Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smygvisning av Ratatouille

Skriven av: Dreadlock  |  Datum: 2007-10-08

Ratatouille [ræta’tui]

 

Ratatouille var från början en maträtt för fattiga bönder tillverkad på säsongens grönsaker bestående av zucchini, tomater, gröna och röda paprikor samt lök och vitlök. Från att ha gått från denna föda för fattiga till en rätt av klass speglar den även Pixar Studios utveckling som gått från ett företag med dålig ekonomi som tillverkade reklamsnuttar för såväl juiceföretaget Tropicana som den typiskt amerikanska minttabletten Lifesavers till den institution inom datoranimerad film företaget är idag. Jag skall inte som i tidigare recensioner bli långrandig med Pixars historia även om jag har en förkärlek till det lilla bolaget som 1991 skrev sitt första kontrakt med Walt Disney Feature Animation och på så sätt säkerställde sin position som drivande av utvecklingen av animationsteknik och även banade väg för uppköpet som till priset av 7.4 miljarder US-dollar skrevs under i Januari 2006.

Inledning

Efter sommarens obligatoriska stiltje kommer nu Pixar Studios nya storfilm Ratatouille, som svar på den enligt mig oförtjänta kritiken Cars fick när den släpptes förra året. Årets motståndare är självklart Dreamworks Animations Shrek 3 men även från uppstickaren Sony Picture Animations Surf’s up (Som har Sverigepremiär obegripliga 6 månader efter världspremiären och som har mycket att bevisa efter det i mina ögon ordentliga bottennappet Open Season, eller Boog & Elliot: Vilda vänner som det krångliga namnet blev i Sverige). Förra året tyckte jag att Cars vann på sin mognare ton än konkurrenternas filmer, något som den dock fick kritik för – barnfilm skall vara barnfilm och inte blanda in vuxenproblem. Men är det verkligen så? Bara för att en film är tecknad och i första hand vänder sig till familjer kan filmen undvika de värsta sockersöta klichéerna och uppenbara moralkakorna. Hur ligger då Ratatouille till på sockervaddsskalan? I mina ögon mycket bra, men jag kan se hur de svenska recensenterna på kvällstidningarna kommer att basunera ut att den är för svår för de minsta. Premiären jag fick nöjet att uppleva var dock ställd som ”Från 7 år” vilket borde skicka någon form av indikationer att den inte är riktad till den publik som normalt sätt sitter och tittar på Teletubbies mumlande bebisspråk som inte stimulerar något annat än passivt dräglande i haklapparna ute i vårt avlånga land.

Att gå på premiär

Premiär ja, det är en speciell sak med premiärer. Det råder någon slags speciell masshysteri när det är dags för en förhandsvisning av en film som om känslan att vara prioriterad och speciell väcker de sämsta sidorna hos folk som utan att förstå att alla andra i salongen är exakt lika speciella och prioriterade eftersom även de har fått de åtråvärda biljetterna i sin ägo. Kön ringlade sig lång utanför Rigoletto och väl inne i den enormt stora salongen ackompanjerades den inledande snabbglimten av Wall-E som är Pixars nästa film med premiär 2008) samt den Oscarsnominerade kortfilmen Lifted av ett aldrig tidigare upplevt prassel av godispåsar. Tack och lov var storleken på dessa påsar ytterst begränsad vilket ledde till en acceptabel ljudnivå när huvudfilmen väl började.

Filmen

Men vad är Ratatouille för film egentligen? Först vill jag påpeka att denna förhandsvisning gav oss den svenska versionen med bland annat Gustaf Skarsgård som Råttan Remy (Där den hysteriskt roliga komikern Patton Oswalt gör den engelska orginalrösten). Lite av den perfekt vältimade dialogen med sina karakteristiska slap-stickskämt är enligt mig en av Pixar Studios oerhörda styrkor, vilket tyvärr delvis försvinner i de svenska översättningarna när vissa av skämten är så hårt styrda av hur filmen är tecknad och man ibland måste tänka både en och två gånger på hur det borde vara på engelska för att förstå vissa av de dubbelbottnade skämten.

