så verkar det rätt orimligt att felet är relaterat till yttre faktorer.

#22

Postad 19 april 2007 - 14:02

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

  • 1 623 inlägg
  • 0
Mmm tycker det verkar jätte konstigt men den digitala tekniken är som sagt rätt känslig.
Kan lika gärna vara en mobiltelefon mast som ligger på & stör.
Någon typ av störning verkar det vara iallafall.

Redigerat av Unregistered1092, 19 april 2007 - 14:02.


#23

Postad 20 april 2007 - 18:59

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Köpte en HK DVD 37 idag och kan tillägga att utsignalen från den är betydligt svagare än min HK DVD 25. Resultatet blir att jag måste höja volymen rejält vilket också gör bruset starkare :S Tröttsamt värre....

#24

Postad 21 april 2007 - 16:24

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
HAr nu testat att dra ur alla insignalkablar utom den optiska..... Bruset är kvar ändå :) Kör bara stereo nu vid tv tittande, bruset stör som fa*n vid kanalbyten annars eftersom det försvinner en kort stund då. Frågan är om detta går att fixa eller om man lär byta till nått annat........

#25

Postad 21 april 2007 - 22:21

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Min gissning är att det inte går att "fixa", antingen kan man leva med det eller så får man köpa en annan förstärkare :S

#26

Postad 22 april 2007 - 14:55

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Min gissning är att det inte går att "fixa", antingen kan man leva med det eller så får man köpa en annan förstärkare :S

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, man får vänta å se hur det går för Widde :)

#27

Postad 22 april 2007 - 20:03

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Min gissning är att det inte går att "fixa", antingen kan man leva med det eller så får man köpa en annan förstärkare :S

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, man får vänta å se hur det går för Widde :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, jag hoppas det går bra för min stärkare och de kan "fixa" något på den.
Har dock inte hört av butiken än, så den har väl antagligen inte kommit tillbaka dit än.

#28

Postad 24 april 2007 - 10:16

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Inget nytt från butiken? Om samtliga enheter lider av problemet borde det ju gå att fastställa rätt fort, vad är det som drar ut på tiden?

#29

Postad 24 april 2007 - 14:30

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Inget nytt från butiken? Om samtliga enheter lider av problemet borde det ju gå att fastställa rätt fort, vad är det som drar ut på tiden?

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen aning. Jag antar att de hör av sig när den kommer tillbaka.. Kanske mycke att göra hos H/K:s reparatörer eller nåt ..

#30

Postad 25 april 2007 - 11:42

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Hej på Er alla!

Min erfarenhet av H/K:s service är ingen höjdare alls. Hade tidigare en 335:a vilken rätt var det var tappade blåfärgen i omkopplaren av bildsignalen ut till projektorn. Skickade in den till service via butiken jag inhandlat stärkaren i. Tiden gick å ingen H/K dök upp i butiken. Två månader senare dök den upp i butik. Denna händelse utspelades för c:a ett år sedan. H/K-service hade då meddelat butiken att inget fel hade uppträtt hos dem.

Kopplade upp den i butiken å vips mycket riktigt saknades den blå färgen även i butiken. Bra service, sa jag till grabben i butiken. De slutade med att jag bytte in i min 335:a till en 435:a i butiken. Betalade en liten del vid inbyte. Inga problem ännu med min 435:a.

Så som sagt var håll ut å hoppas på det bästa.


Med vänlig hälsning

PeugeotNisse

#31

Postad 25 april 2007 - 19:58

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
En annan fråga om AVR-245.
När ni stänger av era apparater, sprakar/knäpper det något från högtalarna i någon millisekund.. Alltså något ljud som kommer från högtalarna precis när man trycker på power off-knappen på fjärren?
Kommer på min ibland kom jag på nu. Inget särskilt så, men jag noterade det iallafall.

Slutligen;
Ni som har samma problem som mig, mycket brus i frontarna, vad har ni för känslighet på era högtalare?
Jag har 93dB vilket är ganska högt, bruset kanske minskar med högtalare med längre känslighet?

Redigerat av widde, 25 april 2007 - 20:18.


#32

Postad 25 april 2007 - 20:29

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jag har 94dB på mina sonabfrontar.... Har även valt LARGE i recivern på dem.

