Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diablo III

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2013-09-09

Betyg: Betyg: 9


 

  • Genre: Action RPG
  • Släppdatum: 2013-09-03
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Plattform: Xbox 360/PS3

 

Hack’n slash liret Diablo III möttes av riktigt bra kritik när det släpptes till PC förra året. Men ändå tröttnade många spelare snabbt, och klagandet på spelets dåliga loot, inget offline play och Auction House har bara öst in. Konsolversionen, som är den första i serien sedan Diablo till PlayStation för 15 år sedan, har löst många av problemen och samtidigt finputsat en del detaljer.

Liknande spel som Diablo släpps sällan på konsol. Ibland undrar jag varför, eftersom spel som Baldur’s Gate: Dark Alliance, Champions of Norrath och Dungeon Siege III alla varit roliga att köra igenom med polare i soffan. Det är just det som är skillnaden, att det blir lite mer partyspel över det hela när man kör lokalt och inte behöver jäkta med mus och tangentbord.

Handkontroll funkar utomordentligt bra i D3, och även här blir det ett mer avslappnande spelande än till PC. Lite mer som ett normalt actionspel där man styr sin karaktär med styrspaken och i princip resten av knapparna används till de olika förmågorna man låser upp. Tillagt är också att man kan rulla med högra styrspaken, något som jag dock sällan kom ihåg att använda, men som kan hjälpa en i kniviga situationer. Enkel kontroll som snabbt känns naturlig och actiondelen förstärks med den mer inzoomade kameran.

Däremot är det ganska rörigt att hantera föremål, alla menyer har nämligen skräddarsytts till konsol. Något som jag stör mig på är till exempel att man inte kan se ett föremåls egenskaper förrän man plockat upp det. Då kan man välja att snabbt ta på sig föremålet med en knapptryckning, men oftast måste man gå in i menyerna och jämföra med föremålet man har på sig, vilket förstör flytet i spelet vid lokalt spelande när alla måste göra det. En bra funktion är däremot att man snabbt via gröna eller röda pilar ser om föremålet är bättre eller sämre än det man har på sig.

Looten är den största nyheten i konsolversionen. Nu hittar man ofta legendariska föremål och de är kraftfullare än tidigare. Sällsynta/gula föremål droppar inte lika mycket, men å andra sidan så är chansen mycket större att de blir en uppgradering som förbättrar din gubbe. Spelet vet också vilken karaktär du spelar med och anpassar föremålen efter det, spelar du till exempel barbaren så får du extra många föremål med strength på. Givetvis är också allting hittat själv numera eftersom AH inte existerar, en funktion många velat ha till PC. Dock kan man fortfarande byta föremål med varandra. Nu har jag iofs aldrig riktigt förstått allt AH-hatande utan tvärtom så förespråkar jag det, men det passar bra utan ett sådant på just konsol. Eftersom det inte finns något AH så är också guldpriserna justerade på föremål man köper och craftar.

Diablo är ett spel som gör sig bäst i multiplayer och även på konsol går det att lira upp till fyra spelare samtidigt. Skillnaden nu är att man kan köra lokalt på samma TV och på så sätt aldrig behöva koppla upp sig till nätet. Vill man däremot köra online går det utmärkt att göra så både i public och private, och man kan även blanda lokalt spelande med online. De som kör lokalt delar på looten (som upplagt för många kamper om att plocka upp de bästa föremålen först) och måste hålla sig till samma skärm, men man teleporteras till varandra om man är för långt ifrån och AI:n tar till och med över om man slutar spela i några sekunder, så det funkar extremt smidigt.


Slutsats
: Den som inte kört Diablo III innan har ett mycket bra spel att se fram emot på konsol. Just nu är detta den ultimata versionen om man bara känner för att spela lite då och då, och många grejer som ska komma till PC nästa år finns redan implementerade. Det mesta är annars likadant som på PC-versionen inklusive fysiken som är helt intakt, och hela kalaset körs i 60 FPS. Kontrollen är naturlig och det mesta är skräddarsytt till konsol, även om hanterandet av föremål kan ge en hududvärk från och till. Det enda negativa är väl egentligen att hållbarheten är tveksam då föremålen man hittar är mycket bättre än på PC, så risken är att det inte tar lång tid innan man hackar och slashar sönder allt även på den högsta svårighetsnivån. Men å andra sidan är det inte meningen att var ett evighetsspel på konsol på samma sätt som det är på PC.

 

9/10 –  Fantastiskt



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.