 

Med dessa förutsättningar givna vill jag börja med att säga att detta inte är Pixars bästa film men den är bra. Riktigt bra. Vi får följa den matintresserade råttan Remy som till skillnad från sin övriga familj är en riktig finsmakare som aldrig skulle få för sig att äta för ätandets skull utan istället njuter av smakerna och hur man kan blanda dessa för att nå ytterligare kulinarisk njutning. Ödet får honom att hamna i Paris där hans stora idol, kocken Auguste Gusteau har sin stjärnrestaurang och trots riskerna med att vara en råtta i ett restaurangkök drivs Remy av sin kärlek till att laga mat att ta en närmare titt på hur arbetet fortlöper i ett av Paris mest kända kök. Här träffar han Linguini, en kökspojke som inte kan något om matlagning, men blir Remys verktyg för att uppfylla sin dröm att bli kock. Vägen till framgång är inte lätt och vi bjuds på en fantastisk lektion i hur våra upplevelser är färgade av vår uppfattning om hur saker och ting skall gå till för att upplevas som korrekta.

Bild och ljud

Med Ratatouille visar Pixar åter igen att den teknik som finns på Svenska biografer inte ens i närheten räcker för att göra filmen rättvisa. Jag har aldrig tidigare sätt ett sådant visuellt detaljfyrverkeri och det är tydligt att det numera inte innebär några tekniska problem att animera vare sig blöt päls eller blandat kloakvatten som rinner längs tegelväggar som ljuset studsar i. Allt är så perfekt att jag när jag kände att jag kommer att inhandla denna film på ett högupplöst format så fort den finns tillgänglig – en ny referens i animationsteknik har sett sitt ljus. Och då har jag inte ens sagt ett ord om kompositören Michael Giacchinos spröda fljötmusik som följer Remys känslomässiga berg-och-dalbana som avslutas i ett bombastiskt crescendo med utsikt över Paris takåsar.

Avslutande tankar

 

Filmen är signerad Brad Bird som tidigare legat bakom The Incredibles, men även jobbat med olika uppifter kopplade till produktionen av över 180 Simpsonsavsnitt. Även om filmen är tecknad är karaktärerna i allra högsta grad mänskliga och som jag skrev inledningsvis är humorn mer vuxen än den 7 års gräns filmen stämplats med. Jag har sett filmer som riktar sig till betydligt vuxnare publik som inte ens kommer i närheten av den komplexa dialog som ibland spelas upp för oss, något som sättet hur filmen, berättad ur Linguinis perspektiv, är ett tydligt exempel på. Denna ytterliga botten i filmen var något som helt passerade de yngre i publiken men ger samtidigt ett mervärde för oss vuxnare biobesökare.

Så vad får filmen för betyg? De yngre kommer prata mest om de obligatoriska slap-stick skämten som med tysk perfektion innebär att någon på något dråpligt sätt gör sig illa, men som för de äldre ibland känns lite forcerade. Den djupare stämningen går dessa yngre tittare helt förbi men lämnar oss andra med en härlig känsla..Ratatouille är fylld av dessa lager på lager där de yngsta ser det direkt humoristiska, de lite äldre fascineras av lockelsen till en ny okänd värld där allt är härligt okänt och spännande, och vi vuxna ser helheten som en perfekt blandning av sött och salt – lite som orginalrätten ratatouille.



Allmän produktfakta

Allmänt

Samlingsbox med flera filmer/TV-serier Nej
Antal skivor 1 st
Filmkategori Barn Komedi Animerat Familj
Region A
Rek. åldersgräns 7 år
Speltid 111 min
Textning Ja
Språk (texting) Engelska Engelska (för hörselskadade) Spanska Franska
Typ av skiva Dual Layer (50 GB)
Utgivningsland USA (US)

Bildegenskaper

Bildformat 2.40:1
Format Blu-ray
3D-version Nej
HDR Nej
Komprimeringsformat AVC/H.264
Upplösning 1080p

Dekodrar

Ljudformat Dolby Digital 5.1 Dolby Digital 5.0 PCM 5.1

Design

Exklusiv utgåva (samlarutgåva/limiterad) Nej

Övrigt

Keyword
Premiärår 2007

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.