Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för THXcht

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 december 2005 - 19:40

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

#2

Postad 10 januari 2006 - 14:52

Knopp
  • Knopp
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
riktigt nice! gj!

undrar om du kunde hjälpa mig med en sak här på sidan?

hur gjorde du för att få produktkoppling under dina bilder?

tack på förhand!

#3

Postad 10 januari 2006 - 14:59

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Lägg in bilden, sen trycker du på redigera, där finns de produkter som du måste lägga in i din "produktlista", sen kan du välja vilka av dessa som ska kopplas till bilden.

Hoppas du blir lite klokare annars får du skriva igen.

#4

Postad 16 januari 2006 - 19:59

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Hallå!

Har spanat i ditt galleri igen, och undrar varför du inte dragit alla kablar i samma kabellist på bilden med din flätade Supra Ply? Och varför har du dragit kabellisten på golvet och inte efter väggen? Det finns säkert någon smart förklaring.

Det är alltid knepigt att få ordning och reda bakom förstärkaren, men jag tycker du har lyckats mycket bra. Det enda jag saknar hos dig är lite högre mysfaktor, det är mycket grått och vitt, men det kanske är bilderna som inte gör rummet rättvisa?

Tack för ditt omdöme förresten!

Mvh

Mathias

#5

Postad 16 januari 2006 - 20:07

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Kabelfrågan: Det började med en kabelränna längs golvet (var lättast att gömma undan bakom tv:n element, dörrar och likande), men sen blev det både fler och "fetare" kablar så det blev att fylla på med fler kanaler. Det blev inte det snyggaste men men de syns inte några sladdar i alla fall.

Jag tycker själv det är rätt mysigt, även om det är väldigt vitt, grått och svart.

Tack för omdömet och stärkaren.

MVH Fredrik

#6

Postad 15 februari 2006 - 23:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Hej THXcht.

Jag snubblade in på ditt galleri och kom så småningom fram till dina screenshots....

Kan din dvd-spelare spela upp HD-klipp? Jag kan inte hitta någon info här på minhembio.com som säger att den fixar HD-upplöst video (som t.ex. WMVHD.

Det råkar inte vara så att du har "gjort om" WMVHD till vanligt PAL-format och sen låter dvd-spelarens scaler räkna om bilden till 720p?

#7

Postad 16 februari 2006 - 15:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Hej Krasse!

Ja det stämmer att min dvd kan inte spela HD-klipp, och ja jag har gjort om WMV filer för att dvd:n skulle klara att spela dem. Så det är väll fel att kalla det för HD, när det bara är org materialet som är det...
Ursäkta för att jag inte har skrivit i all info, men jag ska bättra mig..

MVH THXcht

#8

Postad 16 februari 2006 - 23:16

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Åh, det är lugnt.
Jag anade nästan att det var på det viset, men risken fanns att jag faktiskt hade missat något.
Blir bildresultatet bra då (när du gör om HD-klipp till vanlig video på det viset)?

Du får gärna PM'a mej och berätta lite mer om HUR du har gått tillväga för att göra om klippen (om du inte vill ta det i gästboken...

Ha det bra

Krasse

#9

Postad 09 mars 2006 - 18:52

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Intressant läsning om det där med nedkonvertering av wmvhd till spelning i vanlig DVD-spelare. Hur fungerar detta, hur är kvaliten gämnfört med orginalfilmer? Hur gör du?! hehe. Tycker vi fortsätter konversationen här istället för PM, säkert fler som är intresserade.

Vad blir det för upplösning när man konverterar föresten, är man inte låst i vanlig 480/576 på DVD?

För övrigt måste jag säga att du verkar ha det mysigt där hemma. Jobbar själv med cyklar och kan inte säga annat än den cykeln du har där är en trevlig tingest :unsure:. Dock inget för mig på landsvägen, hehe.

Greetz.

#10

Postad 12 mars 2006 - 11:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Hej lunkens!

Programet jag anväder mig av är Super DVD Creator 8,5.
Bilden blir ruggigt bra, jag har ju inte haft möjligheten att jämföra t.ex 1080p materialet mot det som man konventerar ner det till (576), men som sagt den blev bra i alla fall.

Jag gjorde detta mest för att testa om det gick och hur det blev, och som sagt det funkade ju och bilden blev bra.

MVH THXcht

Redigerat av THXcht, 12 mars 2006 - 11:35.


#11

Postad 04 augusti 2006 - 22:44

Jamothx
  • Jamothx
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Tjenna!

Schyst anlägning du har. MKt impad av dina högtalare, själv har jag de gamla klenoderna Jamo THX One. Men de fyller sin funktion ändå. Såg att du har en Panasonic PT-AE900 och jag är inne att byta upp mig till en sån. Är den lika bra som alla säger?