#33

Postad 26 april 2007 - 00:47

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
92dB på mina Infinity Primus 250..

#34

Postad 26 april 2007 - 04:32

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Med andra ord väldigt hög känslighet på högtalarna.. Det är ju faktiskt ganska vanligt med lite "trögare" högtalare. Jag undrar om det blir bättre med lite trögare högtalare, alltså lägre känslighet..
Men tråkigt iallafall..

#35

Postad 01 maj 2007 - 15:49

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Vågar man fråga hur länge du haft den bortlämnad?

#36

Postad 01 maj 2007 - 19:46

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Observera att bruset finns där när förstärkaren får signal, försvinner en stund när signalen försvinner för att sedan återkomma.. Vet inte om kanalerna slår ifrån vid icke signal eller nåt sånt..


Det är nog 50 Hz frekvensen som glider igenom förstärkaren eller någon komponent i förstärkaren som helt enkelt oscillerar bruset. Det enda man kan göra då är att lämna in den och hoppas på att de byter ut den komponent som felar.. säkert något med volymkontrollen o göra eller någon filterkomponent som släpper igenom lite fel kanske.. bara gissningar.

Det där som du observerade har jag på min dators ljudkort komiskt nog som är inbyggd på moderkortet soundstorm chip. När jag nollar ljudet "mutar" och sedan mutar tillbaka ljudet så försvinner bruset för att sedan återkomma efter några sekunder.

Ni har inte kollat om det är något med högalarna i sig som oscillerar ljudet genom att de sitter nära en tv dvs om de är oskärmade? Jag får brus i min ena m65 pga att den står nära tvn. Tvns element magnetfält skapar ett oscillerande brus i basen på den ena m65an. ^_^

#37

Postad 01 maj 2007 - 20:00

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Observera att bruset finns där när förstärkaren får signal, försvinner en stund när signalen försvinner för att sedan återkomma.. Vet inte om kanalerna slår ifrån vid icke signal eller nåt sånt..


Det är nog 50 Hz frekvensen som glider igenom förstärkaren eller någon komponent i förstärkaren som helt enkelt oscillerar bruset. Det enda man kan göra då är att lämna in den och hoppas på att de byter ut den komponent som felar.. säkert något med volymkontrollen o göra eller någon filterkomponent som släpper igenom lite fel kanske.. bara gissningar.

Det där som du observerade har jag på min dators ljudkort komiskt nog som är inbyggd på moderkortet soundstorm chip. När jag nollar ljudet "mutar" och sedan mutar tillbaka ljudet så försvinner bruset för att sedan återkomma efter några sekunder.

Ni har inte kollat om det är något med högalarna i sig som oscillerar ljudet genom att de sitter nära en tv dvs om de är oskärmade? Jag får brus i min ena m65 pga att den står nära tvn. Tvns element magnetfält skapar ett oscillerande brus i basen på den ena m65an. ^_^

<{POST_SNAPBACK}>


Låter ju lite intressant det där.
Jag har också M65 och de står nära min tv, nästan precis bredvid. Dock brusar det endast i mina diskanter, kan inte höra något från några andra element. Jag har också en LCD-tv, men de kanske har lite stort magnetfält?

#38

Postad 01 maj 2007 - 20:03

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Vågar man fråga hur länge du haft den bortlämnad?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte exakt, men 1 vecka innan påsk tror jag.. Så det är ju rätt länge nu tycker jag .. ^_^
Har inte haft tid att vandra ner till hifiaffären och fråga och har inte tagit mig för att ringa heller..
Men ska göra det nu i dagarna, för nu vill jag antingen byta in min förstärkare eller få tillbaka den igen. Jag köpte den veckan innan jag lämnade in den igen. Kul.

#39

Postad 01 maj 2007 - 23:12

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Vågar man fråga hur länge du haft den bortlämnad?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte exakt, men 1 vecka innan påsk tror jag.. Så det är ju rätt länge nu tycker jag .. :P
Har inte haft tid att vandra ner till hifiaffären och fråga och har inte tagit mig för att ringa heller..
Men ska göra det nu i dagarna, för nu vill jag antingen byta in min förstärkare eller få tillbaka den igen. Jag köpte den veckan innan jag lämnade in den igen. Kul.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, hoppas nästan det är nått fel som går att laga...gillar recivern annars!
Angående teorin om tv å oskärmade högtalare så kan jag lova att det inte beror på det! Dels så hade jag samma högtalare å tv innan jag skaffade min H/K (inget brus) Dels så är det inte högtalaren som är skyddad från störningar då den är skärmad utan tv:n ^_^ Magneterna på högtalaren kan ge färgskiftningar på en tjocktv, har själv råkat ut för det med en bas som stog för nära B)

#40

Postad 02 maj 2007 - 13:24

Mr. Bravo
  • Mr. Bravo
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Knasigt problem det här. Jag har dock inga som helst problem med min AVR645, som jag iof bara har haft i ca 3 månader än sålänge. Den enda kanalen jag får lite brus på är den jag har datorn kopplad till. Det är dock en 8m lång kass stereo-kabel, som dessutom delar på signalen med ett par lurar med en sådan split-kontakt direkt i ljudkortet. Detta hörs dock mest om man skruvar upp volymen till mer än -40. I början var det däremot mycket värre, men då upptäckte jag att det var adaptern till min skrivare som låg för tätt inpå stereo-kabeln mellan datorn och recievern. Detta skapade riktigt fula störningar i ljudet, men försvann direkt när jag flyttade bort den.

Övriga kanaler där jag använder HDMI för DVD samt vanliga stereo-kablar från xbox 360 samt TVn så har jag inga som helst störningar vid de volymer jag använder (Max -20).

Använder ni volym-ratten på recievern något? Det kanske är något slitage på den? Jag har iaf endast använt kontrollen för volym, och allt annat.

#41

Postad 02 maj 2007 - 16:33

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Knasigt problem det här. Jag har dock inga som helst problem med min AVR645, som jag iof bara har haft i ca 3 månader än sålänge. Den enda kanalen jag får lite brus på är den jag har datorn kopplad till. Det är dock en 8m lång kass stereo-kabel, som dessutom delar på signalen med ett par lurar med en sådan split-kontakt direkt i ljudkortet. Detta hörs dock mest om man skruvar upp volymen till mer än -40. I början var det däremot mycket värre, men då upptäckte jag att det var adaptern till min skrivare som låg för tätt inpå stereo-kabeln mellan datorn och recievern. Detta skapade riktigt fula störningar i ljudet, men försvann direkt när jag flyttade bort den.

Övriga kanaler där jag använder HDMI för DVD samt vanliga stereo-kablar från xbox 360 samt TVn så har jag inga som helst störningar vid de volymer jag använder (Max -20).

Använder ni volym-ratten på recievern något? Det kanske är något slitage på den? Jag har iaf endast använt kontrollen för volym, och allt annat.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har brus i alla ingångar jag prövat, och med olika kontakter. Däremot kan jag säga att bruset ökar markant vid surroundläge jämfört med stereoläge. I stereoläge är bruset lite över "normalt" (något högre än min gamla Yamaha RX-V620.), men vid surround är det jobbigt, speciellt vid dialoger då det inte är några effekter i övrigt. Då slår bruset igenom och är extremt störande.
Jag har prövat ljud från dator, ljud från dvd, digitalt, analogt o.s.v. med samma resultat. Brus i 2-kanals, något högre än vad jag tycker är normalt, men som sagt, bra mycket högre än vad jag accepterar vid surround. Nu kommer jag knappt ihåg hur högt bruset var, för det var så länge sen jag hade den här, så jag kanske sitter och överdriver :ph34r:
Lite svårt att komma ihåg hur mycket det var med tanke på att det var säkert en månad sen jag lämnade den ifrån mig igen.

Jag har bara haft min förstärkare i 1 vecka, så det kan knappast vara något slitage på volymkontrollen.