Mvh. Daniel

#12

Postad 23 september 2006 - 18:19

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jag tycker att den är mycket bra, men man kan ju inte neka att man är lite sugen på ae1000.

MVH THXcht

#13

Postad 06 oktober 2008 - 18:53

Uppa
  • Uppa
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
tack för hjälpen me det me mugghållaren! tänkte på en sak till! var o kollade dem där jysk fotöljerna! sprätte du upp lite på stolen så du kunde sätta fast mugghållaren?

#14

Postad 20 november 2008 - 14:51

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Hallå
Nej jag skruvade bara in en lång träskruv genom själva ytan och stoppningen in i träet, de sitter mycket bra och det syns knappt ifall man tar bort hållarna.

#15

Postad 17 januari 2009 - 12:16

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Hallå

Jag och min sambo håller på och letar hus just nu och det enda jag tänker på i princip är hur den blivande hemmabion skall se ut. Materialval och design samt akustikreglering.

Din bio är en av inspirationskällorna. jag har också tänkt klä samtliga väggar med tyg till exempel och eventuellt ha "gälar".

Har en massa frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på : )

Vilken matta valde du, vad kostade den och var köpte du den?
Vilket tyg är det från Stoff och Stil på svågertorp, vad hette det och vad kostade det?
Hur fäste du tyget på väggarna, läste om ramar som tyget spändes på skulle du kunna förklara hur det gick till och materialval för ramarna?
Förklara också gärna hur du fick till "gälarna".

Tack på förhand.

#16

Postad 17 januari 2009 - 13:11

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Hej Nahaz.

Trevligt att leta hus, och då framförallt ett man kan ha en bio i...

Jag köpte en matta på Matthuset i Lund, en matta som de även tidigare hade sålt till folk som skulle bygga bio.
Den kostade 398kr/m2, men var klart värt det. Tjock och härlig samt att den går att använda i källare då den inte är tät så att den släpper igenom fukten från golvet.

Vad tyget hette kommer jag inte ihåg men kostade typ 199kr/m2. Det är svart med gråa strån så att det ser lite mer levande ut. Vill du ha en liten bit tyg så kan jag skicka det till dig så att du får se hur det ser ut.

Om du går in i galleriet Bio Black byggbilder så ser du lite hur jag gick tillväga med ramarna, men i stora drag så är det en träram som jag har häftat fast tyget på. Jag använde mig av tryckimpregnerat virke (vilket man inte bör anväda har jag hört mig efteråt).

"Gälarna" är helt enkelt så att jag bara har lagt ramarna lite omlott så att det blev lite extra liv plus att passningen inte var så jätte noga.

#17

Postad 17 januari 2009 - 18:02

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Jag skall kolla med Matthuset när det är dags.
Jag tänkte använda svart scenmolton då det har bra akustiska egenskaper och kostar mellan 30 och 50 kronor per kvadratmeter.
Jag kommer inte ha inbyggda högtalare utan fristående frontar/sub då rummet även kommer vara för 2 kanals lyssning (om jag inte lyckas övertala sambon att jag behöver 2 lekrum : ))
Så frontväggen blir jämn och dämpad. Om jag kör på ditt sätt att klä träramar kommer jag även trycka in markskivor i ramarna och på så sätt dämpa samtliga väggar (ramarna blir då 50 eller 100 mm tjocka, inte bestämt än).

Jag har inte planerat upphöjning av bakre sittplatser än av naturliga skäl, jag vet ju inte ens hur rummet kommer se ut, takhöjd, bredd, längd osv.

#18

Postad 23 april 2010 - 14:43

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Grattis till en superfin biosalong!
Är mäkta imponerad!!!
Kvalitet på bygget in i minsta detalj -det gillar jag.
Håller själv på att planera min egen lilla salong (ca 15 kvm i förrådet/garaget)
och hade också tänkt använda mig av tyg både här o var eftersom det både isolerar,
hindrar/dämpar ljudreflektioner och ger en varm inramning...

Det enda som gjort att jag tvekar är frågan:
blir det inte väldigt dammigt i tyget med tiden (man ser ju på gardinerna hemma hur mycket skit där samlas)?
Hur rengör du det?
Funkar det med dammsugare eller finns det något annat sätt att rengöra?

#19

Postad 23 augusti 2010 - 19:56

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag svarar så här sent, har inte kollat i gästboken på väldigt länge.
Det är inte mycket damm som samlas då tyget är väldigt tätt och inte fäller.
Den rengöring jag gör är med dammsugare fast då är det inte ofta på väggarna utan nästan uteslutet på golvet.


Redigerat av THXcht, 30 oktober 2016 - 15:43.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.