#42

Postad 02 maj 2007 - 17:31

quattromaniac
  • quattromaniac
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Detta är ett problem som bara kan bero på nått fel i recivern.... Som jag skrivit tidigare har jag testat att dra ur alla ingångar utom koaxialkabeln å den kan ju inte få nån störning,problemet kvarstog. Nån störning från elnätet kan det heller inte vara dels pga. av attdet är så "fint" brus å inte nått brummande ljud, dels att fler har samma problem med denna fasst det har funkat med andra recivrar.
Sen så är volymen på bruset konstant å ökar inte när man höjer volymen.Det tyder även det på ett internt fel. Förmodligen nått med signalprocessorn eftersom bruset nästan är helt borta vid vanligt stereoläge.......
Börjar tycka det är extremt störande nu när det är dialog med lite eller inget bakgrunds ljud i en film :ph34r:

#43

Postad 02 maj 2007 - 17:58

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Detta är ett problem som bara kan bero på nått fel i recivern.... Som jag skrivit tidigare har jag testat att dra ur alla ingångar utom koaxialkabeln å den kan ju inte få nån störning,problemet kvarstog. Nån störning från elnätet kan det heller inte vara dels pga. av attdet är så "fint" brus å inte nått brummande ljud, dels att fler har samma problem med denna fasst det har funkat med andra recivrar.
Sen så är volymen på bruset konstant å ökar inte när man höjer volymen.Det tyder även det på ett internt fel. Förmodligen nått med signalprocessorn eftersom bruset nästan är helt borta vid vanligt stereoläge.......
Börjar tycka det är extremt störande nu när det är dialog med lite eller inget bakgrunds ljud i en film :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Exakt.
Jo, grymt störande att ha det där jobbiga bruset där. :/
Jag ska försöka ta mig ner till min hifihandlare här imorgon om jag nu hinner, för att kolla statusen var tusan min förstärkare håller hus :/

#44

Postad 02 maj 2007 - 19:06

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Måste ju vara någon kass DAC som sitter i då.
Nä ja tror det är nog så att endel har någon risig lödning i sig jämfört med dem som inte har råkat ut för problemet. Eller så har de en annan DAC typ nyare version som sitter i.

#45

Postad 02 maj 2007 - 20:00

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Måste ju vara någon kass DAC som sitter i då.
Nä ja tror det är nog så att endel har någon risig lödning i sig jämfört med dem som inte har råkat ut för problemet. Eller så har de en annan DAC typ nyare version som sitter i.

<{POST_SNAPBACK}>


Bak på min står det "2007JAN", så jag antar att den är ganska ny..

#46

Postad 05 maj 2007 - 20:13

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
är den inte lagad nu? gått ett tag :<

#47

Postad 05 maj 2007 - 22:56

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

är den inte lagad nu? gått ett tag :<

<{POST_SNAPBACK}>


Jag var i butiken idag och frågade var den höll hus, och den verkar vara på g tillbaka till affären nu från reparatören. Jo, det har ju gått på tok för lång tid. Han visste dock inte om de lagat något på den, det stod inte på statusen, utan det blir en överaskning när den kommer tillbaka :)
Om de inte lagat något på den, så vet jag faktiskt inte om jag vill ha tillbaka den igen. Stör ihjäl mig på det där bruset. Såå synd på en annars så jättebra förstärkare!
Men men, man ska inte måla fan på väggen innan man sett resultatet.

#48

Postad 07 maj 2007 - 18:48

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Nej om det är brus fortfarande efter du får tillbaka den skulle jag inte haft kvar den. Jag skulle lämnat tillbaka den och få pengarna tillbaka eller tillgodokvittto så man kan köpa en annan. :P
Bruset blir man bara iriterad på i tysta intima scener :)

#49

Postad 07 maj 2007 - 23:32

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Nej om det är brus fortfarande efter du får tillbaka den skulle jag inte haft kvar den. Jag skulle lämnat tillbaka den och få pengarna tillbaka eller tillgodokvittto så man kan köpa en annan.  <_<
Bruset blir man bara iriterad på i tysta intima scener  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Frågan är ju då vad man ska satsa på istället ? <_<
H/K lät ju rätt i mina öron, så synd att det ska
stå och falla på lite brus..

#50

Postad 08 maj 2007 - 16:04

Unregistered70fa71ef
  • Unregistered70fa71ef
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
det är trixigt att välja, har för mig att nad:en låter liknande :<
Men om det fixar sig med h/k så är de ju bara och ha kvar den om du gillar ljudet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.